fredag, september 07, 2012

En enkel till Amerika - eller stanna kvar?

I  onsdags var jag med på en bussresa tillsammans med Veteranklubben inom mitt tidigare jobb.

Vi besökte bl.a. Emigranternas Hus i Göteborg.

På fotot här bredvid, som jag tog, kan man se en illustration över hur man fotograferade sig innan utresan till det förlovade landet i väster.
Man var väldigt hoppfull.

Vi fick ett intressant föredrag och guidning om utvandringen. Vi fick leka oss tillbaka i tiden och känna på hur och varför man flyttade från det kära fosterlandet. Och hur man sedan blev bemött i det stora landet Amerika. Kanske ibland som en "dumbom" som inte kunde språket...

Därefter en jättefin lunch på båten Barken Viking.

Sedan drog vi till Ödenäs och bastabinne.
Jag undrar, jag - hur många som vet, utan att googla, vad bastabinne är? Länken på bastabinne har jag lagt här, för du visste nog inte, inte jag heller förut.

Sedan åkte vi till Eggvena för att smaka och äta Kalvdans. Det är väl inte helt vanligt, det heter också råmjölkspannkaka. Då kanske 25-öringen trillade ner?

Klicka gärna in dig på "Mina Foton", där har jag fler bilder......
Mycket Nöje!

Idag ser det ut att bli en toppendag vädermässigt, så jag greppar "vandringsstaven"........
Och go´ freda´ på dig, fina du!

22 kommentarer:

  1. Här är det kallt, regnigt och blåsigt, och det blir ingen promenad.
    Bastabinne, det låter som ett skånskt ord, och hade jag associerat det med skånska hade det inte varit så svårt att lista ut vad det var. Men det gjorde jag inte, så jag visste inte.
    Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är då så glad att det är vackert väder! Väntar en stund, tills det blir något varmare, innan jag ger mig iväg! För det är lite kyligt nu, höstluften har satt in.
      Bastabinne, är så speciellt trakten där vi var, så det är tämligen okänt.
      Kram♥

      Radera
  2. Det är kul att åka på utflykter :)
    Min mormors far emigrerade till Amerika, och efter nåt år upphörde kontakten. Han lämnade fru och tre barn här i Sverige. Jag började ju släktforska tidigare i år, så jag ska kolla upp vad Otto Valfrid haft för sig där borta. Vi är rätt säkra på att att han bildat ny familj.
    Ha en riktigt fin och bra dag!
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar utflykter, gör jag!
      Intressant med släktforskning. Två av mina kusiner forskar och jag vet nu att jag också har släkt i Amerika, likaså är har jag kunglig släkt, fast flera led tillbaka.
      Tack, jag ska iväg västerut, blir det väl, ja. Kram♥

      Radera
  3. Skulle med vilja gå med mina älskade stavar:( Men har ännu sådan värk...så tyvärr blir det nog inget mer i år.
    en enkel till Amerika köpte jag 1989, då tog jag mitt pack och flyttade dit! Det kommer jag aldrig ångra! Även om det var tuffa tider...skulle gärna köpa en enkel biljett dit igen! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gick med mina BungyPumps igår.....
      Men man får rätta munnen efter matsäcken.
      På tal om matsäck, ska jag göra en snart.
      Jo, jag vet att du bott i Amerika. Skulle vilja besöka, men inte bo.
      Kram

      Radera
  4. Så intressant det där är med emigranternas hus.
    2 av mina mostrar emigrerade till USA. Jag fick jättefina kläder och dockor från dem.
    Bastapinne har jag aldrig hört om förut, men kalvdans känner jag igen.
    Här skiner ☼ och det är klar blå himmel.

    Önskar dig en finfin dag go'a du!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en intressant guidning och intressant utflykt överhuvudtaget.
      Finfin dag till dig också! Kram♥

      Radera
  5. Kalvdans visste jag, men inte bastabinne. Man lär sig nåt nytt hela tiden.

    Min farfars bror utvandrade på 20-talet. Men för hans del bar det av till Australien. Han har till och med en gata uppkallad efter sig i en liten håla där :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i Chicago finns det en stad som heter Anderssonville...
      Kram

      Radera
  6. Kalvdans brukade mamma göra när jag å mina syskon var små och ibland händer det att jag gör kalvdans, men då med torrmjölk... Det är ju inte så lätt att få tag i råmjölk bara si så där ... Men gott även med torrmjölk blir det! Och lätt att göra är det också... Visste inte vad en Bastabinne var. Ja man lär sig alltid nåt nytt :) Ha en fin fredag ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid roligt med nya saker! Jag visste inte att man kunde göra kalvdans med torrmjölk!
      Kram♥

      Radera
  7. Vilket spännade besök du var på. Tror det finns något liknande i Småland om jag inte har helt fel.

    Kram och go' fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, i Växjö finns det något Emigranthus, tror jag bestämt! Kram

      Radera
  8. Urk Burk ;) efterssom min man är född på en bondgård, så serverades ofta Kalvdans, men jag har alldrig kunnat äta det! smakat på en sked ibland, sedan tvi tvi tvi ;) min Farmor gjorde en helt annan variant av Råmjölken, lika klen den med ;)
    Vi har åxå finväder, och idag känns det lite lättare i hjärtat än igår...
    Kram fina Gerd♥ och Tack för dina varma rader hos mej♥
    Önskar dej en härlig fredag!♥ /Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, fina Lena, jag kan inte annat än att skriva fint, ni är så rara och jag lider med er sorg♥
      Varm kram♥

      Radera
  9. Det är kul med utflykter, men jag avstår gärna från att resa till USA. det är inget land som lockar mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. USA på besök, kan jag tänka mig, men inte i första taget. Andra. ;)

      Radera
  10. SenaKrameLuttarDetÄrFortfarandeSvårtAttSkrivaSåKärlekPåDig

    SvaraRadera
    Svar
    1. KrameLuttarDetVetDuVälJagFörstårDuTänkerPåDinaVännerKärlek♥

      Radera
  11. Och go´ fredakväll´ på dig, fina du! Kram

    SvaraRadera