torsdag, augusti 16, 2012

Himlen finns på riktigt

Denna boken fick jag i min hand, lagd i min väska, på Biblioteket i måndags.

Jag sträckläste boken, som jag väntat så länge på och som har 14-dagarslån p.g.a. stor popularitet.

En pojke som ännu inte fyllt 4 år berättar för sina föräldrar att han lämnade sin kropp under operationen av en sprucken blindtarm med påföljande komplikation av allvarlig bukhinneinflammation. Han berättar att han besökt himlen under 3 minuter och upplevt väldigt mycket, trots att han aldrig varit död någon kort stund alls.

Pappan är pastor och har råkat ut för flera olyckor och sjukdomar, så familjen har fått det risigt ställt p.g.a. arbetsoförmögenhet och dyra sjukhusräkningar väntar.

Det finns många reflektioner att läsa på nätet om huruvida detta är sant eller business.

Boken är underbart gripande. Fylld av Ljus och Kärlek. En hel predikan.
Döden är ett område som vi vet mycket litet om. Och svårt att gå emot ett barns spontana tankar. En hel Uppenbarelsebok.

Och blev jag förändrad efter att ha läst boken? Ja, på något sätt blev jag nog det. Många tankar och pärlor.

Har du läst den?

30 kommentarer:

  1. Har varit intresserad så länge jag kan minnas av det här med olika döden upplevelser, de som är på andra sidan osv... Så jag kan tänka mig att boken du har läst var en intressant läsning :)) Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag väntar också på att få låna en annan bok, "Döden är livsviktig". Lite personligt i det jag har upplevt nära mig.
      Man läser och tar till sig det man vill.
      Kram♥

      Radera
  2. Har bara hört talas om boken förut, inte läst den. Däremot har jag läst andra böcker på liknande teman. Jag är som Simona, har alltid varit intresserad av nära-döden-upplevelser, olika sidor av döden och dem som finns på andra sidan osv. Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag med - intresserad. Tror faktiskt dom flesta är det.
      Kram♥

      Radera

  3. Den boken vill jag läsa, skall ut och se om jag kan hitta den redan idag.

    KrameLuttarOchKärlekSamtTackFörBokTipset

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Boken ligger här bredvid mig, men ska lämnas tillbaka snart igen.

      KrameLuttarMedSolskenOchKärlek♥♥♥

      Radera
  4. Sommaren och ledigheter är mina läsperioder, nästa infaller till jul - då får vi se vad jag ska sätter tänderna i...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag har olika perioder, är ju ledig jämt, iaf från förvärvsarbete!

      Radera
  5. Jag har läst den boken, det är en fantastisk berättelse på flera sätt. Men samtidigt finns det saker i boken jag är lite fundersam över. T.ex det där om att människor i himlen har vingar..Ja, vem vet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är fantastisk, och precis som du funderar jag lite över vissa saker, men vi vet ju inte riktigt... Kanske är det så!

      Radera
  6. Nej, den har jag varken läst eller hört talas om. Tills nu då :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick höra talas om den av en händelse!

      Radera
  7. Jag tror ju på himmlen utan att behöva läsa just den boken. Men i bibeln står det att det finns ett land ovandär som skall vara fantastiskt. Där inget damm och smuts finns och det är jag tacksam för hehe../Bless

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och enligt pojken, så finns det ingen sjukdom och inga glasögon heller...

      Radera
  8. Jag har inte läst boken, men har hört talas om den.
    Ska köpa den, för jag gillar inte att låna böcker på biblioteket :)
    Älskar att läsa böcker. det har jag gjort ända sen jag lärde mig att sätta ihop bokstäverna till ord :)
    Ha en riktigt bra dag!
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag både köper egna och lånar på biblioteket.
      Ja, man kan göra mycket i böckernas värld. T.o.m. resa!
      Tack och kram♥

      Radera
  9. Den har jag varken läst eller hört talas om. Tills nu då :-) Kanske skulle låna den,,,

    Hoppas allt är bra,,,,kram♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo allt är bara bra. Och boken är läsvärd. Kram<3

      Radera
  10. Jag har inte läst boken , men det är kanske värt att ge den en chans.
    De flesta böcker jag läser är deckare. Kanske lite trist smak, men de är lättlästa. Jag har svårt för att fördjupa mig i text.

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deckare läste jag mycket förr. Sen kom romaner, sen reseskildringar, sen deckare igen (Camilla Läckberg) och nu lite av varje, gärna lite andligt. Mvh

      Radera
    2. Camilla Läckberg är en författare jag inte gillar, alla hennes böcker går i samma stil

      Ha en bra dag,

      Radera
    3. Olika i olika familjer = olika tycke och smak. Nä, det är nog för att hon är uppväxt och beskriver miljön där på Västkusten. Ha det gott!

      Radera
    4. Har man läst en av hennes böcker har man läst alla, och det skrivs för mycket om Erika, Patrik och deras familjeliv
      Men smaken är som baken

      välkommen att titta in hos mig vid tillfälle
      Ha det gott

      Radera
    5. Tack för dina rader! Jo, tur att vi alla har olika smak annars skulle alla strida om samma saker!
      Jag ska kika in till dig, det ska jag visst. Har varit borta, har inte hunnit med att läsa andras bloggar så mycket. Ha det gott!

      Radera
  11. Nej! Den har jag inte läst! Men blev intresserad och kommer nog låna den jag med på biblioteket! Just nu läser jag Zlatans bok! Den är helt ok.! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zlatans bok sägs vara helt suverän. Men jag tror nog du skulle gilla denna boken, tänker på Prince Marcus <3<3<3 Kram

      Radera
  12. Nej, det har jag inte men tror att jag ska ta och beställa den. Tack för tipset!

    Kram

    SvaraRadera
  13. Ååååh fina Gerd ....den boken har jag hört mycket om & jag hade faktiskt glömt bort den , men nu känner jag att det är dags för mig att läsa den.....det ska jag göra ....♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är värd en läsning. Absolut. Kram fina du!

      Radera