lördag, september 19, 2020

Lille Ă€lskade Diego 🐕

Idag tar dottern Sarah över bloggen och beskriver vad som hÀnde i mÄndags och varför Diegos MÄrrMÄrr har haft tÀnkarluvan pÄ sig hela veckan!

Vi hade varit ute pĂ„ en promenad och Diego var helt som vanligt. Jag hade gjort iordning middag till mig och satt mig för att Ă€ta nĂ€r Diego helt plötsligt började skaka helt okontrollerat! Han skakade i nĂ„gra minuter och började sen vingla, ramlade ihop nĂ€r han försökte resa sig upp och började sen krĂ€kas. Ögonen började fladdra Ă„t sidorna (tĂ€nk dig en tennismatch dĂ€r ögonen följer bollen hela tiden, fast otroligt fort nu) och huvudet föll Ă„t sidan. KrĂ€kningarna fortsatte och under den halvtimman det tog in till VeterinĂ€ren sĂ„ hade han spytt ner hela bilen. Han fortsatte krĂ€kas hos VeterinĂ€ren och allmĂ€ntillstĂ„ndet var dĂ„ligt.
VeterinÀren trodde en Stroke, vilket jag oxÄ hade varit rÀdd för. Hon sa Àven att det kan vara ett tillstÄnd som heter Old Dog Vestibular syndrome, vilket liknar stroke vÀldigt mycket. Hon sa att vi hade tvÄ val.
1) Ge insomningspruta och avsluta lidande eller
2) Han fÄr en medicin som lindrar symptomen och ge det en chans.
Jag valde att ge det över natten eftersom Husse var pÄ vÀg hem och jag ville att vi eventuellt skulle kunna ta farvÀl tillsammans. Dessutom svarande han pÄ illamÄendemedicinen direkt.


SÄ vi Äkte hem, sov alla tre i sÀngen och höll om honom och pÄ morgonen vaknade vi av blöta pussar frÄn honom. Hans tillstÄnd var lite lite bÀttre, dÄ svansen Äkte upp stundvis och han visade glÀdje över att se oss. SÄ vi avvaktade under dagen. PÄ morgonen dag tvÄ kunde han Àntligen fÄ en liten promenad och göra sina behov hyfsat obehindrat. Idag har vi varit hos veterinÀren igen som gett honom klart och stort GodkÀnnande.
Telefonkontakt pÄ mÄndag igen eftersom han ff har lite besvÀr av att han Àr sned i nacken och inte har full balans.
Men vi Ă€r sĂ„ oerhört glada att han överlevde och valde att stanna kvar och kĂ€mpa// Sarah ❤️

17 kommentarer:

  1. Vilket fint inlÀgg men en vÀldigt liten text som för mig var sÄ liten att jag knappt kunde lÀsa. Du har fÄngat mig med med fina bilder pÄ din dotters hund Diego. Trevlig helg Gerd
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att ni gav Diego en chans. Nu hÄller vi tummar och tassar för fortsatt ÄterhÀmtning.

    Kram

    SvaraRadera
  3. SÄ berörd jag blir.
    VÄra fyrbenta vÀnner, sÄ vi Àlskar dom och sÄ svÄrt det blir dÄ sjukdom sÀtter till.
    FörstÄr att ni Àr glada och tacksamma över det val ni tog.
    MÄnga kramar frÄn mig.

    SvaraRadera
  4. Men fy vilken hemskeupplevelse! Men vÀldigt fint berÀttat, skönt att det verkar som han grejat sig genom det dÀr.
    Stor kram till er alla!

    SvaraRadera
  5. OMG blev helt grÄtig... tÄrarna rann medan jag lÀste.
    Skönt vovven kryade pÄ sig.
    En riktigt otÀck upplevelse.
    kram

    SvaraRadera
  6. GlÀdjande att det gick sÄ fint och att god hjÀlp fanns att fÄ. HÄller tummarna för att Diego piggnar pÄ sig allt mer. Vilken pÀrs! Ohc klart att denna oro bÄde för Sarah, hennes make och dig tar rejÀlt pÄ krafterna.

    Vet ju hur detta kan vara. Dotter Helens labrador,Curre,var völdigt sjuk i somras av en infektion och chanserna var smÄ. Men med operation och fem dagar pÄ djursjukhuset kunde han komma hem igen och Àr nu tillbaka sedan lÀnge i sitt jobb som vÄrdhund. Men det var hemska dygn.
    MĂ„nga tankar till Diego och till er.
    Stor kram

    SvaraRadera
  7. svar Jo jag ser ju inte nÄn direkt skillnad hos Dig eller BP sÄ största problemet Àr vÀl sjÀlva inlÀgget dÄ det inte funkar lika smÀrtfritt lÀngre utan krÀver att jag tÀnker ;-)
    Men just nÀr det gÀller bilder och att centrera texten sÄ blir jag galen och fÄr göra om... ja jag kör med förhandsgranskning men iblande blir det fel ÀndÄ.

    kram

    SvaraRadera
  8. PÄ sÄ vis Àr sÄ trist; men ett hopp i sikte!
    Allt fortsatt gott till Diego, din dotter och mÄg; och dig! Mindre tÀnkartankar nu dÄ <3
    Kram

    SvaraRadera
  9. Hoppas att han fortsÀtter krya pÄ sig, sÄ att ni fÄr njuta av honom lÀnge till.
    Varm kram!
    /Ingrid

    SvaraRadera
  10. Åh, nĂ€r dessa fyrbenta blir sjuka, det Ă€r hemskt! Hoppas allt gĂ„r bra med lilla Diego! Varm kram till er alla!

    SvaraRadera
  11. Jag förstÄr sÄ vÀl hur ni kÀnner. Men sÄ skönt att ni valde att ge honom en chans till. HÄller tummarna att han ska bli bra och fÄ vara kvar hos er. Kram

    SvaraRadera
  12. Nu hÄller jag tummarna hÄrt, hÄrt för att lilla Diego ska bli ÄterstÀlld. SÄ skönt att det har gÄtt Ät rÀtt hÄll. Det Àr sÄ hÄrt nÀr ens Àlsklingar, pÀlsklingar mÄr dÄligt. Varm kram till er alla!

    SvaraRadera
  13. NĂ€r jag sĂ„g din kommentar hos Åke igĂ„r misstĂ€nkte jag att din tĂ€nkarluva berodde pĂ„ Diego.
    SÄ skönt att höra att Diego tog chansen, eller rÀttare sagt att Sarah avvaktade med att avliva fina Diego. Nu hÄller jag verkligen tummarna att han blir helt ÄterstÀlld. Han har ju varit med mÄnga gÄnger hÀr pÄ din blogg och charmat oss alla.

    SvaraRadera
  14. SÄ bra att ni gav Diego en chans ... hoppas han fortsÀtter krya pÄ sig!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Nej men Diego vÀnnen - och sÄ kÀmpigt för er.
    Att fatta beslut Àr inte lÀtt, dÄ man inte vet om djuren lider eller inte.
    Men det verkade ju ha gÄtt bra ÀndÄ.
    Jag tÀnkte pÄ epilepsi - men fint om veterinÀren följer upp.
    Kramar till er!

    SvaraRadera
  16. Det hÀr pÄminner om vad som hÀnde oss söndagen den 13 nÀr Santos började krÀkas och sen efter ett tag föll ihop. Vi Äkte direkt till lÀnsveterinÀren som undersökte och röntgade och dÀr det dÄ upptÀcktes att hans mage var full med blod; Tumör i mjÀlten - sÄ hans liv gick inte att rÀdda. SÄ vi Àr nu otröstliga.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera