söndag, september 30, 2018

Skyltsöndag - Pfalz

God söndagsmorgon! Idag är jag kyrkvärd, men innan jag springer (cyklar) iväg så vill jag bjuda på lite uppmärksamhet.

Det är åter dags för "skyltsöndag", som förvaltas av fina bloggvännen BP
Det är utländskt material, där mina bloggögon glott runt efter bloggfoder, som vanligt. Enjoy!

Det märks på vägskyltarna, att vi är inne på "Deutsche Weinstrasse".
En smakfull vägvisare, tycker jag!

Oj, jag hittade lite DNA! Haha, det är väl en skruttig gammal tidningskärra.

cfgv - som står för Compagnie Francaise des Grand Vins.

Här inne kan man köpa billigt bubbel. Stora och små champagneflaskor, färdigpackade i kartong. Ingen provsmakning, det är som en Outlet. Finns i Wissembourg i Alsace. Det hörs på ortnamnen många gånger, att Alsace (uttalas älsäss) varit tyskt och hetat Elsass.

💝 Ljus och Kärlek 💝

18 kommentarer:

  1. Många härliga bilder från din resa, både i detta inlägg och nedan.
    När jag ser den smala gatan är jag så glad att det inte var jag som var reseledare. Har varit med om många liknande episoder, men kan bara skratt år det nu,hi,hi.
    Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många upplevelser i utlandet, som man tar med sig hem och skrattar åt senare.

      Radera
  2. Härlig skyltning! :-)
    Vid den första bilden skulle jag ha valt att gå till höger - där fanns det flest roligheter som det ser ut :-)

    Ha en finfin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart höger, oavsett politisk inriktning, haha!

      Radera
  3. Den vägvisaren gillade jag verkligen! Så borde alla se ut :D

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
  4. Jag håller med Znogge, den där vägvisaren var häftig!
    Hoppas det går bra med värdskapet!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och ja, det gick fint, trots att folket tillströmmade så vi borde varit fler ;)
      Kram

      Radera
  5. Vägvisaren lägger man ju verkligen märke till. Frågan är om alla vägar bär "till Rom". Alla utom två ser ut att göra det- Jättefin skyltning!
    önskar dig en trevlig söndag.
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade vägvisningen skarpt. Kram!

      Radera
  6. Vägvisaren ser nästan ut som de i Tällberg, så mycket att välja på!
    Ha en fortsatt trevlig söndag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och precis som Tällberg, så har den ett bestämt mål.

      Radera
  7. Den tyska "Vingatan" bjuder precis på det den säger att den ska bjuda på. Vingårdar och "strategiskt placerade" hotell/gästhem. Med tanke på att det ofta är småbyar som ligger vid vingatorna så förstår man att det är vinet som håller byarna vid liv. Tänk om man hade Weinstrassen i Norrland...

    DNA-kärran älskar jag. Undrar vilket utslag ett eventuellt test hade givit där;-)

    cfgv för mina tankar osökt till Helsingör faktiskt, eller till "gränshandel" överhuvudtaget. Å trängseln är ju påtaglig om man säger så;-)

    Tusen tack för en toppen skyltning från Tyskland! Stort tack för länken också:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, tyska vingatan har SÅ mycket att erbjuda! Många små mysiga byar.
      Kul att du gillade DNA-kärran, för mig blev den ett kamerastopp utan tvekan.
      Tack tack.

      Radera
  8. Oj, vilken häftig vägvisare! Många fina skyltar har du hittat ... bra jobbat!
    Önskar dig en ny fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Här var det skyltar som hette duga! Många och fina små.

    SvaraRadera
  10. Visste inte att DNA tog så stor plats :) På första satte du nog någon form av rekord i antal skyltar på samma bild i skyltsöndagen :)

    SvaraRadera