måndag, september 30, 2024

Mitt liv som sminkös - Karl XII spelen i Ed 1990

Den 6 juli 1990 hade spelet om Karl XII:s sista fälttåg premiär i Ed
Spelet var ett projekt med massor av medverkande, de flesta agerade soldater i kungens arme på väg till Norge och slaget vid Haldens fästning. Skådespelet genomfördes av både riktiga och oriktiga skådespelare.

Norra Dals kulturförening bildades 1992 i samband med uppsättningen av Torbjörn Säfves jättelika skådespel "Karl den XII:s sista fälttåg" på den vidunderligt vackra naturliga amfiteatern vid Stora Lee i Ed.

Ja, tänk, vilket minne, som jag grävde fram här i flytten! Och vilken tur att någon tog kort! Ingen hade ju mobiltelefoner då.

Där var jag med, både som sminkös och som skådespelare "sårad soldat". Här har jag den stora äran att sminka kungen och det gjorde jag alla kvällar i rad som spelet uppfördes. 

Lika många kvällar sminkade jag också rövare, det var extra roligt. Jag kommer också ihåg att jag sminkade några "polska soldater". 

Min lilla Sarah var också med som skådespelare. Hon spelade dåtidens barn och bakade bröd.

Detta var stort, riktigt stort. På tal om stort, så blev jag trampad på foten av en stor häst också, men det gick bra.

Herregud, det är 34 år sen!
Ljus och Kärlek 🙏🏻

14 kommentarer:

  1. Intressant, dotter tycker sånt är kul, och jag fick spela statist i en zombie-film

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen intressant att skådespela och agera, i alla fall då, på den tiden 🤗

      Radera
  2. Vilka trevlig minnen du har från din tid som sminkös. Det ser ju riktigt proffsigt ut.
    Glad måndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var riktigt roligt och jag såg fram emot detta varje gång som det pågick.
      Gladkram!

      Radera
  3. Vilka härliga minnen och vilken tur att någon förevigade din karriär som sminkös. Måste säga att det ser väldigt proffsigt ut!

    Kram och glad måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, detta var härligt roligt men det räckte med detta uppdraget då.
      Kram!

      Radera
  4. Härliga minnen som du har med dig. Och roligt med bilddokumentation att titta på. Bra jobbat! Kram och trevlig måndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur? Man ska vara rädd om sina minnen.
      Måndagskram

      Radera
  5. Härligt. Det är kul att finna gamla foton och minnas. Att sminka någon är inte riktigt lätt, Du är duktig 👏
    För x antal år sedan spelades det in en zombie film, för barnkanalen, och både J och Elin var med. En rolig upplevelse.
    Ha en fortsatt fin måndag kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig spelat in någon riktig film.
      Minnen är ju underbara!
      Måndagskram!

      Radera
  6. Häftigt verkligen, kul att du hittade fotona där, jag är imponerad faktiskt.
    Härliga minnen.!!!

    Ha det bäst nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det häftigt, det tycker jag med och fattar inte hur jag kunde. Men allt var så självklart då och ung och spräk var jag 🤣

      Radera
  7. Fina minnen, verkligen!
    Ibland förstår man inte alls att man har varit med om allt man har varit med om.
    Kram

    SvaraRadera