tisdag, november 21, 2017

Kyrkan i Funchal

Gomorron!

En seg dag igår, hela dagen, faktiskt. Jag var fram och hämtade hem min cykel, sedan i lördags. Den var så kall i växlarna och sadelskyddet hade frusit sönder, hoppsan!

Sedan fick jag hjälp av vaktmästaren att skruva tillbaka hatthyllan, som fick kalla fötter i fredags och hoppade ut från väggen. Pang, sa det i ett par lådor. Så nu har jag omfördelat, får inte ha så mycket last på den.

Varit i källaren och plockat med vinterkläder och vinterskor. Köpte mig ett par nya stövletter i lördags, faktiskt. Ja, det blir att sortera bort en del, ack ack. Det vore enklare att bo i ett varmare land. Minus 10 grader igår kväll, efter jag cyklat hem från körsången.

Exteriör.
En påve står staty.
Alltså, vad pampig interiör. Som renaste guld och det är väl det också.
Vad jag förstod, så går folk ofta i kyrkan. På rasten under jobbet, kan man slinka in på mässan en stund, man kommer och går. Liten paus från jobbet, inte så märkvärdigt med det.


Så ser det ut nuförtiden, när man fotograferar. Förr hade man en kameralåda på magen. Det har jag varit med om.

Jättemycket kyrkligt idag, men det passar bra. Jag ska på gudstjänstgruppmöte i eftermiddag, för att förbereda söndagens mässa.

💚 Ljus och Kärlek 💚

10 kommentarer:

  1. Jag tycker det är väldigt fint att besöka kyrkor och jag slinker gärna in så där när jag är utomlands. Hoppas hatthyllan sitter som den ska nu då. Fästena tål inte alltid så mycket som man tror...

    Kram och god tisdag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det har jag alltid tyckt, det ger en stilla ro.
      Jag missbedömde nog fästenas kapacitet, men herregud, så rädd jag blev, när det brakade till.
      Kram 💚

      Radera
  2. Vackra bilder från Madeira. Och visst är det så att man ofta i katolska länder tittar in i sina kyrkor nu och då. Ofta bara för en stilla stund. Jag besöker gärna kyrkor och de är ju också ofta väldigt påkostade. Ibland väl mycket tycker jag.
    Jga har ju alltid minst en kamera med i komplement till telefonen, ibland två, men de är tämligen små så det går bra. Får plats i handväskan eller fickan.(Om den är stor)


    Oj, vilken kyla hemma! Saknar den inte. Njuter av strålande sol och +20 grader och lite varmare ska det bli i veckan.

    Önskar dig en fin dag .
    Str kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som om man är mer flitig med besök i de katolska kyrkorna. Ingår i vardagen, liksom.
      Kallt nu, ja. Ogillas.
      Stor kram 💚

      Radera
  3. Vilken vacker kyrka!
    Men oj, så kallt ni har där hemma :(
    Ha en fin eftermiddag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är fin. Brr kallt igår kväll, något bättre idag.
      Tack o kram!

      Radera
  4. Så kallt som du hade vi inte igår. Fortfarande kring noll grader och cirka 10 centimeter nysnö. Ja, man borde seriöst överväga att övervintra i ett varmare land...
    Kyrkan var verkligen fin och pampig. Portugal är ju ett katolsk land, och där är det ganska vanligt att människor slinker in en stund i kyrkor om ju dessutom alltid är öppna under dagtid. Nå't som inte är fallet här i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, en riktig köldknäpp igår kväll och jag trodde den skulle hålla i sig, men det blev mildare, dock för kallt.
      Fint med det öppna klimatet att ha kyrkan i sin vardag, tycker jag.

      Radera
  5. Tjusiga bilder från kyrkan! Oj va kallt ni har, men ingen snö än? Jag tror inte det blir mer cykling för mej nu när snön kommit till oss...har ju inga dubbdäck!
    Ha en skön kväll! Varm Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ingen snö och nu mildare. Jag ska se till att få på mitt dubbdäck!
      Tack och varm kram tillbaka 💙

      Radera