torsdag, mars 30, 2023

Min tisdag och onsdag 😂

HÀr Àr en fantastiskt glad bild, med sol och blÄ himmel, i tisdags. Fina gamla vattentornet och jag Àr pÄ vift med en vÀninna. Sitter sedan pÄ min balkong och solar medan HemstÀd gör rent och snyggt hos mig, en skön kÀnsla.

IgĂ„r morse klockan 09 sĂ„g det ut sĂ„ hĂ€r, strax innan jag skulle till Capio Ögon i Skövde. Men strax sĂ„ hade man plogat.

HĂ€r pĂ„ Capio Ögon gjorde fick jag en laserbehandling pĂ„ hela högra skadade ögat. Jag fĂ„r inte bĂ€ttre syn men det Ă€r nĂ„got som man provar för att sĂ€nka trycket, nĂ€r inte dropparna hjĂ€lper fullt ut som önskat.

HÀr fick jag sitta efterÄt och vÀnta pÄ en sjukresetaxi hem, som kom först efter 2,5 timmas vÀntetid (ovÀder). Gissa om jag var hungrig? Uppe pÄ allt (sveda i ögat) mÄste jag Äka med via MariestadsomrÄdet, dÄ det fanns en farbror, som skulle dit först, som hade suttit med i taxin sedan Göteborg. I stÀllet för 5 mil hem, sÄ fick jag Äka med 11 mil. Dessa sjukresebesparingar...

HÀr var göteborgstaxin ute, sen han slÀppt av farbrorn, och filmade de bedövande vackra vyerna i Segolstorp, nÀra Torsö vid VÀnern. Synd att det var sÄ mulet bara.

Först 16.40 var jag hemma sÄ det bidde ingen sÄngövning. Trött, slut, sveda i ögat. Men idag mÄr jag bra!

Ljus och KĂ€rlek🙏

20 kommentarer:

  1. Oj, stackars dig, vilken vÀntan och vilken enorm extra lÄng resa hem. FörstÄr att du var bÄde trött och hungrig. Fint att du mÄr bÀttre idag.
    Jag har gjort tvÄ laserbehandlingar pÄ ena ögat, gick bra, men nu Àr det nÄgot fel igen, men jag drar mig.
    Vacker vinterbild. Vi har fortfarande mycket med snö.
    Sköt vÀl om dig och varm kram frÄn Wiolettan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den resan frestade pÄ, men nu Àr det gjort.
      Kram!

      Radera
  2. SÄ hemskt att behöva vÀnta sÄ lÀnge pÄ sjuktaxi och Äka sÄ onödigt lÄngt. Jag bÀvar för nÀr den dagen kommer sÄ jag inte kan köra sjÀlv eller Äka buss.
    Synd att du missade sÄngövningen!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mardrömsresa, tur att chauffören var sÄ trevlig!
      Kram!

      Radera
  3. Trevligt med utflykt och fin samvaro med vÀninnan i solen. Men vÀldigt trist med en sÄ lÄng vÀntan pÄ sjuktransport och sedan denna omvÀg. FörstÄr att du var trött. HÀr i regionen vet jag att en pÄ sjukresekortet kan fÄ inlagt att det Àr "ensamÄkning" som gÀller. Men det kanske inte finns hos er. Och kanske Àr det ocksÄ speciella skÀl som gÀller. Jag har inlagt att jag ska sitta fram i bilen och vet inte alls om det Àr en fördel. Har ju inte Ànnu Äkt sÄ mÄnga gÄnger. Men det blir.
    VÀldigt snÄlt att du skulle behöva resa sÄ lÄngt i "onödan".
    MĂ„nga tankar och en varm kram

    SvaraRadera
  4. Trevligt med utflykt med vÀninnan i det fina vÀdret. Att sitta pÄ balkongen i solen var inte fel det heller. TyvÀrr kan det dock svÀnga vÀldigt snabbt.

    Skönt att det gick bra hos ögonlÀkaren med det var vÀldigt lÀnge du fick vÀnta pÄ sjukresan. Jag tycker att det borde kunna effektiviseras en hel del och fÄ kosta mer. Prioritera lite annorlunda kanske...

    Kram och god torsdag nu!

    SvaraRadera
  5. Det blev en lĂ„ng dag 😅
    Fick Du inte tag pÄ nÄnting att Àta under den vÀntan?
    Jag har ju i princip alltid fÄtt Äka sjÀlv, eller alternativ den som plockas kliver pÄ och av utan att förlÀnga min resa.
    IkvĂ€ll Ă€r det vĂ„rt program 😃 vi kanske hörs efterĂ„t?
    Kram Ă„sa

    SvaraRadera
  6. Har hört om orimligt lĂ„nga resor tidigare. Helt sjukt... men det handlar vĂ€l om besparingar. .Även om jag inte förstĂ„r hur det sparas.
    Gott att du mÄr bra idag. Men synd pÄ sÄngövningen! God eftermiddag! //Anna-Lena

    SvaraRadera
  7. Lite synd att man inte fÄr en egen taxi nÀr man verkligen behöver det.
    PÄ kneget hade vi tvÄ barn ett tag, syskon, som skulle till samma adress, de fick banne mig varsin taxi trots att de tyckte det var idiotiskt.

    Ha nu en fin afton.

    SvaraRadera
  8. Under pandemin fick man egen sjuktransport. Men nu Àr det samtransport som gÀller, ocksÄ hÀr i Stockholm. Fullt förstÄeligt, dÄ det ju inte Àr ekonomiskt försvarbart att bara ha en resenÀr i bilen. Inte för det priset man betalar (140 kr för enkel resa hÀr i stor-Stockholm).
    En kompis som kör taxi ibland berÀttade att man just nu har ont om taxichaufförer, dÄ mÄnga lÀmnade branschen under pandemin och fÄtt nya jobb. VÀntetiden kan vara lika lÄng hÀr. Jag brukar ta en fika dÄ.
    Nu hoppas jag att laserbehandlingen ger önskat resultat. Bra att Capio gör ett försök!
    HemstÀd - Àr det ett företag i Lidköping eller Àr det HemtjÀnsten som utför stÀdningen? Ditt inlÀgg "inspirerade" mig idag att Àntligen fÄr hÀcken ur vagnen och ta in offerter för stÀdning via en sajt som heter offerta.se. Ett stort misstag visade det sig. Har hittills fÄtt 20(!!!) olika offerter. Suck...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inget emot att samĂ„ka men nĂ€r resan blir mer Ă€n dubbelt sĂ„ lĂ„ng för att köra först en gubbe Ă„t andra hĂ„llet uppepĂ„ den lĂ„nga förseningen... Det finns ingen mat eller fika pĂ„ Capio Ögon. Bara en kopp kaffe.

      Jag anlitar sedan ett par tre Är ett lokalt företag till fönstertvÀtt och stÀdning, de Àr nÄgot dyra men de har med sig allt och jag Àr nöjd.

      Radera
  9. varierande vÀder, trÄkigt att du missade kören.

    SvaraRadera
  10. Svar: Jag Àr överkÀnslig/allergisk mot acetylsalicylsyra sÄ kodein i alla kombinationer gÄr bort.
    Det Ă€r ju problemet… min lĂ€kemedelsöverkĂ€nslighet gör det svĂ„rt att ”bara” skriva ut nĂ„gon medicin, det krĂ€vs eftertanke och omsorg
    Kram Ă„sa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror dig. Men Paracetamol /kodein innehÄller exakt samma som Citodon.
      Kram

      Radera
    2. Helt Ă€rligt sĂ„ vet jag ingenting đŸ€·‍♀️ det var lĂ€karen som sa att det var svĂ„rt att skriva ut nĂ„got pga min överkĂ€nslighet.
      NĂ€r det gĂ€ller blodtrycket sĂ„ vet jag inte heller 🙄
      Det Ă€r ju problemet 😅
      TĂ€nk sĂ„ bra om det gick att trycka pĂ„ ett par knappar och ut kommer en remsa med svar 😜
      Kram Ă„sa

      Radera
    3. Googlade och upptĂ€ckte att Du har rĂ€tt ✅
      Men det Ă€r ju jĂ€ttekonstigt dĂ„ min lĂ€kare sĂ€ger att det Ă€r besvĂ€rligt att skriva ut medicin pga min överkĂ€nslighet đŸ™„đŸ€·‍♀️
      Kram Ă„sa

      Radera
  11. Din stackare som fick sÄ lÄng dag med sjukresestrul. De gÄnger jag nyttjat sjukresor nÀr jag bodde i Fredriksberg sÄ var det heldagsunderhÄllning. Bara resan mellan hemmet och Falu lasarett Àr 12 mil enkel resa, o sen var det sÀllskapsresa till en massa byar för att slÀppa av och pÄ. Tack o lov behövde jag inte Äka i pandemitider. Hoppas nu att du fÄr vila ut du positiva kvinna, o se till att inte bli lurad imorgon. Ha en skön och smÀrtfri helg

    SvaraRadera
  12. Tufft med dina ögon, hÄller tummarna att laserbehandlingen hjÀlper lite i alla fall. Ja, vÀdret ja, vad ska man sÀga...Kung Bore vill inte lÀmna in riktigt Ànnu!
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Skönt att fÄ det gjort, men vilket meck med resan, jobbigt.
    Skön lördag!

    SvaraRadera