onsdag, november 21, 2012

En resa genom tre världsdelar

Som jag skrev om igår, så var jag på detta föredraget med Anders Roland.

Jag provade att läsa om det i massmedia, men hittade ingenting, så det här blir mina egna uppfattade ord.

Och det var fantastiskt!
En duktig lantbrukare, från trakterna häromkring, som sålt sin gård och numera jobbar lite som dräng, har kameran som STORT intresse sedan länge.

På senare år har han tillsammans med sin fru varit på flera spännande stora resor.

En gick till Sydamerika, flera har gått till Afrika och en gick till Kina och Tibet.

Han visade och pratade väldigt ivrigt och intressant om bl.a. Peru och Anderna - detta skulle du sett, Piedra! och från Tanzania - detta skulle ni sett, Marlene och Lotta! ...bara som ett exempel.

Vi fick se ca 300 bilder och det var mäktiga och ovanliga bilder av en fotograf som verkligen lade sig vinn om att fånga dom annorlunda och ovanliga bilderna på människor, djur och landskap.

I Tibet var det mängder av "böneflaggor" högt uppe i bergen.

Jag tror jag kan ha fått svar på vad det var för "trasor" som jag skrev om i min Pilgrimsblogg. Eller inte.

Nu ska jag snart slå en signal (inte lyfta luren, allt är ju mobilt *ler*) och gratta en 91-åring - barnens farfar! Grattis!

Sen ska jag iväg på den senarelagda Fikaträffen, blir intressant!

Och i kväll så har vi gen.rep. på Allsångskul. Medborgarskolan är med och lyssnar och bjuder på fika.

Skoj skoj. Just nu är humöret med mig, ska försöka le stort idag, även om det är gråväder och 7 grader ute!

20 kommentarer:

  1. Jag ler STORT när jag läser ditt inlägg, blir glad och önskar dig en leende dag.

    KrameLuttarFinaSolstrålen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att ta vara på tillfällena då glädjen spritter lite grand i en.......
      KrameLuttarDelarMedMigAvLeendet♥

      Radera
  2. Men så kul och intressant att lyssna när någon berest berättar. Spännande.
    Hoppas du får en riktigt rolig och fin dag idag!

    Kramis ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var väldigt berikande, faktiskt. Lite av det ovanliga.
      Kramis♥

      Radera
  3. Visst önskar man att nån gång i livet få se lite mer än bara gamla Svedala. Men vem vet, det kanske kommer det också en vacker eller grå dag.
    Ha det bäst, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vem vet vad som kommer till en! Jag har inte varit i någon av de tre världsdelarna, jag. Kram!

      Radera
  4. Härligt att höra att humöret är med dig idag! Det är bra de dagar när man är nere att sitta och dra sig till minnes de dagar humöret varit bättre.
    Åh, bilderna från Peru skulle jag velat se! Det är ett alldeles underbart land!
    Idag ska jag iväg och träffa min 84-åriga kompis för första gången på många veckor. Hon har varit riktigt krasslig några månader men är nu på bättringsvägen.
    Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fotografen var där i 4 veckor (tror jag) så han hann ta mängder med bilder, om inte tusentals så iaf hundratals!
      Roligt träffa nya människor, unga som gamla....
      Kram♥

      Radera
  5. Så härligt att du mår lite bättre och känner dig lite gladare idag. Du är så duktig och initiativrik och gör så många trevliga saker. Det där föredraget med alla vackra bilder måste ha varit toppen.

    Ha en skön kväll!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ingrid! Jo, det gäller att ta vara på varje liten flinga av glädje och tacksamhet! Det blev ett bra fikamöte också och nu förbereder jag mig för kvällssången, kram♥

      Radera
  6. Du verkar vara en aktiv dam med många bollar i luften.
    Det är nog nyttigt att inte ha alltför många stillasittande dagar.
    Personligen brukar jag sällan ha många aktiviteter för mig, i alla fall inte samma dag, för då blir det kaos i min hjärna

    Ha en fortsatt bra onsdag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, egentligen är jag en aktiv person och gillar att ha projekt på gång. Men det har kanske varit lite väl många bollar just nu, det känns nästan som om jag är tillbaka i arbetslivet igen... det har liksom kört ihop sig lite, men i morgon är det lugnt.
      Kram

      Radera
  7. Verkar ha varit spännande! Har själv varken varit i Kina el, Tibet! Fast jag var gift med en kines!:)
    i Afrika har jag därimot varit...mest dock i Nord Afrika! älskar att vandra i medinan!
    KRAM HAR ÄNNU DATA STRUL....GRRR!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du varit i Marocko!
      Trist med datastrul.... Kram♥

      Radera
  8. Vilket spännande föredrag du var på! Finns så mycket intressant att se och upptäcka i världen. Men allt hinner man tyvärr inte ;-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och man man resa i böckernas värld också! Kram

      Radera
  9. Vad spännande för dig att få lyssna på de här berättelserna! Det är en varm november i år trots allt, även om det nästan alltid är grått ute just nu... Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nästan vår ute, fast vi VET, att kylan hinner att komma! Idag så regnar det...... Kram♥

      Radera
  10. Mest i Tunisien! Men nära:) Godmorgon Gerd<3 kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godmorgon, Pam. Jag har sovit länge. Gott. Kram

      Radera