fredag, april 15, 2022

Fem en fredag - Påsk 2022 - Långfredag

Påskhandel på Framnäs köpcentrum. Glad Påsk!

Min yngsta lilla påskgumma Sally. Jag fick låna bilden till bloggen, tack!

Då var klockan slagen för den roliga Elisamatildas fem frågor som idag handlar om påsken i år.
  1. Vad vill du helst ha i ett påskägg? Mörk choklad.  
  2. Hur skiljer sig ditt påskbord från julbord? Mera ägg och mindre skinka.
  3. Är det någon skillnad på musten? Dricker så sällan must, så det vet jag inte.
  4. Tar du fram något pynt? Påskdukar och kycklingar. Mina stora påskkärringar ligger kvar i källaren och sover, de hade fått flygförbud i år.
  5. Hur kommer du fördriva långfredagen? Eftersom det är soligt väder idag så får jag vara ute lite mer. Ingen värme, men det kan bli 10 plus frampå.
Ljus och Kärlek🙏

14 kommentarer:

  1. Go förmiddag 🤗
    Sol och blå himmel hos mig idag… inte för att jag varit ute än 😜 bara släppt ut the dogs i inhägnaden.
    Funderar på om jag ska kolla Nyhetsmorgon och äta frukost… bara jag vaken än så länge.
    Söt liten påskkärring 😍
    Ha en fin långfredag 🤗
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken söt påskgumma, mörk choklad gillar jag också, jag tycker om påskskinkan jag köper färdigskivad, gott till vörtbröd. Ägg och sill. Lite påskpynt vill jag ha, ibland kommer gardiner upp också, önskar en trevlig påsk!

    SvaraRadera
  3. Skinka har vi aldrig på påskbordet varken i mitt barndomshem eller på Stenstugu. Jag minns när jag var barn att jag var avundsjuk på kompisar som pratade om påskskinka.
    Ha en Glad Påsk!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Åh, vilken fin bild på söta Sally som påskgumma <3
    I mitt påskägg får det gärna vara marsipan och mörk choklad men jag tror inte att jag får något.
    Påskmat och must är absolut inget för mig tyvärr.

    Önskar dig en fin långfredag!

    Kram

    SvaraRadera
  5. sån fin påskgumma! jag har också en i samma modell. must använder vi inte heller. och inte skinka på påskbordet heller. tyvärr tror jag inte att jag får något påskägg. minns fortfarande (i övermogen ålder)den våldsamma besvikelsen jag upplevde när mamma och pappa plötsligt bestämde att jag var för stor för påskägg!

    SvaraRadera
  6. Sötaste Sally ♡
    Och vilken ståtlig tupp du fotat i köpcentrumet. Ha en fin påskhelg=)

    SvaraRadera
  7. Åh det var en fin påskgumma, såg en igår på jobbet men annars inte sett någon. Påskägg var det läng sedan jag fick men brukar ge, roligt det också. Trevlig påsk!

    SvaraRadera
  8. Har också det mesta av påskpysslet kvar i en låda. Vet egentligen inte varför jag sparar på det? Det räcker alldeles bra med den lilla påskgumman Sally. Har varit ute på en solig men blåsig promenad jag också. Glad Påsk önskar jag dig!

    SvaraRadera
  9. Vilken söt påskkärring! Hoppas Sally lyckades med att "samla in" mycket godis alternativt pengar om hon gick en runda med sina kompisar.
    Den där metalltuppen - den kommer LillaSyster att älska:-)

    Dina påskkärringar som fick flygförbud i år minns jag mycket väl. Du verkar vara lika försiktig som jag - inte kliver man upp på en köksstol/stege och hänger upp saker längre. Alldeles för rädd för att ramla. Ja, man blir klokare med åldern, även om det svider;-)

    Men du har i alla fall tagit fram dukar och kycklingar - inte ens det kan jag skryta med;-)

    SvaraRadera
  10. Jag hoppas att dagen varit bra hittills och att du fick sol. Själv gillar jag skinka och det är det enda extra jag köpt till påsk, förutom godis förstås!😊

    SvaraRadera
  11. Söt påskkärring! Mörk choklad! Mums!
    Hoppas att du kunnat ta dej en runda I soligt, men lite kyligt, väder!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Vilken fin påskgumma Sally är, fint att du fick den bilden.
    Nåt påskägg får jag inte, men vill gärna ha Anthon Bergs goda marsipanägg med nougat i dem!
    Ha en fin Glad Påsk!

    SvaraRadera
  13. Många av oss har svarat rätt lika på fråga nummer tre.
    Är mustens tid förbi? :-D
    Ser fint ut där i köpcentret!

    SvaraRadera
  14. Finns det något sötare än små påskkäringar? Jag gjorde som du, norpade ett foto...
    Jag fick också flygförbud, men slipper sitta i källaren...
    Igår var nog vårens finaste dag, nu vill man inte sitta inne. God fortsättning på påsken!

    SvaraRadera