onsdag, mars 20, 2019

Gems weekly photo challenge v12 - öga

God morgon! Veckans tema i Sannas roliga utmaning om ord och hur man fritt kan tolka dem, gäller nu ÖGA. Jag har inte bara tolkning idag, utan även kunskap.

 Försten ut i bland mina val är en blomma som heter Ögontröst. Bild plockad från nätet.

Här är mitt vaksamma lägenhetsöga, sett utifrån. Spänn ögatögat, så kan jag anas däri.

Kattöga, äldre benämning på baklyse på cykel!

 Jag och mitt öga i mitt glasöga. En selfie, fotad med det lilla mobilkameraögat.


Här är en ögonglob där som jag vill peka speciellt på synnerven. Det är denna som blir skadad vid glaukom (förr kallad grön starr).

Här vill jag visa hur det kan se ut för en person med glaukom. Alltså fläckvis synbortfall, som man inte själv vet om, förrän man vrider på huvudet.

Detta är jag för några år sedan. Tillfälligt sminkad. Ni ser mina ögonfransar, va?


💝 Ljus och Kärlek 💝

23 kommentarer:

  1. Härlig tolkning!

    Ett sånt där öga på lägenhetsdörren har jag nu för första gången nånsin. Nyfiken som jag är så rusar jag genast dit och kollar (ifall jag nu är i närheten) när det händer nåt ute i trapphuset. Älskar det! "Tyvärr" händer det inte så mycket där, men ändå! :-D

    Ha en finfin dag!

    SvaraRadera
  2. Så fin tolkning! Och tjusig sminkning där på sista bilden!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag vill också ha ett sånt där dörröga, för jag har ingen aning om vem det är som står utanför dörren och tycker att jag ska öppna.
    Ha en fin dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. En perfekt tolkning! Kreativt och smart uttänkt!
    Bra med ett öga i dörren så man ser vem som kommer :)
    Ögontröst är en vacker liten blomma ... en liten favorit faktiskt :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ögonen är viktiga och att se bra är nödvändigt, speciellt när man vistas ute i trafiken, både som gångare och bilförare.

    Bra tolkning.

    Ha en fin onsdag, kram

    SvaraRadera
  6. Vilken fin tolkning och med en del ögonkunskap också. Jättebra.
    Ett dörröga har vi och visst är det bra att se vem som ringer på. Glaukom har jag en väninna som har och vet att det kan ställa till det rejält med synen. Hon går nu som i dimma för trycket går inte att få ner. Så trist.
    Kul bild på dig och ditt ena öga.
    Och visst är du fint sminkad på sista bilden. Både ögon och fransar syns så fint.
    Kram och trevlig onsdag.

    SvaraRadera
  7. Vilken bra och varierad tolkning av ordet öga. På alla ytterdörrar borde det finnas ett sådant tycker jag. Ännu bättre är det med en dörrkamera.

    Kram och god kväll <3

    SvaraRadera
  8. Vilken variation du har fått till. Ögontrösten den är fin, när jag tänker efter så har jag nog en torkad kvist i floran.... Ha en bra kväll =)

    SvaraRadera
  9. Vilken bra tolkning på ögat:) ögat i dörren har jag inget men bor i hus o ser bra ut genom dörrglaset, kram

    SvaraRadera
  10. Ett sånt öga i dörren saknar jag även om vi har portkod. Man vet ju inte vem som kommer in. Det är läbbigt!

    SvaraRadera
  11. Bra om "ögat" Ser dina vackra ögonfransar ,-)
    Öga i dörren är ett måste!
    Bra att veta hur fläckvis synbortfall, hur man ser eller rättare sagt vad man inte ser, skämmande!
    Jag kunde ana dig i "dörrögat" ,-)
    Ha det jättefint
    KRAM från mig Primrose ,-)

    SvaraRadera
  12. Primrose: Jag hittar inte din blogg. Men tack för din kommentar och kram från mig!

    SvaraRadera
  13. Visst har du snygga fransar. Har hört talas om sjukdomen men viste inte att den fungerade så. Tittögat var ju riktigt snyggt i närbild.

    SvaraRadera
  14. Av alla bidrag jag läst hittills är ditt med bred marginal det bästa och mest varierade.
    Ett lägenhetsöga har jag också, men tänkte inte alls på att fota det. Bra gjort!
    Kattögat på en cykel kände jag heller inte till.
    Selfien är cool, men du är ännu snyggare med blinkande smink runt ögonen:-) Kanske dags att börja igen med det.

    Det där med glaukom kände jag till, så flera av mina kompisar har opererats för det.

    Ett toppen bidrag:-)

    SvaraRadera
  15. Stor variation på ögon. Kul att du även fick med Ögontröst, lägenhetsögat och kattögat från en cykel.:-)

    Informativt om glaukom, visste inte att det fungerade på det sättet

    SvaraRadera
  16. Fint att du har täckt in ögon inom så många områden! Vilken variation, här har du verkligen tänkt till!
    Visst ser jag dina ögonfransar! Kul idé! Själv ser jag ganska dimmigt idag, kurerar en ögoninfektion.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  17. Heisann, takk for et informativt innlegg, nå vet jeg litt mer om grønn stær som jeg fremdeles kaller det. Ikke greit å ha den skaden på øyet. Tenk å ikke kunne se øyentrøst uten å måtte vri på hodet ;:OD) En nydelig plante!

    SvaraRadera
  18. Her er faktisk et innlegg på bloggen min fra 2010 om øyentrøst:
    https://viltogvakkert.blogspot.com/2010/11/blomstrende-fredag-bitteliten.html

    SvaraRadera
  19. Tack för härliga kommentarer!

    Jag har själv glaukom och det är en smygande sjukdom. Många över 50 år har det, men vet inte om det.
    Man blir aldrig återställd, inte ens bättre. Det är bara ögondroppar som ev. håller det i schack. Laser eller op görs när inte droppar fungerar men det lagar inget. Man får lära sig leva med detta.

    Grå starr opereras med framgång, däremot. Det är helt skilda saker och blandas ofta ihop med grön starr, men det finns inga likheter.

    Kramar!

    SvaraRadera
  20. Svar: Kommenterade ju till synes ditt inlägg, men du har rätt. Jag blandande ihop grön och grå starr där.

    SvaraRadera
  21. Vilket fantastiskt fint inlägg du har fått till, gillar förstås fransarna speciellt mycket! Men upplysningsbilderna på glaukom var väldigt bra, det hade jag ingen aning om, att delar av synfältet försvinner. Livsfarligt! Ögontröst har jag försökt titta efter i naturen och kanske har jag hittat den, oansenlig och liten är den men växer ofta i grupper, eller?

    SvaraRadera
  22. Vilket trevligt och varierande inlägg på temat. Ögonen är verkligen viktiga och så läskigt med fläckvis synbortfall.

    SvaraRadera