måndag, maj 20, 2024

SELFIE om konst




Några bilder från mitt strövande och fotande av blomster i helgen som gick!

Och nu går jag över till Klimakteriehäxans SELFIE om konst, om jag nu har någon? Konst...

1. Mitt konstintresse på en skala mellan 1 och 5: Intresset har väl ökat något med åren. Säg en 2a.

2. Den förste konstnären jag föll för: Vet inte direkt, men mamma och pappa hade fina målningar. Två av dem går nu vidare till yngste sonen. Det är ett fjällandskap och en över Trollhättefallen.

3. På mina väggar finns: olika sorters tavlor, inramade foton, porslinstallrikar och broderier.

4. Den sortens konst tycker jag får för lite uppmärksamhet: Allt handarbetat med mycket möda och glädje är inte alls värderat till något. Väldigt tragiskt egentligen.

5. Den senaste konstutställningen jag varit på: Lars Lerin en gång i Stockholm och flera gånger i Karlstad.

6. Hur viktigt är det ekonomiska värdet av konst tycker du? Inte så viktigt. Jag måste tycka om det som jag har i mitt hem. 

Ljus och Kärlek 🙏🏻

24 kommentarer:

  1. Så roligt att läsa dina svar, som påminner ganska mycket om mina. Vi är båda en 2a.
    Glad måndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan inte skryta med konst, fast jag har ju konst på mitt eget vis. Har faktiskt en målning inramad som jag själv har gjort.
      Kram

      Radera
  2. Att tycka om det man har är ju viktigast, det ekonomiska värdet är sekundärt.
    Hantverk är oftast mindre värt än en målning, en broderad tavla eller en virkad duk anses ofta inte vara fint nog.

    svar: Alla har sina begränsningar av alla olika sorter, men alla medger det inte eftersom det är skämmigt… mycket begränsningar klassas ju dessutom som ”ångest” av nån outgrundlig anledning.

    Ha en fin måndag kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag har en härlig måndag, som innehållit lunchfika med fina vänner. Det tycker jag om.
      Kram!

      Radera
  3. Så vackra blommor, nu är det ljuvligt, ska själv försöka hitta en bukett av blommor som växer nu idag när vi är ute, så fint ,-)
    Tycker inte heller vädret är så betydelsefullt, att trivas är däremot viktigt ,-)
    Ja om textil inte uppskattas lika så är det så fel.
    Svår selfie tycker jag, som aldrig gått på någon konstutställning.
    Ha det fortsatt fint Gerd! KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Primrose, för fin kommentar. Kram! 🌺

      Radera
  4. LillaSyster2024-05-20 13:27

    Så sant, det viktigaste är att man trivs med tavlor och saker runt en. Kan bara instämma om handarbeten. De jag har gjort hänger på väggarna. Ha en solig måndag! Nu ska jag jobba igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant! Jag har också en hel del egentillverkat på väggarna.

      Radera
  5. Jag är väldigt dålig på det där med konst, har besökt konstmuseet några gånger och målat lite själv under ett par år för längesedan, konst fick jag nog inte till men konstigt gick nog bra. ;)

    Vi har en del på väggarna här både frugan och jag med saker vi tillverkat själva, känns ju bra.

    Ha nu en fin måndagseftermiddag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, och det beror också mycket på var man bor, intresse och utbud.
      Men ni verkar ju ha fina saker på väggarna, väl värda för er själva, gott nog!

      Radera
  6. förgätmigej är så fin, syrener doftar ljuvligt nu, börjar bli varmt i värmen. Lars Lerin gör så fina målningar. Våra väggar är ganska fylla av bokhyllor...

    SvaraRadera
  7. Jag brukar också hamna på Sandgrund minst en gång varje sommar!
    Visst är det sorgligt att man inte alls uppskattar textilier. Det gör ont när de slängs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi kanske ses på Sandgrund någon gång? Vem vet.
      Jag har köpt många spetsörngott och spetslakan. Även fina kökshanddukar på loppis.

      Radera
  8. Visst måste man gilla det man har. Gillar bara att ha något på väggarna. Att jag målat mycket av det själv, det är egentligen rätt kul. Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. En tavla har jag målat, två tavlor har jag broderat, två tavlor har min mamma broderat, bonader har jag broderat. Kram!

      Radera
  9. Förgätmigej är en så vacker blomma. Tyvärr ser jag den inte så ofta. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förjätmigej är Dalslands landskapsblomma. Jag har ju även bott i Dalsland i många år även om jag är kommen ifrån Vårgårda i Älvsborgs län. Kram

      Radera
  10. Fina bilder och just nu är det ju en väldigt vacker tid. Kul att läsa dina svar. Funderar alltid för mig själv när jag ser Klimakteriehäxans frågor. Vad göller eger konstintresse är det nog en 4:a. Minns att van Gogh var en av de första konstnärerna jag fascinerades av och var som ung i Amsterdam och såg hans tavlor. Vet att det fanns många tavlor hemma när jag växte upp, men var nog då inte så intresserad.
    Visst är det trist att handarbete överlag värderas så lite.
    Passar på att önska dig en fin vecka.
    Kram Ditte. Nästan hopplöst att kommentera hos blogger och blogspot via datorn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt trägna försök att kommentera, när Blogger ställer sig på tvären. Himla trist. Men det är många jag inte kommer åt heller. Blogg.se är helt kört.
      Jo, kul med frågor ibland!
      Kram!

      Radera
  11. Ååh, så fina blommor här <3
    Jag har haft problem med att kommentera - mest faktiskt med Wordpress och andra WP-bloggare, och ända har jag betald version.
    Men jag läser vännernas bloggar.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite som med mig då. Fast inga problem till WP. Mest Blogg.se totalstopp. Så trist. Kan inte ens läsa dem.
      Kram!

      Radera
  12. Vilka ljuvliga foton på dessa blommor, wow så läckert! Kul att läsa dina svar i veckans selfie ;-) Lars Lerin har jag kvar att se i Karlstad. Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja Lars Lerin gillar jag. Ha det fint, kram!

      Radera