söndag, januari 13, 2013

The Elephant Song


Kommer du ihåg den här fina sången och sångaren med den djupa basrösten?
Jag är inne i en period med milda och djupa sånger.

Det är många minnen som kommer över en när man går här ensam bland väggarna. Väggar som inte svarar.
"Slit ut en generation i taget", sa Pusselbit och bar alla kassarna.
Han var fin, han. Min Pusselbit. Och mån om. 
Inte bara om mig, utan om alla.

"När man är ung lever man på goda drömmar och när man är gammal lever man på goda minnen. Dessemellan några goda middagar."
 "Livet är som en promenad med grus i skorna."

Idag är det söndag och det vete fåglarne vad jag ska göra?
Jag gick inte ut igår heller. Kände inte för det, konstigt, inte likt mig. Men ibland blir jag trött på mig själv. Jag gillar inte att vara ensam.
Och varenda väggklocka har lagt av med att slå. Märkliga saker detta sorgeår, som tar slut om ett par veckor.

Men det blev en lång TV-kväll. Eftersom jag gillar både gamla båtar, flygplan, bilar och fotografering, så fanns det höjdarprogram.

Och Martin Lönnebo, snart 83 år, biskop emeritus (gått i pension) i Linköpings stift, berättade i Helgmålsringningen om Kärleken, en av frukterna på Livets träd.
Avslutningsvis Stjärnorna på Slottet och allra sist Cornelis Vreeswijk´s liv.

Jo, jag vet. Jag ska gå till affären och köpa på mig lite citrusfrukter! Det är nu de smakar som bäst, och jag är ju en sådan där sur-person, som älskar grape, citron, apelsin och lite clementin.

Kärlek. Kärlek till min nästa och mig själv. Hoppas du mår bra.

26 kommentarer:

  1. Nej, det var inte likt dig att inte gå ut. Men, Gerd, du kanske behövde det.
    Jag såg också Martin Lönnebo på TV i går kväll, han pratar så lugnt och fint, det var fint det ha sa också.
    Hoppas att du får en fin söndag.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. NU ska jag göra slag i saken och gå UT! Känner jag måste.
      Kram tillbaka, du fina♥

      Radera
  2. Tack Gerd för det jag fick av dig i natt!!

    Jag drömde att du jobbade i ett parfymeri i en galleria. Och du gav mej 500 spänn i julklapp

    Var ute en snabbis till affären. -10.
    Så nu håller jag mig inne till tisdag då jag är bjuden på lunch

    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett bidrag till Chanel nr 5, hihi.... den är något dyrare, men min bästa parfym.
      Ska gå UT strax, ha det, du fina♥

      Radera
    2. Tänk så tokigt man kan drömma ibland.
      Egentligen borde man ha ett block och en penna vid sängen, och skriva ner sina drömmar när man vaknar. Det skulle kanske bli en kul bok så småningom.

      Ha det bäst tills vi hörs
      kram, susanne

      Radera
    3. Jag har block och penna vid sängen! Fast jag skriver inte ner drömmarna. Det gjorde jag en gång i mitt liv för jättelänge sedan, efter min skilsmässa och separation, det var början på 90-talet.
      Kram

      Radera
  3. Idag måste jag ut och köpa mjölk så ut på en promenad kommer jag mig idag. Det blir nästan varje dag jag tar en liten promenad. Det är skönt med promenader när det inte är allt för kallt. Jag äter nog också frukt mera än vad jag äter godis eller chips å dylikt. Söndagskram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska också gå ut, nu blir det väl tjatigt att jag skriver så till varenda kommentatörska, men jag måste upprepa, så jag verkligen går och inte behöver skämmas!
      Ska köpa frukt. Söndagskram, du fina♥

      Radera
  4. Jag har hört den där sången - men det var länge sen... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är längesen jag hörde honom, men sången finns instrumentalt med trumpet, jättefin. ♥

      Radera
  5. Ja, visst minns jag den men det var länge sedan jag hörde den senast. Tiden går...

    Önskar dig en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden går fort ibland, särskilt om man har roligt.
      Tack, jag genomlever denna söndagen också *ler*

      Radera
  6. Den sången kommer jag mer än väl ihåg och jag hörde den i mitt inre så fort jag såg din rubrik dyka upp.

    Ibland måste man tillåta sig själv att sitta inne och meditera och ta det lugnt, tänka efter och grotta ner sig lite.

    I morgon är det nog full fart på dig igen!
    Varm kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är precis det jag har gjort, jag har grottat in mig i två dagar och följt mitt hjärta och min magkänsla och nu idag gick jag ut i 2 timmar.
      Ja, i morgon har jag aktiviteter, då går jag ut! Kramar tillbaka♥

      Radera

  7. Surt o salt gillar jag. :-)
    Solen skiner här skall ut en tur innan tvättstugan.

    KrameLuttarOchDetSkulleVaraFintAttHöraHurDuHarHanteratDittSorgeÅr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, Kaisa, hur jag har hanterat mitt sorgeår? Jag tycker jag har vänt ut och in på mig under hela detta året, nu orkar jag inte blicka tillbaka. Jag inbillar mig att jag dock hanterat det ganska så väl genom mycket tacksamhet- barmhärighet- och kärlekstänkande.

      KrameLuttarLivetÄrEnLabyrint♥♥♥

      Radera
  8. Här försöker jag fatta mod att gå ut i kylan. Solen skiner men det är jättekallt och jag har inte varit ute ordentligt sedan vi kom hem än. 33 graders värmen ska bytas ut mot 10 minus... inte det minsta lockande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltså 43 grader mindre än i Gambia! Undra på att du inte vill gå ut!!!
      Men, jag gick ut, jag.....

      Radera
  9. Oj! Den var det länge sedan man hörde! Men visst minns jag den..Citrus älskar jag med, min dotter älskar med det och helst citron och lime, till saken hör att när jag var gravid, var det den enda jag åt!! Citroner och oliver och massor av citron vatten! Nu sitter lillan och skalar citroner utan en min och äter dem med god aptipt!
    Känns det tungt för dig nu? i bland kommer de sorje perioderna över en! det är tungt och jätte jobbigt!
    jag brukar försöka göra sådant jag tycker om då,
    te,x gå ut och gå i solskenet, eller en cykel tur! Eller faktiskt, i bland är det skönt att bara gråta lyssna på sorglig musik, och gråta ut!
    Solen skiner här i dag för fullt, jätte mysigt.nackdelen är attman ser mina skitiga fönster!
    Söndagskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag varit ute i 2 timmar och passade på att köpa citrusfrukter också, hittade billigt på Hemköp, en affär jag sällan handlar i. Men jag fick 2 grape och 4 apelsiner och en ask coctailtomater för sammanlagt 24 kr!
      Så idag gjorde jag det jag tyckte om, gick ut med bara apostlahästarna och så fönstershoppade jag massvis, inget köpt.
      Jo, jag sörjer just nu, kommer och går.
      Tack för fina råd. Kram tillbaka♥♥♥

      Radera
  10. Martin Lönnebo är klok han. Jag missade tyvärr programmet, för jag visste inte att han skulle vara med. Igår blev det ingen TV alls faktiskt, för jag har haft Vännen och hundarna på besök. Det blev mitt sätt att försöka överleva helgen.
    Nu när jag är under attack från grannarna känns det fullständigt vidrigt att vara ensam hemma, men annars brukar jag tycka att det är ganska skönt att sköta mig själv. Men nu måste Vännen och jag leta gemensam bostad någonstans.
    Kram! ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag var bland det klokaste du har skrivit, att du och Vännen letar gemensam bostad!
      Kram!♥♥♥

      Radera
  11. Synd att vi inte bor i samma stad för då hade vi kunnat haft en träff på Åhlens med en gemensam
    fika efteråt! Här har Hemköp slagit igen, så väldigt tomt i halva Åhlens huset.
    Ha ett gott slut på denna söndag.
    Tack för musiken.
    Kram
    Melodys matte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi möttes ju INTE på Åhléns, jag glömde ordet inte när jag skrev hos dig...
      Det är många affärer som får slå igen, tyvärr, ser så tomt och ihåligt ut då.
      Kram

      Radera
  12. Vem mins inte den sången? ;)

    Lyssnade på Änglasången från ett tidigare inlägg, tyvärr förstår jag inte engelska så bra, men fin musik♥

    Ringblomme salva ÄR bra, jag gjorde ofta egen för många herrans år sedan, av enbart ringblommor och Bixav som man smälte ner och hällde på burkar :))
    Nyponpulver ger man både till hästar & hundar åxå, för att det är så bra, jag har en stor påse i skafferiet, men glömmer ofta bort den ;)

    Ja han var kolk din finaste Pusselbit♥ & visst är det jobbigt när man har för lite att göra...

    Förstår dej♥

    Kramiz♥ /Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du Lena. Jag kanske skulle göra, som någon tyckte, skaffa mig ett eget liv, i stället för att hänga på datorn när jag har för lite att göra, fniss.... Jag tror ingen kan sätta sig in i hur det är att ha blivit själv, det sociala faller bort.
      En av mina aktiviteter börjar i morgon kväll, det ska bli jättekul, det är gospel. Jodå, sen är det gympa och sen Allsångskul.
      Jag vet att du förstår, Lena♥ Kram finaste♥ Det ordnar sig♥

      Radera