tisdag, juli 05, 2022

Selmas Mårbacka

En dag under tiden som jag var hemma hos familjen i Värmland, så gjorde vi en mor/dotter-utflykt.
Den var först tänkt att gå till Karlstad men så fick vi tips om Selma Lagerlöfs Mårbacka. Sagt och gjort. Vi styrde färden norrut mot Sunne. Innan Mårbacka så åkte vi förbi Selmas SPA. Där var äldsta dottern och jag för snart 30 år sedan och därefter en gång genom jobbet.

Jag har varit där i mårbackaparken förr, men det var så längesedan så jag minns knappt.  

I varje fall så var det mysigt att komma hit nu. Toppenväder, soligt och varmt. Bara det att jag såg inte vad jag fotograferade pga solblänket, så jag knäppte på måfå en del. Som här, mest gräsmatta.

Kan detta vara paradisbuske?

En hel allé med höga solrosor fann vi.

Utsikt ut över Fryken.

En riktig svensk sommarbild, så vill jag se det.

Här var jag lite Mammarazzi, mest pga den enormt stora hunden med sin tjock päls i värmen.

Jag har fler bilder som kommer en annan dag.

Idag ska jag ägna mig åt mitt utseende. Jag ska till frissan och frisera mig. Det är dock det enda jag gör åt mitt utseende. Jag sminkar mig inte. Men håret känns viktigt. Jag hittade en ny salong under pandemin som var otroligt luftig och där jag kunde få en enskild tid, då i början.

Moder Jord har bevattnats en hel del nu på sistone. Jag tänker att många är glada över de 19 grader vi nu har, men jag vill ha mer! Jag vill ha 25 för att må bra.

Ljus och Kärlek🙏

21 kommentarer:

  1. Så härliga bilder från ert besök på Mårbacka! Sommarsverige är verkligen vackert. Hoppas att dagens klipp blir till belåtenhet.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man glömmer ibland allt som finns inte så långt bort 🌻

      Radera
  2. 15 augusti är det min tur att besöka Mårbacka, Karlstad, Rottneros och annat trevligt. Ha det så skönt hos frissan!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du något att se fram emot!!
      Kram!

      Radera
  3. Lågtryck gör att jag har mer värk och sämre mående, dessutom bara + 13 grader så jag fryser, Tack nu har jag gnällt klart ☺️
    Det utflyktsmålet hade jag gärna följt med på 😍
    En sådan utflykt görs bäst i sol och fint väder 👍
    Att ta hand om sig, vare sig det är hår eller naglar gör att man mår bättre ❤️
    Ha en fortsatt bra dag kram
    /åsa

    SvaraRadera
  4. LillaSyster2022-07-05 14:30

    Natursnygg är bäst! Förstår inte folk som klenare på och in än det ena än det andra i ansiktet. Ibland när kunder reser sig från behandlingsbänken så ligger det ett tjockt lager kvar på skyddspappret.
    Nog om det. Mårbacka ser trevligt ut. Njut av stunden hos frissan =)

    SvaraRadera
  5. Kul att se dina bilder, bara åkt förbi…

    SvaraRadera
  6. Tack för Mårbacka, Gerd! Så vackert där är och utsikten över
    Fryken är ju bara för ljuvlig. Hoppas du får en skön stund hos frissan!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken trevlig tur! Och Mårbacka är ju så fint. vackra bilder! Har varit här en del men nu ett par år sedan. Och visst är Selma Spa trevligt och i så fin miljö. Värmland har ju så mycket fint. Ett av flera landskap jag är väldigt förtjust i. Tycker nog att alla landskap har mycket vackert att erbjuda. Sverige är fantastiskt i mångt och mycket.
    Stor kram och tack för turen.

    SvaraRadera
  8. Det är så vackert på Mårbacka! Har varit där en gång på en busstur med PRO, det var några år sedan. Riktiga höhässjor ser man inte ofta, så kul! Och Fryken är så vacker för att inte tala om solrosorna som hade såå läcker färg, har bara sett de vanliga gula...Ha en fortsatt fin sommarvecka

    SvaraRadera
  9. Oj vilka fina sommarbilder, sjön där är riktigt fin.
    Så ska en svensk sommar se ut.

    Ha det bäst Gerd.

    SvaraRadera
  10. Väldigt vackert, och som du skriver om ena bilden - sommaren när den är som bäst. Verkar vara nytt sätt att publicera kommentarer här så vågar inte svara långt innan jag testat det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara, det är som förut egentlgen.

      Radera
  11. Helt underbara och somriga bilder. Med tanke på solblänket och du inte såg vad du fotade så lyckades du oerhört bra. Känner igen det när solen ligger på kameran/mobilen. Å än svårare är det när man har solglasögon på sig. Då ser jag ingenting och får gå på känn.
    Jag brukar ju alltid ligga en vecka efter dig med klippning av håret. Så nästa vecka är det min tur. Sminkar mig inte heller, men lägger på mascara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde man någon gång få se din frisyr??? Vore kul.

      Radera
  12. Håller med ,-) 25 grader är perfekt!
    Så härlig plats, mycket vackert att njuta av! Riktigt njutbara sommarbilder. Kul med mor och dotterdag ,-) Det behövs också. Njut på. KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  13. Vilka fina sommarbilder du visar oss! Jatack, lite varmare väder vill jag också,ha.
    Ha det gott!
    Kram från Susjos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite varmare om jag får bestämma, tack! Kram

      Radera