onsdag, november 07, 2012

Mörkläggning

Man kunde tro det var krig igår kväll.

Jag fick användning av pannlampan.
Det var så knepigt, för precis i samma ögonblick, när jag blåste ut stearinljuset, för att gå och släcka ner inför sänggåendet, så blev det kolsvart.
Totalt becksvart.

Letade mig fram till lilla ficklampan och fick plockat fram pannlampan. Gick ut på balkongen och där såg jag förvirrade människor lysa med ficklampor, stearinljus, cigarettglöd.
Kolsvart hela gården!

Det kändes riktigt magiskt.
Det kändes som om det var jag, som stängde av strömmen, där förut.....
...och som rena bondvischan, där ju strömmen kan gå så där.....

Efter 20 minuter, så var allt normalt igen.

Läser i den lokala tidningen, att 21.000 kunder drabbades, då en grov kabel från Vattenfall smälte ihop vid ställverket. Folk hade sett gnistor och rök därifrån.
Och Villa fick ett lysande genombrott i sin match mot Hammarby efter strömavbrottet!

Gårdagens lunch är för länge sen borta, men jag jobbar på reportaget, det kommer.....

Och nu behåller jag dagen idag, för än så länge är den ljus utan ljus!
Fast kall. 2 plus, bara!

Men en stor balja varmt kaffe gör susen. Och Kärlek, min vän! Och http://geddfishpilgrim.blogspot.se/

16 kommentarer:

  1. Det är verkligen jobbigt med ströma´vbrott. Man inser hur beroende man är!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, har man inte ström, så har man batteri - en stund. Även det behöver många gånger ström för att laddas upp.
      Kram

      Radera
  2. Det är en bra påminnelse hur sårbara vi är utan ström.
    Ungarna (våra iaf) gillar när det är strömavbrott.
    Det är lite konstigt när det är svart och man inte hör en fläkt eller kylskåpet o.d.
    Här har vi en stor ☼ och +1,6°. Härligt!

    Önskar dig en finfin dag!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi är väldigt sårbara, men lite mysigt kan det vara att bli strömlös en kvart eller så, bara man är förberedd och har ficklampa tillgänglig. Jag har alltid på bestämda ställen, så jag vet.
      Kram♥

      Radera
  3. Strömavbrott,,,jobbigt men tur att det finns ficklampa,,,,,bara man vet var man har den,,,Vi är sårbara utan ström.

    Ha en bra dag,,,,Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skriver som jag skrev till föregående kommentatör och så önskar jag dig en bra dag också, kram♥

      Radera
  4. Tur du visste exakt var du hade pannlampan, jag har den också på ett visst ställe ifall mörkret skull falla på :))))

    SoligaKrameLuttarMedKärlek

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag blev van vid att hitta pannlampan, här i oktobermörkret i utlandet.
      KrameLuttarMedKärlekSolskenIBlick♥

      Radera
  5. Och jag blev utan vatten några timmar helt utan förvarning. Precis när jag tänkte duscha... Nåja, fick göra om mina planer och duscha senare. Det gick ju bra det med. Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är knäppt!
      Man får vara förändringsbar! Kram♥

      Radera
  6. Trots att inte strömmen har gått, så är det mörkläggning här.
    Det är inte många timmars dagsljus varje dag. Det börjar redan att skymma vid 3 på eftermiddagen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, så är det. Men inte becksvart så en inte ser handen framför sig..... Usch, ja. Vill ha sommar!

      Radera
  7. Ja jösses så mörkt det blev på en gång då strömmen försvann. Jag fick treva mig fram och fick fram ett par ljus som jag tände.
    det hade visst varit rena fyrverkeriet där borta på Wennerbergsvägen då det small :)

    Det var kallt i vinden, men annars så hade vi tur med vädret då vi var i Rostock. Invigde min nya vinterjacka, och det fick klart godkänt. Är ingen vän av höst och vinter jag heller, men vad ska man göra... Bara att gilla läget... Tiden går ju så fort och snart är det vår igen...

    Ha en fin kväll!
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du var ju med i mörkret igår kväll, samma tid, samma stad.
      Det gäller att vara beredd.

      Ja, nu såg jag att du hade kapuschongen uppfälld på din nya jacka, jag tyckte först att du hade en vandrarhatt - mot solen, då? Hihi....

      Kram♥

      Radera
  8. Oj, det var många som blev drabbade! Men trots att det är trist att det händer kan man inte låta bli att tycka att det är lite mysigt med ljusen :) Skönt dock att det inte varade för länge..

    Trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, för all del. Tack detsamma. Har varit ute i regnet. Brrrr. Men det finns varma drycker och sköna schalar.
      Tack detsamma.

      Radera