söndag, september 16, 2012

Lustvin dansar en gavott med de fem sinnena




Syn, hörsel, känsel, lukt och smak.
Man kan också gärna lägga till balanssinnet.

Dom här sinnena behöver människan för att förmedla information om yttervärlden och till henne.
Dels för att skydda människan och dels för att ge varningssignaler om fara för hälsan.

När då något sinne blir rubbat eller helt försvinner uppstår olägenheter.
Då har jag ibland frågat mig, vilket är värst att bli av med?
Och då har jag närmast tänkt på om jag skulle bli blind eller döv.
Vad är värst?

Vad tycker du?
Det är nog individuellt.

Jag tycker att bli blind, vore gräsligt. Då kan jag inte njuta av naturen, läsa böcker, handarbeta, blogga, arbeta med datorn, fotografera, se den jag pratar med, veta hur jag ser ut...

Det finns nu en ny teknik Stamceller ska bota dövhet.
Hittills har man bara kunnat operera med hörselimplantat.

Jag såg ett program där en gammal farbror fått hörseln tillbaka genom en operation. Han tyckte att han hade fått ett nytt liv. Han kunde höra alla göromål i köket, gå ut i naturen och höra andra fåglar än kråkorna.
Att han nästan var blind, det gjorde inget, sa han. Hörseln var det värsta att vara av med.

En annan kvinna i programmet hade varit av med sin hörsel i 22 år, fått hörselimplantat och kunde nu höra sina tre barn prata.

Sinnena är fantastiska. Hela människan. Att hon fungerar.
Och Kärleken är störst...... ♥

Och Körslaget var fantastiskt igår kväll!
Vet du att det startade 2008 skapat av Caroline af Ugglas m.fl?
Sjung, av hjärtat, sjung! ♫ ♪ ♫ ♪

Och i morse vaknade jag av en klapp på huvudet......

28 kommentarer:

  1. Jag vet inte vad som skulle vara värst att förlora av dessa sinnen. Alla hör de ju samman och jag tror att var och ett av dem skulle saknas enormt om det försvann. Allt hör ihop. Vad underbart med den "klappen" du fick i morse. Vilken fantastisk "uppmuntran"! ♥
    Kram, go´aste vännen och en ljuvlig söndag till dig. ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du förstod vad jag skrev längst ner i inlägget... TACK! Jo, jag läste någonstans att "de döda" hör, och då pratade jag med honom igår kväll.
      Så kom svaret i morse. Alltså, jag luras inte, och det förstod du....
      Kram!♥

      Radera
    2. Ja, jag förstod eftersom jag både "ser och hör" själv och har gjort det sen jag var barn, och så långt tillbaka jag kan minnas. Kram, go´aste ♥

      Radera
    3. Oj! Då kanske du kan se varför jag fick ont i höger axeln strax efter min make gick över till den andra sidan i januari i år...... Kram finaste du♥

      Radera
    4. Sorry, men det fungerar inte på det sättet. Sådan information får jag ytterst sällan. För min del skulle det i nuläget bara bli en gissning, men jag tror säkert att du innerst inne själv redan vet svaret på varför du hade ont i en axel just då. Jag kan dock nämna en sak som i förbigående. Kropp & själ hör samman och sörjer man djupt kan det yttra sig i värk i en kroppsdel, eller så ger sig sorgen tillkänna med andra symptom. Kram, go´aste ♥

      Radera
  2. Synen är mig så kär. Den är liksom nyckeln till nästan allt!

    God morgon och ha en fin lördag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är den!
      Tack, men det är väl söndag idag?
      Kram

      Radera
  3. Vet inte vad som är värst att mista.
    Jag är mycket beroende av synen eftersom jag älskar att både läsa och lösa korsord.

    Men i dagens samhälle finns det ju hjälpmedel till allt

    Ha en bra söndag du också
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns mycket hjälp att få. Sen är det DET också, man vill inte vara beroende, man vill vara som man är, finurliga människan..... kram.

      Radera
  4. Det sjätte sinnet icke att förglömma... Jag har också funderat på det där, och jag är som du, jag gör så mycket som kräver syn att det skulle vara alldeles förfärligt om jag blev av med synen. Inte för att jag vill förlora något av de andra sinnena heller. Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte vill man förlora något! Människan är sinnrik, eller hur? Kram♥

      Radera
  5. Svår fråga det där. Men om man av nån anledning hade förlorat säg synen, då hade man säkert tyckt det var bättre man var döv. För en del år sen förlorade min styvfar helt sin hörsel, det var inte utan att man märkte man såg han led när vi andra pratade i munnen på varann och försökte så gott vi kunde med hjälp av teckenspråk få honom att inte känna sig helt utanför

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart blir man utanför om man inte hör. Men det finns olika grader. Precis som med syn och glasögon, finns hörapparater, så länge det finns rester kvar.
      Fast värre att vara blind. Ledsyn vore väl ändå något positivt.

      Radera
  6. Min bästa kompis var blind och levde i stort sett normal och kunde gör allt som vi andra gjorde. Efter att ha sett henne så är jag övertygad om att det värsta som kunde tas ifrån mej är hörseln. Att inte kunna höra kärleksförklaringar från Martin eller mina barns skratt... nä, det går fetbort som min ena son skulle säga :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, som jag skrev, det är individuellt. Och jag vill inte bli av med några sinnen alls.....

      Radera
  7. Vill inte välja. Tacksam för att kunna både se och höra allt vackert på jorden. Kramom Bless

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, inte jag heller, ja vill va som ja e.. Kram♥

      Radera
  8. Synen skulle jag nog vilja behålla.
    Det där har jag också funderat på några ggr.

    Önskar dig en fortsatt toppendag, var du nu befinner dig...
    Kramis ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej hopp, här är jag!
      Jag har varit ute en hel del. Men kvar i stan. Har motionerat, fönstershoppat, allt möjligt.
      Ja, jag vill ju inte bli av med något, men vill absolut behålla synen! Går hos ögonläkare, så jag grunnar....
      Tack detsamma om toppendagen, min blåser bort, inget behagligt, men jag viker mig inte en tum. Kramis♥

      Radera
  9. Nej fy att bli av med vare sig det ena eller andra. Själv har jag en hemsk tinnitus som låter som gamla tidens högsta ljud på testbilden. Men jag HÖR i alla fall. Ser lite taskigt, men jag SER i alla fall.
    Jag gläder mig åt det.
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, att jag har en hemsk tinnitus jag med, den fick jag genom jobbet, satt i telefoni i många år, men den "tänker" jag bort mestadels, lyckas ofta med det. Och min syn, ja jag har glaukom, inte så kul.
      Jag gläder mig åt att jag är som jag är jag med ;)

      Radera
  10. Håller med om att synen vore hemsk att förlora, tror man skulle kunna klara sig bättre utan hörseln också mer möjligheter att återfå den än med synen.

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  11. Tänkte först säga hörseln, men så kom jag ihåg att jag älskar musik så hörseln vill jag gärna ha kvar. Synen skulle jag inte klara mig utan då jag inte fungerar i mörker alls. Nej, mitt svar blir att jag hoppas vi alla får behålla alla våra sinnen.

    Klappen betydde nog att någon hör dina funderingar...

    KrameLuttarFullaMedKärlekTillDig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, så. Båda sinnena är viktiga. Och även det sjätte. Tänker på någon som hörde mina frågor och böner. Märkligt.
      KrameLuttarMedÖppetSinneOchHjärta♥

      Radera
  12. God morgon!
    Synen är min största skräck att bli av med. Inte kunna läsa, segla, se allt vackert som finns.
    Härligt med klappen. Du har någon som vakar över dej.
    Kram & ha en fin dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det vore nog svårt att vara blind och segla, skulle jag tro!
      Ja, och i morse kom det ingen... så det var nog något speciellt i förrgårs morse. Kram

      Radera