tisdag, juni 14, 2016

Inte alltid man får det man betalar för, eller?

God morgon, tisdag!

Kaffet urdrucket på en görsolig och varm balkong. Tacksam.

Nu lite mer från min resa.
Efter besöket hos sparrisbonden Müller, åkte vi till staden Speyer, där vi besökte antingen Tekniska muséet eller Domen.
Jag valde det senare och efter det var det valfritt med lunch.

 Interiör.

 Exteriör.

 Kvällstid gjorde vi något annat. Ja, hör och häpna. Det vart vin igen, men det var ju en festlig resa jag åkte på.

 Västra porten i staden Freinsheim.
Och här var det vinfest denna lördag.

 Härligt mysiga trånga gränder.

 SÅ vackert med rosor.

 En tjusig gyllene skylt. På den står det "Gasthaus-Café zum goldenen Adler 1720" (gyllene örnen).

Det råkade bli så att vi satte oss just där och tog lite mat och vin.
Man fick betala pant både för matunderlägget och glaset, men fick självklart tillbaka pengarna vid återlämnandet.

 Hela familjerna är ute. Självklart är barnen med.

Det grillades på gator och torg.

 En annan fin mataffär säljer vit sparris.
 Importerad från Polen. Halva mängden mot de andra och pris 31.90.
Denna är för gammal, har hunnit bli rosa i tonen.

 Japp, jag har smaktestat de andra här hemma och den billigaste var godast, kändes mest färsk. Så dyrare är inte alltid bättre.

♥ Ljus och Kärlek ♥

16 kommentarer:

  1. En oerhört vacker gammal stadskärna! Klängrosorna eller vad de nu heter gör sig mycket fint mot de gamla husväggarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättemysigt och vackert i Freinsheim.

      Radera
  2. En sådan mäktig kyrka! Och murarna gillas skarpt av mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar att titta in i gamla kyrkor, båda stora som små.
      Jag gillar också murar!

      Radera
  3. Vilka fina gamla byggnader och mysiga gränder!
    Och visst är det trevligt när det är familjefester i stan :)
    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, så gemytligt, så!
      Tack o kram!

      Radera
  4. Spännande med din reflektion om vita sparrisen, har insett samma sak, den billiga så god, duger mer än bra, bäst. Gör absolut ingenting att den är billig när det blivit en stor last och summan av lasterna är konstant och då är sparris en riktigt bra last.
    Sol ännu en dag med Elisabeths bästa dvs lagom varmt väder alltså! Så gott!
    Kram Gerd från Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om både det ena och det andra, Elisabeth.
      Nu ska jag dra mig ut från datoriet och göra lite nytta. Handla mat.
      Kram till dig!

      Radera
  5. DEssa små tyska byar och städer är så mysiga, men det är länge sedan tYskland fick besök av mig. Men kanske dags igen, men många andra länder är just nu före på listan....
    Jga njuter av dina fina inlägg och känner att jag på sätt och vis gjort ett besök bland vingårda, vinfester och sparris.
    Och visst finns det undantag från att dyrt alltid är bäst. Absolut!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, ja. Det finns så mycket att bese. Jag hoppade på denna resan mycket för att den bl.a. gick från Lidköping. Gillar inte att ta mig till någon annan stad på egen hand för att hoppa på en buss.
      Och resan visade sig supertrevlig.
      Kram!

      Radera
  6. Så trevligt det ser ut och resan verkar ha gått i samma anda! Nej, det dyraste är inte alltid det bästa men i vissa fall stämmer det att man får vad man betalar för!

    Kram och trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket och kvällen blev trevlig, det kom ett kärt besök.
      Kram!

      Radera
  7. Absolut älskar bilderna på de små gränderna - åsså fotona från torget. Ja, är det vinfest så är det:-)
    Nu har jag också lärt mig nå't nytt - rosa sparris är gammal. Det visste jag inte. Gud vad man lär sig genom att läsa bloggar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, man lär sig genom bloggar. Och jag lärde mig från reseledaren och hans gedigna kunskaper sen 30 år tillbaka vad beträffar både viner och sparris.

      Radera
  8. Så härliga bilder. Du har verkligen fångat känslan, atmosfären och gemytet.
    Inte heller jag visste att rosa färg på vit sparris tyder på ålderdom. Håller med BP, så mycket man lär sig i bloggvärlden.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst lär man sig i bloggvärlden! Jag är tacksam över mycket. En riktig kunskapskälla, som vi kan delge varann!
      Kram!

      Radera