fredag, maj 29, 2020

Fem en fredag - Jeopardy 💛 - fĂ€stingar

Den stolta galeasen Mina fotograferade jag en halvmulen dag i motljus. Jag kunde inte fÄ nÄgot bra kort frÄn andra hÄller, fick inte med hela masten, som jag stod. SÄ bÀttre kort har jag tagit, men det kommer fler tillfÀllen.

HÀr Àr hon frÄn "rÀtt hÄll" fast med kapad mast. Och vÀdret ser likadant ut nu nÀr jag blickar ut, men det ska bli kanon frampÄ, vi fÄr en fin pingsthelg!

Lilla oansenliga dunboll, som var sĂ„ vackert solgul innan 💛

Nu över till Elisamatilda och hennes fredagsfrĂ„gor/svar:
  1. Det Àr sommarens smultronstÀlle. Vad Àr min fina balkong dÀr lag luktar pÄ blommorna och kopplar av?
  2. TvÄ saker som alltid finns i kylskÄpet. Vad Àr Àgg och kaviar, med macka och kaffe förstÄs?
  3. Det jag ser precis utanför dörren. Vad Àr ett trapphus som har ett fönster och dÀr jag ser grönskan?
  4. En fysisk aktivitet jag inte förstĂ„r mig pĂ„. Vad Ă€r boxning?  
  5. NÄgot jag drömmer om just nu. Vad Àr en weekend i VÀrmland eller Dalsland med mina döttrar och vad ska jag med ett pass till numera??

Orsakullan frĂ„gar om jag sett nĂ„gon fĂ€sting i Ă„r? Nej, det har jag inte och jag har heller inte rört mig i sĂ„dana omrĂ„den. Men jag Ă€r vaccinerad mot TBE i alla de omgĂ„ngar.

Ljus, KĂ€rlek, TilliT

19 kommentarer:

  1. dunbollar Àr fina, min favoritbok som barn:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/08/favoriter-fran-barndomen.html

    Boxas med dottern pÄ gymmet, men kan inga regler.

    SvaraRadera
  2. HÀrliga bilder, de Àr vackra och ser somriga ut.
    Nej, just det, nu har vi ingen anvÀndning av passen. Men, vi fÄr se framÄt, mot bÀttre tider pÄ den punkten.
    Hoppas att du fÄr en finfin helg. VÀdret verkar ju lovande.
    Varm kram och var rÀdd om dig.

    SvaraRadera
  3. Maskrosbollarna Àr vÀldigt vackra i sin enkelhet! Ja, du hoppas att man kommer kunna anvÀnda bÄde pass och bilen till lÀngre rundor snart.

    SvaraRadera
  4. Jag tror inte att jag kommer att kunna anvÀnda mitt pass innan det gÄr ut och sedan Àr det frÄgan om ifall det Àr nÄgon idé att skaffa ett nytt?
    Maskrosbollarna Àr jÀttefina!
    Ha en skön fredag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Det Àr lite synd nÀr det man vill fota inte ryms i bild, men det blir ju sÄ ibland :-)

    NÄn fÀsting har jag aldrig sett till hÀr, men tydligen finns dom enligt Google.
    VÀldigt onödiga kryp om du frÄgar mig!

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  6. Gud sÄ gott med Àgg och kaviar :).
    Jag Àr ocksÄ vaccinerad mot TBE, undrar dock om det Àr dags för tredje sprutan nu :).

    SvaraRadera
  7. Gillar skeppsbilderna men bÀst Àr dunbollen :)

    Skönt Du ÀndÄ har Din balkong och kan ta Dig ut och se Dig om i nÀromrÄdet.

    Det kanske blir andra restriktioner sÄ Du fÄr trÀffa Dina döttrar... det sÀgs ju bli uppluckrade regler.

    kram

    SvaraRadera
  8. möjligen att vara ute pÄ balkong, altan eller trÀdgÄrd Àr ju ovÀrderlig nu.
    konstigt att boxning Àr tillÄtet. kan ju ge skador för livet

    SvaraRadera
  9. Visst Ă€r det konstigt, men jag och Joyce Carol Oates har ett visst intresse för boxning gemensamt ... det Ă€r nĂ„got som fascinerar. Älskade filmen Rocky.

    SvaraRadera
  10. Tycker du fick till en bra bild pÄ Mina" och visst Àr det en utmaning att fÄ med hela masten. Du fÄr kanske "lÀgga dig pÄ rygg" nÀsta gÄng. (Fniss) Kul att fundera pÄ frÄgorna och Àven lÀsa dina svar.
    StrÄlande fint vÀder hÀr idag och mÄnga timmar utomhus har det blivit.
    Hoppas Àven pÄ en balkongmiddag. Lunch blev det under vÀgs idag ocksÄ.
    Önskar dig en fortsatt fin fredag.
    Stor kram

    SvaraRadera
  11. Det enda pass vi kommer att behöva denna sommar Àr nog att sÀga pass i kortspel eller tÀvlingar.
    Gillar maskrosor, helst gula, men Àven som dunbollar.

    SvaraRadera
  12. Fin bÄt, tycker du fÄtt dina foton riktigt bra! ,-)
    Maskrosor Àr vackra först som hÀrligt gula och sen alla dess fallskÀrmar som flyger ivÀg. söt blomma!
    Och den vÀxer det behöver man aldrig tvivla pÄ ,-)
    Ägg och kaviar Ă€r gott pĂ„ bröd ,-)))
    Ha det jÀttefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  13. Glömde helt bort fem en fredag idag, och nu hinner jagi nte Àndra mitt inlÀgg!
    Mot jobbet!

    HA en trevlig kvÀll!
    PS jag och min man hÄller pÄ att vaccinera oss nu mot TBE...DS.

    SvaraRadera
  14. Det dÀr Àr verkligen en fin bÄt men jag förstÄr att det inte var lÀtt att fÄ med hela. Jag hÄller med den om att boxning Àr verkligen obegripligt!? Att slÄ pÄ nÄgon som sport??!!

    SvaraRadera
  15. Vilken vacker galeas. Tyckte det var helt okej om inte hela masten Àr med, Àr ju kul att se mer vackra trÀdetaljer!
    Jag har ingen balkong men uteplats bÄde framför o bakom lÀgenheten. Jag brukar vÀlja den skuggiga platsen, utom pÄ morgnarna.
    Ett pass kanske kommer till pass (!) lĂ€ngre fram, men knappast detta Ă„r. Jag har inget giltigt, o det kĂ€nns inte sĂ„ angelĂ€get heller. Önskar dig en fin pingsthelg

    SvaraRadera
  16. Om du vill fÄ med hela galeasen kan du alltid göra som gör i samma situation. HÄll kameran snett, sÄ fÄr du med allt, och korten brukar bli riktigt roliga.

    Ja, du och jag Àr ju balkongfreaks, vi Àlskar vÄra oaser i Lidköping och TÀby.

    Det förvÄnar mig att du inte tog en bild pÄ ditt trapphus. Gissar att det Àr mycket finare Àn vÄr"farstu" som Àr himla trÄkig.

    Boxning och all annan kampsport ogillar jag skarpt. Varför ska man puckla pÄ varandra - nej usch!

    Har aldrig (peppar, peppar) drabbats av en fĂ€sting. Min man dĂ€remot fick Ă€ta antibiotika i 10 dagar efter ett bett. Det var för nĂ„gra Ă„r sedan. Å dĂ„ vi inte heller rör oss i fĂ€stingterritorier sĂ„ Ă€r vi inte vaccinerade heller.

    SvaraRadera
  17. Ja, det Àr sant, boxning Àr verkligen obegripligt. Skada och skadas, vad Àr meningen egentligen?

    SvaraRadera
  18. Kaviar! SÄ gott! LÀngtar efter det. Hade alltid en tub i kylen nÀr jag bodde i Sverige.
    förstÄr din lÀngtan efter familjen.
    Trevlig pingsthelg och hoppas ni fÄr fint vÀder!

    SvaraRadera
  19. VÀldigt fina bilder! Balkong Àr inte dumt att ha, men ibland blir det för varmt pÄ min trots diverse parasoll och skydd, dÄ blir det annat ute.

    SvaraRadera