söndag, juli 17, 2016

Skyltsöndag 17 juli 2016

God förmiddag!

Jaaa, jag har suttit på balkongen, med mitt Zoega's och stulit solsken!
Jag har inte hjärta att dra ner markisen, får vattna extra på mina blommor. Och jordgubbar och tomater vill ju ha mycket sol. Tacksamt!

Mera tyska skyltar och de är de sista i mitt skafferi!

Visst är den tyska skrivstilen speciell!
På denna restaurangen lunchade vi antingen krämig sparrissoppa, skinkpannkaka med sparrisgrönsaker eller Seeteufel (ordagrant sjödjävul men betyder marulk) med saltpotatis och sparrisgrönsaker.

Vägskyltar i det område som vi befann oss i Pfalz.
Lägg märke till "Deutsche Weinstrasse" - tyska vinvägen.

Vackert på Schweders vingård.

Ingen skylt, men en vackert utsmyckad servitris av vin på vinfesten.

"Skyltsöndag" förvaltas tacksamt av fina BP. 

♥ Ljus och Kärlek ♥

28 kommentarer:

  1. Hej Gerd! Nu har jag läst ikapp lite efter ett (för mig i alla fall) låååångt blogguppehåll. Många vackra soliga bilder hos dig - här i Skåne har typ hela min semester regnat bort :-( Jag gillar dina tyska bilder - bra att du översatte menyn :-)
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det har inte varit över sig fint väder här heller, egentligen. Det är nu på sistone. Men jag är ju evigledig, så har väl tid ;)
      Kram ♥

      Radera
  2. Roligt med skyltsöndag :) sol ja här är grått inte alls som juli :( ha en fin dag kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag har väl jag lite tur, har suttit och solat på balkongen en hel del.
      Tack och kram!

      Radera
  3. Så skönt att du har kunnat sitta på balkongen och njutit av solen!
    Och det var verkligen en massa flätor den tjejen hade i håret :)
    Ha en fin söndag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, det är underbart. Får ta vara på förmiddagstimmarna, sen har jag skuggan och får då gå ut i stället.
      Tjejen var söt, visst ;)
      Tack o kram!

      Radera
  4. Tack du, för den tyska trevliga skyltningen. Och du....snygg tysk stil.
    Kram du härliga vän och du.......då Äre du som norpat solen av mig idag.
    Inte en stråle så långt öga når.

    Kramelikram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciellt, alltid. Med utländsk skyltning ;)
      Jaa, men jag är glad ändå, även om jag norpat solen. Du får den sen ;)
      Kramelikram!

      Radera
  5. Underbara skyltar och vilken resa du varit på finaste ❤️
    Gillade vintunnan den skulle jag gärna ha hemma :)
    Jag hoppas att du haft det helt underbart i sommar och tack för alla underbara bilder du visat både på Instagram och nu när jag läst även här
    Kramisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, den resan var underbart trevlig, faktiskt. Åkte utan förutfattade meningar, då jag aldrig varit på sådant, och blev behagligt överraskad!
      Kram!

      Radera
  6. Sirlig stil och vackra skyltar, gillar de utländska inslagen i Skyltsöndag.
    Lite sol har vi haft i dag, men det är blåsigt och kulet, runt +16 - +18 ... men man får väl vara nöjd med att vi inte har snöstorm? Konstig "sommar" vi har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jo, en konstig sommar. Idag skapligt fint, faktiskt, kunnat sola på balkongen, men nu blåser det som skam.

      Radera

  7. Fina skyltar med glimten i blicken....

    KL ♥

    SvaraRadera
  8. Fina skyltar! Jag äter alltid sparris i Tyskland om det är sparristider. Så gott! Kram

    SvaraRadera
  9. Den första skylten visar att vi med svenska löner skulle bli barskrapta senast efter två veckor efter löning.

    Andra skylten är min favo. Gillar de olika skyltarna som alla är utformade olika. Levande!

    Fatet är typiskt tyskt eller österrikiskt för den delen.

    Bonusbilden är cool. Vilket jobb att göra så många flätor, men himla snyggt.

    Tusen tack för en toppen skyltning och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och på andra skylten hade jag glömt att skriva till att det fanns en skylt som visade att vi just var på Deutsche Weinstrasse. Tyska vinvägen. Har kompletterat nu.
      Fatet är tyskt, det betyder en vinförening som heter Roter Berg, längs Deutsche Weinstrasse.

      Radera
  10. Tack för översättningen av den häftiga menyn! Och visst är hon söt servitrisen i alla sina flätor !
    Kram till dig sent på söndagkvällen! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, hon var så fin och go, så.
      Morgonkram ♥

      Radera
  11. Så jättefina skyltar - och tur att du översatt menyn - min tyska är riktigt ringrostig :)
    Vilket arbeta med alla dessa flätor - läckert!
    Önskar dig en fin måndag - hoppas du har lika soligt och fint som jag :)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Oj, vilket häftigt hår hon har!
    Kram <3

    SvaraRadera
  13. Härlig skyltning!

    Marulk är min absoluta favoritfisk så tack för att jag fick lära mig vad den heter på tyska! På spanska heter den rape, och ska INTE uttalas på det engelska viset... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din språklektion och bedömning av fisk ;)

      Radera
  14. Svar: Man får vad man betalar för och blogspot är ju gratis, så... Precis som du har jag ju än favolista till höger. Jag klickar automatiskt på ikonerna för att kolla att de uppdaterats, för jag litar inte på blogspot heller. Du är iaf alltid uptodate. Det som jag inte tycker om är att gå tillbaka till gamla inlägg och kolla om fler har kommenterat p g a att blogspot är så seg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag ville bara uppmärksamma dig. Vi får hålla tillgodo, blogspot är ju trevlig att jobba med! Och gratis!

      Radera