tisdag, januari 08, 2013

Blogg för byrålådan?

Bloggen är publik, annars skulle den ha stoppats i byrålådan.

Vad betyder blogg?
Det vet vi väl alla, men ibland kommer det i glömskans hav.

Jo, ordet kommer från engelskans blog, som är förkortning av weblog, alltså en journal eller dagbok online. Och man skulle lika gärna kunna kalla det för nätdagbok.

Så det är inget märkvärdigt alls. Det är väl bara så att man tidigare skrev sin dagbok, hade lås på den och lade den i byrålådan just, det var s.a.s. hemligt.

Och nu är allt publikt, vi visar upp vårt privata liv - mer eller mindre. Även genom foton. Då kan man ibland bita sig i tungan, och fråga sig, ska jag verkligen tala om detta för hela världen? För just hela världen kan läsa min och din blogg, google översätter!

Intressant. Mycket. För på så vis kan bloggare påverka världen! Skapa samhällsopinion.

Detta är tydligen Sveriges äldsta ännu pågående bloggare, nämligen Sven Tycker (klicka). Han började blogga kort och gott 1997-04-04. Det är annat än min start i mars 2006 på Expressen!

Jag tycker det är kul att blogga, för jag har alltid skrivit, och vad andra tycker, det får de tycka, för det är min blogg. Och jag hoppas kunna förmedla det som livet innehåller, där finns allt mellan tummen och pekfingret. 

Vi ska vara varma och kärleksfulla mot varandra. Och försöka höja tankarna uppåt, inte dras ner i sorg och negativitet för mycket. 

Jag ber om visdom.

18 kommentarer:

  1. Bloggandet skapar nätverk mellan kärleksfulla människor, något som är oerhört värdefullt. Det hade man inte fått om man skrivit dagboken för byrålådan.
    StorKram! ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst skapar bloggandet kontakter! En del kanske fnyser på näsan, för att det bara är i cyberrymden, men jag tycker det är väldigt värdefullt!
      Upplever mycket kärlek och värme i kontakterna, som ger mig välbefinnande.
      Stor kram! ♥♥♥

      Radera
  2. Kul med Blogg minns du när jag kände igen bilden från Elljuspåret vid Vattentornet i Lidköping?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, då. Och vad blev det med det? Jo, vi hann ju att träffas, både du och din sambo med oss två här hemma då.

      Radera
  3. Tack för lärdomen =)
    Det var kul att titta i Sven Tycker's blogg.
    Att blogga är kul. Man får kontakt med många människor osv.

    Önskar dig en fin dag!
    Kramis ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker som du!
      En fin dag till dig också, du kärleksfulla, kramis♥

      Radera

  4. Fantastiskt inlägg!!!! Jag känner att eftersom jag inte har några hemligheter så kan jag lika gärna vara öppen. Andra får tänka vad dom vill det stör mig inte så som det skulle gjort tidigare då jag var hemlig! :-)

    KrameLuttarMedBloggKärlek :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du? Vad roligt! Jo, men det är så här jag känner det, och lite har jag hämtat inspiration från dig, Kaisa, ditt senaste inlägg.
      Ja, jag var hemlig i början där på Expressan. Jag var Geddfish och Geddan men aldrig mitt namn Gerd. Det känns mer naturligt att vara just Gerd, tycker jag.

      KrameLuttarMedBloggKärlekTillbakaDetDuGerUt♥

      Radera
  5. Det får bli upp till var och en att berätta hur mycket man vill. I ord och bild. Bloggens frihet men också baksida. I alla fall när det är föräldrar som lägger ut bilder på sina små barn. De kommer alltid att finnas på nätet utan att ha blivit tillfrågade...

    Ha en fortsatt bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har ju också varit med länge i bloggens underbara värld...
      Jag lägger aldrig upp bilder på ej tillfrågade, är mycket noga med det.
      Tack, dagen har hittills varit bra, cyklat nästan en mil.....

      Radera
  6. Att blogga skapar kontakter, folk som man annars inte hade träffat.
    Eftersom jag inte alltid är social och gillar att prata via munnen borde det passa mej att blogga
    Men personligen är jag nu inne i en fas när jag tycker att det är skittråkigt att blogga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, riktigt. Hade inte jag haft bloggen, så hade jag inte haft så många vänner, för Pusselbit och jag var mestadels själva.
      Ha det gott!

      Radera
  7. Visst är det roligt att blogga och möta alla nya människor. En del bara via bloggen, men jag har också fått träffa många personligen också och alla möten har varit positiva. Jag hoppas att de kan säga så om mig också

    Jag är inte så social, så bloggandet passar mig perfekt, där får jag lätta på trycket lite, men visst måste man tänka sig för vad man skriver. Lite privat måste man ju också tillåta sig att vara.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som du har jag träffat många av bloggisarna och - de är ju vanliga människor, som du och jag. Fast det kan vara olika hur personkemin faller ut.
      Sunda åsikter, Ingrid. Kram.

      Radera
  8. Bloggandet betyder mycket, och man skriver ju om det man själv känner för. Man lär sig mycket också..finns ju bloggar om allt.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där tog du upp en bra sak, fina Bling, man lär sig, får reda på så mycket, det är en kunskapskälla!
      Kram♥

      Radera
  9. Visdom? Haha! Då ska du nog inte läsa min blogg ;-)

    Jag tycker det är kul att skriva, det är roligt med all respons, jag lägger ut många foton - men jag behåller mitt privata tämligen privat. Om jag skulle kategorisera min egen blogg så blir det en Trams-blogg.
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag läser din blogg, visst!
      Visst är det kul att skriva! Och få respons! Och du skriver ju så kul!
      Jag behåller mitt innerst privata, det gör jag faktiskt, jag yppar inte mitt allra innersta och inte min familj. Kram♥

      Radera