torsdag, juni 04, 2015

Västerplana kyrka

God morgon, torsdag!

Alltså, fyy, man ska inte klaga, men jag har tydligen blivit sambo.
Sambo med Herr Blåst, för han är efter mig hela tiden, jag har inte en chans att få stå still.

En får skôje, om blåseländet. Men jag ger mig inte, ut ska jag alltid på något vis. Jag var till torgmarknaden och köpte lite lobelia att sätta på balkongen, hoppas den håller sig kvar. Lobelian.

Idag blir det en solig kanondag! Så nu fångar vi solstrålarna, sätt på solskyddsfaktor i fejjan!

Då så, har vi kommit till sista kyrkan.
Detta är Västerplana. Det finns även Medelplana och Österplana, förutom alla andra kyrkor på Kinnekulle.
Vackert inne i Västerplana kyrka.
Efter det att Sarah och jag besökt denna kyrkan tog vi svängen till Munkängarna och hoppades få se ramslöken. Bara se, inte plocka, för den är fridlyst där.
Men regnet fullkomligt öste ner, vi kunde inte gå ur bilen ensingång.

Idag är det orkidébevattningsdag, fikastund oich tvättstugan, däremellan vete fåglarne.

♥ Ljus och Kärlek ♥
Detta är mitt nittiosjätte inlägg av hundra till #Blogg100

26 kommentarer:

  1. Japp, du och jag får nog samsas med samma sambo, men idag skiner åtminstone solen - än så länge.
    Jättefina kyrkor i ditt närområde, å många är det också. Å då är väl Lidköing inte ens en del av bibelbältet eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Lidköping är definitivt inte en del av det frireligiösa bibelbältet, men många små kyrkor finns det, gammal kulturell bygd. Mycket intressant runt Skara, Falköping också.
      Idag är sambon mild med soliga strålar!

      Radera
  2. God morgon Gerd. Sovit gott? Hjärncellerna hade nog svällt av allt regn, är mitt vanliga jag idag, ingen huvudvärk och solen skiner så enormt vackert på oss. En njutardag alltså.
    Ett litet tips angående den efterhängsne Herr Blåst, förslå att ni testar att vara Glesbo eller Särbo ett tag, kanske kan det passa dig bättre, haha .....!
    Passa nu på att njuta av värmen och solen min vän!
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godmorgon, Elisabeth! Sovit gott och drömt igen. Jag var i Jukkasjärvi och hade något hyss för mig, tror jag målade tavlor, haha.
      Jag skickade just ut Herr Blåst genom dörren, släpper in lite Solsken i stället!
      Här ska njutas, kram!

      Radera

  3. Sambo med Herr Blåst, nej fytterackarn! ☺

    Fina bilder av en väl-smyckat kyrka.
    Solig KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är värre att vara sambo med Herr Storm, kom jag på.
      Tack och KL ♥

      Radera
  4. Du får mota bort herr blåst med en piasavakvast, hi, hi... Kram ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, då får jag köpa en kvast. Äsch, jag har en prydnadskvast på balkongen, ju.
      Kram ♥

      Radera
  5. Det är intressant med kyrkor och dess historia. Däremot är jag trött på Herr Blåst.
    Längtareftersolochvärme kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sol och värme, kom hit! Ett tappert försök görs idag! Kram!

      Radera
  6. Vilket fantastiskt tak i den kyrkan!

    Herr Blåst är efter mig med vilket känns onödigt. Nog skulle han väl kunna hålla sig till en ;-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Seså, är han mig otrogen, haha? Äsch, jag slängde ut honom.
      Kram!

      Radera
  7. Lita inte på den otrogne Herr Blåst. Han är efter mig också.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Vilket vackert och originellt tak! :-) Hoppas vinden har mojnat nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solen skiner och bara Halv Herr Blåst.

      Radera
  9. Bild 2 är mycket stämningsfullt taget! Herr Blåst bor oftast ute på min terrass då han är här hos mig. dagen idag blev "kyrkandäktig" på kullevis. kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den bilden också.
      Solig kram till dig!

      Radera
  10. Vilken fin kyrka! Gillar målningarna runt fönstren där på sista bilden!
    Här blåser det en del men solen lyser och det regnar inte (peppar, peppar... )
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kyrkor brukar vara så oerhört vackert smyckade. Fantastiskt vad man har kunnat, riktiga stora konstverk.
      Solig kram!

      Radera
  11. Jag är så glad för turerna med dig och Sarah i dessa mina forna hemtrakter. Ja, nästan i alla fall, Töreboda och Mariestad ligger ju ganska nära "Liköping".
    I Västerålana kyrka har jag aldrig varit och inte i de andra "plana"kyrkorna heller. Vilken vacker kyrka och takmålningarna skulle jag gärna titta mer på. Bild nummer 2 fångade mina ögon och hade någor särskilt, men jag vet inte vad.
    Tack för turen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte svårt att bli fångad av och i en kyrka, det finns SÅ mycket vackert!
      Roligt att kunna vägleda några och tipsa om ifall.
      Ha det så gott i solen, idag har jag njutit.
      Kram!

      Radera
  12. Vinden har äntligen lagt sig och vi kan andas ut. Solens välgörande strålar har slösats på oss idag!
    Jag tycker det är så skönt att gå in i tomma kyrkor och vara för mig själv en stund. Det är otroligt rogivande! Fina bilder! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är andakt. Verkligen. Och nu hade jag med mig en ytterst kulturellt intresserad dotter också, ännu roligare.
      Kram!

      Radera
  13. Herr Blåst är en lustig figur han. Han har försökt med mig åxo. Han sa: - om du blir min granne, så ska jag blåsa i ditt hår varje varje dag.
    Vet du vad jag svarade. Du kan dra ändå in till Hälsingland du. Där kan du blåsa hejvilt bland damerna haha.
    Det är en lurig figur det där. Men jag håller på mig ja.

    Du.....Fint med kyrkor. Stilfullt och rogivande.
    Näpp, nu blir låååååång fika. Kanske en skrivarstund * blink blink*. Sen bär det i väg till mitt jobb.
    ÄNTLIGEN fredag.

    Kramelikramkramkram min glada bloggvän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tydligt att Herr Blåst far runt och friar lite varstans i vårt avlånga land! En otrogen rackare! Fy skäms på honom! Men det är väl ingen som vill ha honom, haha! Inte jag, i alla fall, hellre är jag solo med sola, hihi.
      Långfika är gott. Särskilt i datorverkstaden.
      Och fredag är gott, även för en panschis.
      Kramkramelikramkram goa vän!

      Radera