måndag, november 23, 2015

Barnens Katedral

God morgon, måndag!

Ett par bilder från söndagens gudstjänst, där jag tjänstgjorde som kyrkvärd.
Efter på var det barndop, men det var inte jag med på.


På väg mot entrén.


 Prästen Rickard förklarar dagens text.
Till höger står den jättestora Bibeln. Något barn får alltid plocka fram ett bibelord från något av böckerna inuti. Och svara på hur många böcker som Bibeln innehåller.
Vet du?


Det var fin musik från några yngre förmågor.
Och barnen med ledare, hade totat ihop en helt suverän film om Domsöndagen, som visades på väggen. Fantastiskt duktigt!


Färskt kort från min morgon. Minus 8 grader, frost, men ingen snö. Än.

Ikväll Gospel körövning. Morgondagen ledig, sedan onsdag drar jag iväg på en längre tur med blandade inslag och orter.

  Och eftersom jag arbetade igår, så kan jag väl få lov att kalla mig utarbetad idag, fniss.

♥ Ljus och Kärlek ♥

34 kommentarer:


  1. Godmorgon :)

    7 plus här och solen kommer nog fram ser det ut som.

    Kl ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solig KL ♥ Godmorgon, snart förmiddag!

      Radera
  2. Det kan du verkligen få göra så du får kanske helga vilodagen i dag i stället ;-)

    Kram från en glashal lillhåla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skriver långsamt idag, så jag tar igen mig ordentligt ;)
      Kram!

      Radera
  3. Tänk att få en sån fin Barnens katedral att komma in i på detta sättet! Tack för det Gerd som nu återhämtar sig troligen ganska så omgående. Kram i vackert vitt kyligt, men varm i sin omtanke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, det är mysigt därinne, jättefint, tycker jag själv också.
      Jodå, jag återhämtar mig nog bra.
      Kram!

      Radera
  4. Så fint & bra för barnen :) hoppas du får ta igen dig ordentligt här skiner solen i dag så jag hoppas den gör det hos dig med kram va rädd om dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, solen skiner inga sura miner. Kram!

      Radera
  5. Godmorgon Gerd, fina bilder inifrån kyrkan och bibeln var ju gigantisk. Massor av snö ❄ fick vi här i Skåneland i helgen men tyvärr övergick det i regn ☔ på söndagen. Idag ligger inte mkt av det vita kvar i Malmö men det är krispigt och kall ❄ kanske sådär 2 -3 minusgrader sådär. Ha nu en fin måndag!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här skiner solen i kylan. Funderar på att gå ut en sväng.
      Tack o kram!

      Radera
  6. Alltså prästen med sitt långa ser ut som Jesus. Ingen aning hur många böcker bibeln innehåller, men jag vet att det finns ett gammalt och ett nytt testamente...
    Den sista bilden är underbar.
    Ingen snö här heller än, men två minusgrader så jag fryser...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hålla med dig, viss liknelse. Och han är speciellt passande till barn och ungdom.
      Jag drar mig för att gå ut, har faktiskt varit ute, och skulle behöva igen, ja till kvällen måste jag, om inte annat. Urra burra kallt.

      Radera
  7. Vilken fantastisk morgonhimmel! Självklart får du kallad dig utarbetad efter söndagsjobbet. Även jag är det nämligen, fast mitt söndagsjobb bestod i skötsel och fodring av 17 hästar och ponnyer. Fick dessutom jaga ponny på rymmen och sparka sönder is i hagarnas vattenkar, så jag var helt färdig efteråt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, din arbetsdag igår lät jobbig! Men härlig också, uteliv. Jag har jagat en häst en gång i mitt liv, hoppas den sista och det är nog 35 år sen ;)
      Tack o ha de bra!

      Radera
  8. Är inte särdeles bibelspräng, det medges. Kanske borde man känna till hur många böcker ändå. Apokryferna känner jag dock till, men de ingår ju inte i Böckernas bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska villigt erkänna att jag inte kunde böckernas antal tidigare, men nu vet jag.

      Radera
  9. Klart du får kalla dig utarbetad, innebörden i ordet är ju individuellt och handlar om en känsla.
    Böckerna i bibeln har jag ingen aning om men gissar att det är många.
    Vi har "massor" med snö här och rejäl kyla.
    Du bjuder, som vanligt, på vackra bilder.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skojade om ordet. Sånt ska man kanske inte skoja om. Jag repar mig snabbt.
      Jag ska skriva svaret på böckernas antal senare.
      Tack och kram!

      Radera
  10. Jag måste erkänna att jag inte så där på direkten kan säga hur många böcker det finns i bibeln. Jag är konfirmerad så en gång i tiden har jag säkert vetat det, men det har försvunnit långt bak i hjärnkontoret.
    Vi har haft kallt vi också, men ingen snö.
    Hoppas du haft en skön måndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det tydligen så att även de minsta barnen vet detta, har inte varit med om att lära mig det själv överhuvudtaget, gick ju i söndagsskolan som lite.
      Jag har en bra måndag, har gjort lite av varje, kollade precis på TV och om en timme drar jag iväg ut och till kören.
      Kram!

      Radera
  11. Inte den blekaste aaaaning om hur många böcker det finns i bibeln. Jag trodde det var EN bok?
    Vet inte heller hur många suror det finns i Koranen...
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, läste och min svarskommentar försvann. Kanske för att jag inte visste om surorna ;) hihi.....

      Radera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  13. Waooo,vilken fantastisk vacker morgon <3 ...
    /Kram & ha en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tittade ut och fick syn på den här himlen och vips, fram med kameran!
      Tack o kram!

      Radera
  14. Ingen aning hur många böcker som finns i Bibeln. Får googla :-). Som biskopen som kom på besök i vår skola för många år sedan och frågade ungarna i fyran hur många stift som fanns i Sverige. Jag hann dyka in i nästa klass och tala om det innan biskopen hann dit och han var mäkta imponerad av kunskaperna. En liten enkät tidigare hade visat att barnen trodde att biskopen bland annat var "en sorts kopp". Kunskaperna i kristendom är numera inte så stora, varken bland lärare eller elever i skolan. Och i vår skola var religionskunskap borttagen på schemat.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunskaperna är väl inte så stora längre sedan kristendomslära togs bort.
      Jag ger svaret i morgon.
      Godnattkram!

      Radera
  15. Nope, ha ringen aning om hur många böcker som finns i bibeln?
    Vilken härlig bild på soluppgången! Skönt att snön håller sig borta, eller hur? Vi har ingen snö ännu heller. Ha nu en bra vecka!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad att det är barmark, så mycket lättare att ta sig fram. Jag har cyklat här nu i mörka kvällen, var till Gospelträning.
      Nattakram!

      Radera
  16. Ta det lugnt nu arbetsmyran, så du inte blir helt utarbetad hihi.

    Hos mig har det varit runt sisådär 10- idag. Kännt mig som en huttrande liten frysgumma. Inte van kylan trots jag är en norrlänning.
    Tycker faktiskt att det blir lite ljusare och finare ute med "lite" snö.
    I mina mått mätt.......tycker jag lite är runt 20 cm sådär om vi ska vara lite exakt.
    Din bild över morgonen är supervacker. Gillart vännen.

    Nä nu ska jag ta för mig lite kvällsfika så jag inte blir för mager. Man måste ju vårda det lilla hull man har hihi.

    Nä nu ska måste jag fortsätta min lilla bloggpromenad.
    Ha det så gott Goa vännen.

    Kramelikram från mig❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag HAR tagit det piano idag, fniss, var ju och hälsade på pianot ikväll, så träffande, haha, gospelkörövning med piano till.
      Tack och nattakramelikramkram!

      Radera
  17. Vilka härliga bilder, så rogivande. :)

    God natt, vännen!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och nu lutar jag huvudet och kramar kudden!

      Radera