fredag, augusti 07, 2020

Fem en fredag med fritt val

 
Igår hittade jag en ljuvlig dag, äntligen!
Från 12 grader gråmulet och regn i förrgår, så sprack solen upp igår och bildade 26 grader. Det är ju inte klokt, kroppen får ju en chock av alla dessa humörsvängningar 😁

Jag tog en cykeltur till Stadsträdgården för att kolla på blommor och blader, för det brukar göra mig så glader.

 Men så hittade jag också herr And. Ja, de fanns i mängder, både herrar och fruar. Den här var särskilt tam och liksom pratade med mig.

När det var färdigpratat, så dök han i.

Idag är det fredagsfrågor med ElisaMatilda - och om FRITT VAL
  1. Vilken tid skulle du helst vilja vakna varje morgon? Vid 08.  
  2. Vad skulle du äta för frukost varje dag om det gick? Vill gärna ha en stor kopp kaffe med mjölk. Resten kan vara macka, ägg eller havregrynsgröt.
  3. Om du enbart fick utföra en träningsform vilken skulle det vara? Cykling.  
  4. Vilken bok skulle du äga om du bara fick äga en? Jag säger Bibeln, då den innehåller så mycket. Gamla testamentet är riktigt spännande, ibland utspelas riktiga teaterstycken.
  5. Om det bara fanns en högtid om året att fira, vilken skulle du välja? Julen.
Idag skulle min pappa ha fyllt 121 år, om han levat. Men han dog för 40 år sedan, alltså blev han "bara" 81 år. Världens nuvarande äldsta levande person, en japanska, fyllde 117 år i januari i år. Den hitintills längst levande personen var en fransyska, som blev 122 år.

- på tal om kräftpremiären. Som brukar vara på pappas födelsedag och där Orsakullan frågar om det blir någon kräftskiva för mig. Svar: Nej.

Idag blir det kanonväder och då tar jag min elcykeltur över dagen. Ljus och kärlek 🎀

14 kommentarer:

  1. Vädret svängde verkligen snabbt! Lite synd bara att det fina vädret kommer när skolstarten närmar sig men det är ju inte helt ovanligt. Hoppas du får en riktigt fin cykeltur!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja vädret kan verkligen svänga i Sverige! Men hellre 26 grader än 12!
    Kram och trevlig fredag

    SvaraRadera
  3. Härligt att finvädret har kommit till dig!
    Vad stilig han var den snacksalige herr And :-)

    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  4. Det gäller verkligen att hänga med i svängarna, men så kallt som 12º har vi inte haft dagtid i alla fall. Nu ska det bli varmt ett par dagar och det gillar jag, i alla fall om det inte är alltför långvarigt. Några kräftor blir det inte för min del heller.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Skönt med bättre väder och likaså att komma ut en sväng.
    Vi har haft betydligt bättre tur med vädret på vår resa och vädret gör ju så mycket.
    Önskar dig en fin cykeltur denna fredag i det vackra vädret.
    Stor kram

    SvaraRadera
  6. Väder är väder och det får en ta
    tycker ja ...
    Men så klart trivs var och en bäst med det väder en tycker bäst om :-)
    Intressant att du väljer Bibeln. Kan hålla med om att det är som ett
    skådespel. Gör du det av tro?
    Jag måste säga att jag saknar att du svarade på kommentarerna.
    Nu är bloggskriv,läs- och kommentarsfunktioner helt upp till var och en, många väljer ju denna varianten. Önskar dig trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  7. jo, vädret varierar, gröt tycker jag om men gör inte det så ofta, cykla vågar jag inte på vintern, sant att bibel innehåller mycket, varierande.

    SvaraRadera
  8. Jag har också valt Bibeln eftersom den innehåller så mycket blandat och man ser alltid något nytt när man läser den. Jag hoppas vi får lite varma dagar innan hösten tar över helt.

    SvaraRadera
  9. Varierande väder, från + 10 och hällregn till + 26 och sol - att det dessutom är kvavt gör att jag nästan icke orkar andas vid ansträngning och senaste nätterna har jag haft flertalet astmaanfall.

    Bibeln läste jag under tonårstiden, jag var långvarigt sjuk och i brist på annat läste jag bibeln från pärm till pärm.

    kram

    SvaraRadera
  10. Vilka drömbilder som du tagit med Herr And!
    Gissar att du njöt lika mycket av dagens väder som jag. Helt otroligt! 29 grader, och då var det faktiskt för varmt att vara på balkongen, även för mig. Tur att både du och jag har en innergård ett par meter bort;-)
    Du är nog mera morgonmänniska än jag som är en renodlad kvällsvariant. Även Helén Thalen valde bibeln som bok. Då är ni två:-)
    Vad gäller kräftskiva så kan man faktiskt ha en sådan även om man bara är två eller en;-)

    SvaraRadera
  11. Fina bilder på Herr And! Skönt med lite värme efter så mycket kyla och regn.

    SvaraRadera
  12. det gäller att hänga med i vädersvängarna. idag har det varit 30 grader här och jag brukar har svårt att stå ut med sådan värme, men i år har det gått ganska bra. jag har promenerat på morgonen och suttit under tysklönnen i trädgården under de varmaste timmarna. cykling har jag aldrig varit så förtjust i

    SvaraRadera
  13. Fina bilder och samtal med anden! Det är onekligen svängningar med vädret. Här är det runt 30+ nu och lite för varmt för mig. På balkongen är det nog över 40+, söderläge. Men som tur är det svalare inomhus. Cykla gjorde jag mycket förut, frihet att kunna sticka iväg och komma ganska långt. Numera blir det dock promenader.

    SvaraRadera
  14. En kopp kaffe känns rätt obligatoriskt på morgonen. :)

    SvaraRadera