söndag, mars 24, 2024

Sköna Söndag

Igår gick jag en tur till ICA för att köpa en räkmacka på tunt rågbröd, att ta med mig hem och kalasa på. ICA har jättefina och till ett humant pris.

Det fick bli ett glas vitt vin till detta, det är godare än öl, i min smak. Det är svårt att få en skarp bild på räkor, fokus hamnar lätt på något annat.

Jag tittade på Go´kväll, allt medan raggarbilarna dönade därutanför mitt, ett känt vårtecken i sig!

Inbjuden veckans gäst var Alexandra Charles von Hofsten. Såg att hon har mitt årtal, gillar rött och är kommen ifrån Mariestad, alltså 5 mil ifrån Lidköping. Dessutom har vi samma ögonfel.
En intressant person som startade nattklubben Alexandra ihop med sin dåvarande make och sedan 1998 grundades den ideella hälsoföreningen 1,6 och 2,6 miljonerklubben med inriktning på bättre hälsa och välmående för kvinnor.
Förra året blev hon Årets hedersskaraborgare (både Lidköping och Mariestad m. fl. städer ligger i det gamla Skaraborg).

Idag har jag sorterat skräp som jag ska iväg och slänga. Det är en grå innedag som jag försöker förgylla på mitt vis 🌺
Ljus och Kärlek 🙏🏻

16 kommentarer:

  1. Så gott med en räksmörgås och på rågbröd ska det absolut vara om man frågar mig.
    En driftig och framåt kvinna helt enkelt.
    Önskar en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan leva länge,, på just räkor. De enda skaldjur som går hem hos mig. Kanske även krabba. Mussla. Kräftor är jobbiga.
      Tack och kram!

      Radera
  2. Försökte precis beställa hem ett par räkmackor men det fanns inte i den onlinebutiken, blir att beställa komponenterna och göra det själv.
    Annars blir det väl kika in på ICA imorgon under färden hem antar jag.

    Skaraborg är ju fint det, minns min barndoms somrar i de trakterna, underbart.

    Ha nu en fin afton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan faktiskt vara lite svårt att få tag i räkmackor med tunt rågbröd. De flesta säljer på tekaka och det gillar inte jag just. Visst, det är lätt att göra en egen också, kanske den bästa.
      Tackar!

      Radera
  3. Länge sedan man hörde något om Alexandra Charles.
    Gott med rågbröd som bröd under fint pålägg. Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det stämmer, hon har inte synts så. En härlig kvinna.
      Min favvomacka är detta, japp. Kram!

      Radera
  4. Mums 😋 så gott med räkmacka 🤩 min favoritmacka 😋
    Egentligen så skulle jag sova nu 😅 men har tjafsat lite med Elin och tänkte jag kollat väl om Gerd har bloggat… 🤔❓
    Elin klagar på mackorna som bjöds till kvällsfika på elevhemmet, de hade varit frysta och var knappt tinade med is på sig, då hon åt inte.
    Alexandra Charles, jag såg delvis samma program 😊
    Inga raggarbilar här än… för mycket vinter ❄️
    Nu ska jag göra ett nytt försök att sova, jag har en dejt på sjukstugan i morgon 12.30 🥼
    Go natt och sov gott, vi hörs väl i morgon kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mums, ja det var förnamnet. Kan man inte micra kvällsmackorna på elevhemmet? Frusna mackor är ju inget vidare.
      Ny dag och ny kväll, kram!

      Radera
  5. Räkmacka på mörkt tunt bröd är svårslagen. Vitt vin och räkor är ju en klassiker.

    SvaraRadera
  6. LillaSyster2024-03-25 10:42

    En rejäl påskhare som står där. Mmm din macka! Ha en bra måndag =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med lite pynt, om än väldigt stort! Tack, måndagen blev helt OK 🤗

      Radera
  7. Vad gott! Och klart att en ska unna sig det man tycker om. Så kul med Alexandra Charles. Lärde känna henne 1968 när hon uppe på dåvarande Strand hotell i Stockholm öppnade sin härliga nattklubb. Jag jobbade då som nybliven student som guide i Stockholm och många kvällar i veckan avslutade jag och mina vänner här. Hängde senare ned till andra lokaler där nattklubben hade sin verksamhet.
    Har träffar Alexandra via hennes "klubb" som ordnar en hel del intressanta,
    roliga och trevliga evenemang. (Såg också på inslaget)
    Önskar dig nu en bra vecka.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, man ska unna sig i tid, här och nu.
      Vad kul att du känner Alexandra Charles. Jag har aldrig träffat henne men jag vet att hon samarbetade med MOD i ett event. Undrar om inte hennes make nr två dog i en hjärtsjukdom.
      Tack detsamma och kram!

      Radera
  8. Absolut ett glas vitt till räkmackan! Och haren är lite skojig :)

    SvaraRadera