lördag, juni 09, 2018

Rosendals trädgårdar, Stockholm

God morgon! Värmen håller i sig och det tackar jag för.
Igår naglade jag mig fast vid balkongen så länge som solen var framme där. Sedan ut en sväng och satte mig i bersån och njöt av eftermiddagssolen. 

Det lata livet som panschis är en ynnest att få uppleva efter 43 års förvärvsarbete, mestadels heltid. Fast mitt liv är inte bara lättja, jag bestämmer själv när jag vill jobba.

Nu bildbombar jag er, som om jag hade en fotoblogg och inte en skrivarblogg. Men jag vill så gärna visa så gott som alla underbara vyer jag fått se.

Rosendals trädgårdar på Djurgården, blev det första stoppet i måndags, efter den härliga båtturen. Där intog vi också en eftermiddagsfika under parasollets skugga.

Kom i samspråk med två trevliga damer. Och det måste jag berätta, att vi stötte på hur många spontant trevliga människor som helst, med givande samtal! Idel ädel vänlighet.

Här växer upp blommor på rad, men de får vara med här allihopa - ja, jag har fler, men dessa är så särskilt vackra.
Tack, Ditte, för all inspiration!






Mitt inre rum i rhododendronbusken!

Detta foto KAN ge en hint om vad skyltsöndagen kommer att handla om!
I alla fall är det tänkt, så.

💚 Ljus och Kärlek 💚

22 kommentarer:

  1. Vintervikens trädgård är lika fint men inte lika känt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK, det har jag inte hört talas om!

      Radera
  2. Rosendals trädgårdar har jag aldrig besökt i Stockholm så det står verkligen på min lista. Det måste vara skönt att vara lös och ledig även om jag vet att du är aktiv på många sätt.Att styra sin egen tid känns lyxigt! Härliga bilder i ditt inlägg!

    Kram och ha en riktigt njutbar lördag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en fin trädgård, men det finns ju fler av den sorten, såg jag i kommentar ovanför. Fint att strosa på Djurgården.
      Jo, det är skönt att boka in det jag vill, i stort sett.

      Tack detsamma, kram 💚

      Radera
  3. Tack för den vackra lavendelbombningen :-D

    Ooo... Kan jag behöva en papperspåse att hyperventilera i imorgon? Oroväckande med parkeringen där... Fast näe. Svenskar parkerar ju så fint (tack vare dom många trafikvakterna, det märktes tydligt när dom gick i strejk i Stockholm...) :-)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, det var lavendlar vart man än vred huvudet! Fanns även äkta vara.

      Där fick du något att grunna på. Ha du papperspåse ifall.
      Och så ha du en fin dag!

      Radera
  4. Fina Stockholmsbilder och ser att du träffat vår gemensamma bloggvän, trevligt.
    Har besökt Rosendal trädgård, fint.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajjemen, hur trevligt som helst!
      Du är ju så blomsterintresserad, så jag förstår du besökt den trädgården!
      Ha det!

      Radera
  5. Värmen har inte hållit i sig hos oss, vi har haft cirka fem dagar +9 - +13 nu. Helt okay ändå, bara lite regn.

    Skriver också här samma som jag skrev efter din kommentar hos mig:

    Jag läser för det mesta allt du skriver , men ibland är det tröttsamt att kommentera på blogspot då den inte längre håller min bloggadress i minnet och det är rätt många steg innan man får ut kommentaren :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, men precis, om kommentarer. Jag får sprida ut mina bloggvandringar, så ibland blir det mycket att läsa på en gång, eller så läser jag bara och vandrar vidare.

      Vädret får väl växla, jag är tacksam för varje dag som jag vaknar upp och mår bra, men nog är värmen härlig!

      Radera
    2. Ja, jag klagar inte över värmen - har i dag möjlighet att välja var och hur jag jobbar, söker mig i skuggan om det blir för varmt :-)

      Radera
  6. Åh, så ljuvliga blommor =) Jag gillar att titta på bilder så mig gör det ingenting att du bildbombar lite om sänder "ler"
    Helgkram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra, du fick du blomster för dagen!
      Helgkram och må väl 💚

      Radera
  7. Rosendahls trädgårdar återstår för mig att se. Senast jag var i Stockholm var vi på Ulriksdals och det var jättefint även där.
    Trevlig helg
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, detta var finemang att se. Och ihop med båtturen.
      Kram och trevlig helg!

      Radera
  8. Härligt Gerdi blommigt sällskap och fin ciceron :-)
    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken härlig mening, som du skrev, Tove, just love it!
      Kram 💚

      Radera
  9. Så fina bilder du fick! Och här är verkligen vackert. Dt finns ju mängder av vackra liknande trädgårdar i Stockholm men nu ville vi ju kombinera en båtresa med ett trädgårdsbesök och då finns det inte så mycket att välja på. Men Drottningholm har vi kvar och en båttur dit på Mälaren. Och visst träffade vi på många vänliga människor! Roligt i en så stor stad som Stockholm är att vänligheten ändå finns.
    Ser fram emot morgondagens skyltning.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo jag blev så nöjd med bilderna! Först och främst att se allt IRL, det måste upplevas.
      Stockholm har ju mycket att erbjuda och det är trevligt. Båtturer är omtyckta av mig.
      Älskar när folk är vänliga, vi hade riktigt trevliga konversationer, tänker på T-banan, så där spontant.
      Jadu, jag undrar om du kan räkna ut morgondagens skyltning. Inte så mycket att le åt, snarare vackert.
      Stor kram!

      Radera
  10. Hahaha! Skyltsöndagen ser jag verkligen framemot:-)
    Är så himla glad att du njöt för fullt under ditt besök i Stockholm. Du eller Ditte rättare sagt hittade verkligen guldkornen. Å dina bilder visar verkligen att du/ni hade hur roligt som helst:-)

    SvaraRadera
  11. Rosendals trädgårdar är fint! Längesen jag var där ...!

    SvaraRadera
  12. Ett inre rum behövs och var kan det då bättre ligga än mitt bland alla blommor i en stor buske ,-))
    Härliga blommor ,-)
    Rosendals trädgårdar har jag bara hört talas om men aldrig besökt.
    Fint du har haft det ,-))
    Ha det gott
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera