fredag, september 25, 2015

Hur man gör en rondell

God morgon, fredag!

Vaknar till sol!!!

Igår väntade jag in det braiga vädret och cyklade fram. Hade ett egentligt ärende men passade ändå på att cykla lite hit och dit och kolla.

Här kikar jag in på en bakgård, det är i gamla Lidköping.
Mysigt, tycker jag.
För övrigt höll man på med ett flertal reparationer av husen på Limtorget, därifrån jag visat bilder tidigare.


Här gör man en ny rondell. Den är efterlängtad, för det har varit riktigt besvärligt att korsa den hårt trafikerade vägen.
Och det har drabbat den som ville in på Lidl och det var svårt på hemvägen att svänga vänster.

Mitt ärende var Lidl och billiga cashewnötter. Men så hamnade ett par ankelregnstövlar för 79 kr i korgen också!
Försiktig shopping! Yes!

Och den mörka filmen igår gav många goa skratt.
En trogen besökare är en gammal man som alltid är ute och går med sin ryggsäck och sina stavar. Fick reda på åldern vid eftersnacket, han är 96 år och så superklar! En f.d. lärare.

♥Ljus och Kärlek♥

20 kommentarer:


  1. Köpte också stövlar därifrån igår, men långa svarta.... =)

    Glad fredag, KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har långa blommiga sen tidigare, men korta är käcka när man går korta sträckor.
      Glad fredag KL ♥

      Radera
  2. Rondeller är himla bra, och här nere har dom dille på att bygga såna. Ofta smyckar dom ut dom väldigt fint också :-)

    Ha en finfin fredag! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma här, det har blivit jättemånga rondeller och de är också rätt så utsmyckade. Praktiskt med rondeller, tycker jag. Gillas.
      Tack detamma!

      Radera
  3. Bra att de gör rondeller!
    Oj, 96 år och så alert....Det var inte dåligt! Fantastisk!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det var verkligen en imponerande ålder och vilken förmån att vara så pigg! Precis som jag misstänkte då om filmen...

    Kram och go' fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, vilken farbror, jag har alltid funderat över honom, hur "gammal" han kunde vara, och fick det häpnadsväckande svaret.
      Filmen var värd att ses, och, ja den kostade inget. Bara trevligt sällskap.
      Kram

      Radera
  5. Härligt när folk på äldre dagar som får vara pigga och alerta =) Önskar dig en fin fredag! Kramar ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, det är väl underbart!
      Tack, dagen har varit finfin. Kram ♥

      Radera
  6. De pigga åldringarna är så många. Härligt att få leva tills man dör.

    Jag är så trött på vägarbeten! Även om jag förstår att de är nödvändiga.

    Trevlig fredag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, "leva" riktigt leva, tills man dör.
      Tack o kram

      Radera
  7. Vad kul att du gillade filmen :-) Tänk även jag är lycklig över en rondell, som dessutom verkar ha tillkommit efter att jag skickade in ett mejl till ansvarig myndighet och påtalade den fullkomligt livsfarliga korsningen jag körde i nästan dagligen. Efter ett tag fick jag svaret att det var bestämt att korsningen var farlig och nu finns där en spledans ny cirkulationsplats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rondeller är superba, de underlättar mycket. Just denna, har jag väntat på länge.

      Radera
  8. På tal om rondeller så minns jag när jag skulle ta körkort för sisådär 100 år sedan.
    Det fanns inte en enda rondell i stan så vi fick åka till en lite större stad.
    Idag finns det nog 15 rondeller i min hemstad :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det fanns ingen rondell när jag tog körkort heller. Och knappt någon när vi flyttade till Lidköping 1999, men nu finns det massvis. Det är den trettonde på gång nu, jag gogglade på det.
      Kram

      Radera
  9. Gillar ditt "dokumentationsinlägg". Bakgården är riktigt mysig och liknar innegårdarna på gamla byggnader i Stockholms innerstad. Det är en viss stämning på dessa gårdar tycker jag. Svårt att förklara - mysigt, intimt, lugnt...

    Å rondellen verkar ju vara efterlängtad efter din beskrivning!

    Lidl är makens favo affär för att köpa tyska korvar. Han älskar dom, vilket inte jag gör. Åsså har han upptäckt att Lidl säljer torkade, osaltade jordnötter också. Själv köper jag toa- och hushållspapper där samt pistachnötter och deras skivade saltgurka som är faktiskt himla god och inte söt dessutom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du gillar det.
      Bakgård eller innergård, ja det var namnet, det. Underbar stämning. På denna gården har jag varit då där finns konstnärer som ibland ställer ut.
      Rondeller förenklar oerhört mycket, jag är en lajkare.
      Lidl har sina specialiteter, de tyska vita korvarna är uppskattade av många. Köpt flera vitvaror, toppen.
      Jag är lite här och var och handlar..

      Radera
  10. Rondeller gör det smidigt!
    Ankelregnstövlar - det var ett vacker namn den typen av stövel. Den mannen du skriver om hörs spännande ut och vilken ålder då!
    kramen till damen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, den mannen är fantastisk för sin ålder.
      Och rondeller gillas!
      Kram!

      Radera