måndag, mars 18, 2024

Selfie - vårkänslor

Idag måndag tänkte jag delta i Klimakteriehäxans SELFI igen. Jag roar mig när lusten faller på och ämnet gillas. So here we go!


1. Det är ett självklart vårtecken Förr var det däckbyte och åka ut med husvagnen, men numera är det att kunna fika på balkongen under en filt, som gäller
2. Den blomman är vårens mest efterlängtade Solgula tussilago i dikeskanten - och vitsippan
3. Det plagget signalerar vår Vårkappan, men den kommer på först till Valborg, om ens då
4. Den texten om våren är en favorit Blåsippan ute i backarna står
5. Min syn på "obligatorisk" vårstädning När fönstren ropar efter fönsterputsaren
6. Så låter våren i mina öron Trandansen. Jag har övernattat och vaknat till ljudet.

Jag önskar alla en ljuvligt solig och "glad måndag" enligt Caritas tema!
Ljus och Kärlek 🙏🏻

24 kommentarer:

  1. Att fika på balkongen eller utomhus är definitivt ett vårtecken. Vårblommor gillar jag men nog är det något speciellt med ett hav av vitsippor!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag svarade dig men kommentaren försvann, ser jag.
      Kanske fastnade jag i havet av vitsippor? Kram

      Radera
  2. ska minsann plocka in forsythia. bra att du påminde mig. jag har gärna något vintrigt på mig tills jag är alldeles säker på att det är varmt ute. tussilago har minskat kraftigt i antal här. undrar varför, egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är frusen så här tas inte av något förrän det är säker värme. Men det finns mycket att glädja sig åt av blommor och fågelkvitter.

      Radera
  3. Oj, Forsythia! Vi hade en stor härlig buske mot vår södra husvägg när vi bodde i Geta. Det var också vår för min del, när den blommade gult så det stod härliga till.
    Tranorna som flög över huset var också ett kännspakt vårtecken, ett tecken som fick mig att bli euforisk minst sagt.
    Ha en fin dag Gerd! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kikat efter magnolian också, jag vet vilken buske här som startar först. Men inte läge än.
      Tack, dagen har flugit iväg i ett huj, nu natti.
      Kram!

      Radera
  4. Tranor har jag både sett och här, förresten t o m på åkern utanför Stenstugu, men inte dansade de. Jag önskar dig också en riktigt glad måndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så ofta som tranorna dansar. Min Sarah har ett par tranor på åkern varje år. Glad tisdag och kram!

      Radera
  5. Ja, visst är det skönt med våren även om ett och annat bakslag kommer. Och att sitta på en uteservering och titta på folk eller njuta på balkongen och se allt som händer på kajen och i kanalen är vår för mig också- Likaså vårblommor . Strålande sol här i dag så nu en stund på balkongen och sedan långpromenad.
    Kram och trevlig måndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som om det dröjer ett bra tag här med utevistelse. Gillar inte de iskalla vindarna men hoppas på mer värme snart.
      Kram!

      Radera
  6. Blåsippan ute i backarna står sjöng vi ofta med barnen på "dagis". Den är fin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blåsippan är väl den visa som man kommer att komma ihåg även om man fyller 100 år 🤗

      Radera
  7. Forsythia är fint, ska nog plocka några kvistar. Blåsippor får jag leta, grannen har Highland cattle betandes där nu, även liljekonvaljebacken har kossorna invaderat...
    Haha, jag har också vinterkappan tillgänglig till första maj 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte riskera att frysa mer än nödvändigt, så jag klär mig inte direkt efter almanackan.

      Radera
  8. Härliga vårtecken❣️ Dock är det långt till vår… vi har nog en bit kvar innan vi ens har metrologisk vår… vilket jag tycker är bra 😅 det är sjukt med att få årstiden vår när det är vinter 🤪
    Vitsippor såg jag för första gången förra året här i Åsele.
    Tussilago är ett fint vårtecken.
    Men innan det blir vår ska vi ha påsk 😜
    Ha en skön måndag❣️ kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, snart är påsken här och den är tidig.
      Fint väder idag med 4 plusgrader, ff för kyligt för mig. Kram!

      Radera
  9. Håller till stor del med och förstår alla svaren. men måste fundera mer på vårmelodin....Kram

    SvaraRadera
  10. Tussilago då är det vår för mig. Filt på balkongen låter mysigt!
    Övernattat och vaknat av ljudet till trandans, hur härligt var inte det!
    Låter fantastiskt.
    Ja våren är snart här. Vi har snö isande vind, det är väl ok, men det är halt igen, det är värre det.
    Kul att läsa dina svar, ha det fint.
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min dröm var länge att få komma till tranorna på Hornborgasjön, så välkänt men ack för mig så omöjligt, då. Sen blev det andra visor och jag kom dit, både en och många flera gånger. Härligt!
      KRAM!

      Radera
  11. Blommor får mig att bli glad::)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir man glad av blommor! Tack för din kommentar!

      Radera
  12. Redan tisdag kväll när jag hälsar på dig, och nynnar på Blåsippan ute i backarna står, ! Min absoluta vårblomma nummer ett, ibland svår att finna om man inte vet var man ska leta under fjolårslöven. Jag har ännu inte fikat på balkongen, fick ett väderomslag till vinter i helgen så någon värme har vi ännu inte. Ha en fortsatt fin vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och nu är det onsdag middag! Fort går det.
      Ingen värme här heller, ingen utefika.

      Radera