måndag, juni 01, 2015

Senäte kyrkoruin

Godmorgon, måndag och 1 juni!

 Eftersom vi har så oregelbundet väder, så är den första frågan när vi vaknar: Hur är vädret?
Andra frågan är: Hur mår du?

Jag skulle faktiskt kunnat ha haft "kyrkligt" som överskrift, men vi besökte flera kyrkor och jag tog alldeles för många bilder, för att trycka in dem i ett enda inlägg. Så jag återkommer.

Här besöker vi Senäte kyrkoruin, som ligger en liten bit från Otterstads kyrka på Kållandsö..

Kyrkan låg med en underbar utsikt över Fröfjorden och Kinnekulle.
Platsen för kyrkan är utmärkt med stenar.
Här är grinden till början av vandringen.
Känn historiens vingslag.
Tidevarv komma, tidevarv försvinna...
Jag bara älskar gamla grindar. Och se på förgätmigejen på backen.
Kyrkan var sedan 1100-talet och byggd av sandsten. En s.k. absidkyrka (halvrund).. Efter ett åsknedslag brann kyrkan ner 1636, men återuppbyggdes. Kyrkan revs 1843 och stenarna användes till Otterstads kyrka.
Denna byggnad är det enda som finns kvar. Gravkoret är sedan 1700-talet.
Så underbar naturskön miljö, helig kultur.
Många bilder blev det, man jag kunde inte välja bort någon.
Adjö, för denna gången. Det var tredje gången som jag var här. Första gången med min man, andra gången vid en pilgrimsvandring och nu med min yngsta dotter.

Vädret är 10 grader med lite solchanser och jag mår bra.

♥ Ljus och Kärlek ♥
Detta är mitt nittiotredje inlägg av hundra till #Blogg100

24 kommentarer:

  1. Tur att alla dina bilder är sååååå vackra och visar genomgående en blå himmel. Här ösregnar det - regelbundet skulle jag säga.
    Toppen med din info också, intressant att veta lite mera till bilderna tycker jag:-)
    Mår också bra;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade, som sagt var, tur med vädret mellan regndropparna. Detta var sista anhalten efter Läckö och Spiken.
      Jo, historien bakom är spännande.
      Tack!
      Här lyser lite försiktig sol men det blåser som skam!

      Radera
  2. Jättefina bilder! Och det viktigaste är ju att vi mår bra.....Men jag är också så trött nu på detta regnande och blåsande hela tiden!
    "sommar" kram

    SvaraRadera

  3. Jättefina bilder min favorit är nummer två, först ser man grinden och lite gräs efter sedan ser man ut i tomma intet....
    Regn här....
    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja och jag har flera favoriter, allt med grindar ;)
      KL ♥

      Radera
  4. Tack jag mår bra. Skönt att du gör detsamma!
    Vet du Gerd, jag är också oerhört förtjust i gamla grindar, de fascinerar mig alltid på olika sätt, blir ofta trollbunden när jag får se en gamma grind. Dina utflyktsmål skulle passa mig väldigt bra.
    Morgonen började med regn som nu upphört, ljusgrått och solen håller på att tränga sig fram bakom molnen, sommarvärmen har ännu inte kommit ...... men nära nu.
    Ha den bästa av alla måndagar!
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommaren är nära, helt visst, men den är rejält blåsig och kall. Solregn här.
      Tack, jag ska göra mitt bästa, ska gå ut en sväng och trotsa vinden.
      Stor kram!

      Radera
  5. Oj vad grönt och skönt det såg ut där :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grönskan går inte att klaga på, den är ordentligt vattnad ;)

      Radera
  6. Trevligt att följa med på er vandring, skulle gärna vilja gå den i verkliga livet också, jag älskar sådana härliga miljöer.
    Många bilder och vackra. Roligt att ni hade tur med vädret.
    Skönt att du mår bra.
    Trevlig dag och kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var och är mycket som är tursamt. Får svänga lite med trollspöet, vet du.
      Tack och kram!

      Radera
  7. Gillade bilderna av grindarna!
    Och sandstenskyrkan, visst är den vacker i sin enkelhet.
    1100-talet... ja-a, bara det du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själva kyrkan är ju borta, bara stenmarkeringar kvar. Byggnaden du ser är gravkoret.
      Tack, och du kände historiens vingslag, ja.

      Radera
  8. Nu har du verkligen slagit ditt eget rekord, när det gäller fotografering!
    Oerhört vackra foton. Grindar, liksom dörrar, är alltid ett intressant objekt.
    När man ser stenmurarna tänker man på hur folk fick slita för att kunna
    så sina åkrar och sätta sin potatis. Ingenting serverades på fat för våra
    förfäder. Hade säkerligen inga problem med fritiden. :)

    Glad att du och dottern fick en så minnervärd dag tillsammans.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du jag har slagit rekordet? Hihi, det kommer mera...
      Tack, jag är nöjd med fotona.
      Det var att göra jämt, förr i tiden, nyttig gratismotion men de blev väl utslitna i förtid.
      Det var finfint här några dagar med trevligt sällskap.

      Radera
    2. Hahaha / Rekord är till för att slås, så keep it up, Gerd! :)

      Ruth i Virginia

      Radera
    3. Hahaha, du är hejig, Ruth! Klart jag inte ger mig. Never ever. Nu, natti natti från Lidköping. Vad var det han sa "En röst i natten" i TV-programmet? Jo, good night, wherever you are. Den serien älskade Sarah och jag, och han, killen, han var ju bara för söt!!!

      Radera
  9. Så vackra bilder på vackra detaljer. Och intressant information tillika!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Underbara vyer så det var tur att alla bilderna fick vara med!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, ja det blev nog bra så. Kram!

      Radera
  11. Så vackert inlägg! En njutning att få ta del av dina foton! Sakralt vackert är ett uttryck jag tycker om och det passar in här!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blev jag nyfiken på orden sakralt och pastoralt, så jag googlade.
      De är ganska så lika. Sakralt är heligt i gudstjänsten medan pastoralt kommer från pastor /herde. Motsatsen är profan, världslig.
      Så här köper jag uttrycket sakral.
      Kram!

      Radera