tisdag, februari 11, 2020

Motljus och Radiolyssning

Dessa bilder är från i torsdags, alltså innan stormen. Men de kunde lika gärna ha varit tagna lite senare idag, alltså i eftermiddag, för nu skiner solen igen och vinden har mojnat.
Med dessa bilder önskar jag ljus och kärlek!


Igår svarade jag på frågan om TV och idag gäller frågan om radio (jag tjuvstartade igår).  Radion står på tidvis hemma hos mig. Jag vill inte alltid ha ljud runt om mig. Oftast lyssnar jag på Radio Skaraborg, min närradio. Vill jag ha bättre musik blir det P4Plus. P1 går också an. Hörde ett vetenskapligt program där om den svenska körklangen, som visst ska vara genuin.

Igår kväll tränade vi gospel och liturgisk sång i stämmor ♪♫♪♫ inför Fastlagssöndagen. Fastlag betyder att man lagar till sig inför fastan. Samma som Carneval  eller Fasching i utlandet. Man festar och säger farväl till köttet.

Det är Orsakullan som håller i temat "Februari 29 dagar".

12 kommentarer:

  1. Alldeles underbara motljusbilder! Så vackert!
    Här är det oftast Radio Östergötland ... ganska ofta P1, men många intressanta program som står på. På kvällen brukar det bli P4 Plus här också. :)
    Ha en fin tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra bilder! :-)

    Här är det mestadels tyst (förutom jag som babblar ;-) ), men vi lyssnar gärna på utvalda sommarpratare/dokumentärer när vi sitter ute på terrassen och njuter i solen :-)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra motljusbilder!

    Vi har faktiskt ingen radio längre...

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
  4. Så vackert med dina motljusbilder. Verkligen njutbara!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så fina bilder, helt underbara.

    Jag lyssnar mycket sällan på radion förutom i bilen vid längre körning, om jag inte har min mor med mig... min mor är hyfsad döv, men vill inte ha hörapparat så det är svårt att prata med henne om det är ljud runt omkring.
    Du frågade om min mors ögon och jo jag tror nog hon tycker att hon ser bättre, även om hon inte är 100% nöjd och positiv ;-)
    Men jag tycker mig märka att hon läser och handarbetar mera nu.

    kram

    SvaraRadera
  6. Underbara bilder där solen lyser med sin närvaro. Skönt att stormen har lagt sig. Oftast står TV: n på. Förr stod alltid radion på i Sverige när jag bodde där. Härligt att sjunga i kör med gosspel stämma <3
    Kram

    SvaraRadera
  7. Bilderna är ju riktiga drömfoton! I motsats till mig lyckades du till och med att inte få med extra solar. Tycker fotona är två av dina bästa ever! Helt underbara.
    Nu fick jag faktiskt googla både "Fastlagssöndag" och "farväl till köttet". Å inte visste jag att det sistnämnda betyder Carneval. Har sett olika karnevaler i Tyskland, och måndagen efter fastlagssöndag är en röd dag i hela Tyskland.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Rosenmontag. Sååååå mycket man lär sig.

    SvaraRadera
  8. Verkligen vackra motljusbilder! Och skönt att blåsten är borta och solen tittar fram.
    Vad gäller radio lyssnar jag en del på P! som jagv tycker har intressanta program.Och ibland om jag vill ha musik blir det P4 PLus.
    Stor kram och trevlig kväll

    SvaraRadera
  9. Det är väldigt vackra motljusbilder!
    Jag har alltid radion på i köket, inte så högt, men ändå. Det är så hemskt tyst i det här huset och om jag inte får lite bakgrundsljud stör tinnitusen så hemskt.
    Hoppas att du haft en fin tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  10. Vilka fina bilder!
    Musik gillar vi så spotify är det bästa för oss!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Så vackra bilder! ,-)
    Intressant att den svenska körklangen ska vara genuin! Vet du på vilket sätt?
    Ring p1 lyssnar jag på. Annars gillar jag att det är tyst. jag älskar ljud ,-) men inte från en radio, då måste jag aktivt lyssna ,-)
    Ha det jättefint
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  12. Så vackra motljusbilder!
    Om jag är ensam hemma har jag på spansk TV dagtid för att höra språket runt mig utan att egentligen lyssna, tror på denna typ av språkinlärning.
    Lyssnar på en del poddar, samma som lyssna på radio, fast när man själv vill lyssna.
    Ha det bra!

    SvaraRadera