tisdag, oktober 04, 2011

Kanelbullens Dag


"Sedan 1999 har vi i Sverige på samma datum varje år firat Kanelbullens dag, dagen har svensk bakgrund och firas endast i Sverige och av svenskar utomlands. Det var Kaeth Gardestedt som på den tiden arbetade som projektansvarig på Hembakningsrådet som instiftade dagen. Detta för att uppmärksamma att dem finns och för att hedra och uppmärksamma den rika bulltradition som finns i Sverige. Och finns det något svenskare bakverk än just kanelbullen?
Att datumet för kanelbullens dag är just den 4 oktober beror på att Kaeth inte ville att temadagen skulle krocka med någon annan period på året då vi har temadagar för olika sorters mat."
Saxat från Temadagar.se   Klicka!
Igår åt vi Rotsaksgratin. Så underbart lätt, billigt och gott! Och innan var vi iväg till beställd tid på vården, samtal och grejor..... lät rätt OK.
Vi är överens om att vi fångar dagen och njuter! Absolut, viktigt!
Vad ska vi hitta på idag, då? Fundilerar.....
Verkar vara bra väder.......

16 kommentarer:

  1. Mums Finns Marängens Dag ?

    SvaraRadera
  2. Nette: Vet inte, du får googla! Kanelbullar är mums!

    SvaraRadera
  3. Har ingen koll på kanelbullens dag, eftersom jag är glutenintolerant. Har aldrig provat att baka glutenfri bullar. De skulle nog bli rätt torra. Men rotsaksgratäng är mums! Har jag inte ätit på länge. Kram!

    SvaraRadera
  4. Det är väl tur att FB finns för där håller vännerna reda på t.ex. kanelbullens dag.

    Här har varit molnigt och regnigt, men nu i skrivandes stund så ser jag att solen försöker att titta fram lite... hoppas...

    Ha en härlig dag!
    Kramis

    SvaraRadera
  5. Piedra: Tar varann i hand - jag är ingen STOR kanelbulleälskare, men desto mer mannen min!
    Rotsaksgratin´en blev hur smaskig som helst (är ju riven ost på)... kram!

    Marit: Jag fick reda på den här dagen utan FB faktiskt. Vi har väl inte direkt firat den förut. Men det finns alltid kanelbullar i frysen för min sötsaksglade man! Kram!

    SvaraRadera
  6. Kaisa: Tack, och du får den tbx! ♥

    SvaraRadera
  7. Samma här, bullar och vetelängder har aldrig vart min favvo, jag är mer för de med lite mer fyllning i som tårta och bakelser! =) Men kul att dagen finns ändå, dock blir det nog ingen bulle idag tyvärr. Magen ska krympas nu efter alla gotteveckor jag/ vi haft! =) Så kakor o annat är förvisade till en dag i veckan, så som det egentligen skall vara, enligt mig! ;-)

    SvaraRadera
  8. Lillan var med oh hjälpte personalen baka kanelbullar i förra veckan på fritids! rotfruktsgratäng är gott! Vi har en soppvecka så i går var det thaisoppa och i dag blir det västkustsoppa! Kram pam

    SvaraRadera
  9. Saris: Bakverk är ett fördärv, det kan bli bakvärk, hihi.....
    Bullarna är slut här nu, jag tar dock alltid halvor. :)

    Paloma: Soppa är gott! Vicken soppa, haha! Kanelkramskramar!

    SvaraRadera
  10. Det blev köpta kanelbullar på denna kanelbulledag för mig å barnen. Ibland är kanelbullar goda, men jag är nog rätt så less på dem så det blir inte så många man fikar. Ha en fin bulldag :)) Kram

    SvaraRadera
  11. Simona: Japp, alla gillar ju inte vetebröd... jag kanske hellre tar en bulle än en sliskig kaka! Fikar lika gärne med ett äpple till kaffet...... Kram!

    SvaraRadera
  12. Luktade kanelbulle i hela affären när jag gick hem..men jag avstår. Men visst är det gott.
    Det var en bild jag gillade skarpt hi hi
    Kram

    SvaraRadera
  13. Bling: Kanelbullar luktar jättegott, även kardemummabullar!
    Bilden, den, ja! Fniss...... Kram!

    SvaraRadera
  14. En bekant till vår familj för övrigt...

    Nåja, några bullar har jag inte hunnit baka och det finns mer än en halv tårta i kylen. Det får räcka!

    Kram

    SvaraRadera
  15. Znogge: Det var ju lustigt!
    Nu har vi käkat var sin bulle. Kram!

    SvaraRadera