torsdag, september 03, 2015

Hälsning från Kumla

God morgon, torsdag!

Solen lyser lite försiktigt i Lidköping, men blott 9 grader, så nu är det höst.

Och nu avslöjar jag vad vi gjorde i Kumla.

 (bild lånad från nätet)

Och - vi var inte på Kumlaanstalten.


Vi var på Skomuséet och fick en inblick i hur skotillverkningen gått till under årens lopp.
"I Kumla bor det mer skomakare än folk" är ett gammalt talesätt.
1927 låg halva landets skotillverkning i Närke, och då mest i Kumla och Örebro.


En hel del gamla maskiner upplandade med lite nyare.

När man lade ner just denna skofabriken, fick arbetarna gå därifrån och lämna det precis som det var, ingen städning efter. Bara det, är ju ett muséevärde.





Nåtla = skära till och sy skor.
Vi fick se en person som stansade till lädret efter en mall och även stansade ut hålmönstret. Sedan sydde hon fast plastkanten.


Detta är överdelar till arbetsskor.


En äkta dagens skomakare visar tillverkningen av nutidens slippers. Han tog hand om underdelen. Och det var ca tio moment vi fick se.

Man hade även försäljning av slippers och arbetsskor i en liten butik i samma byggnad.

Idag ska jag strax iväg på något igen. Jag ska berätta både om förrgår och igår imorgon. Det låter väl lagom klurigt?

♥Ljus och Kärlek♥

20 kommentarer:

  1. Det var kanske här min mors skor tillverkades?
    Hennes ortopediska skor tillverkades av en ortoped och en gammal skomakare i nära samarbete. Tänk så många hantverk, och hantverkare, som bara försvinner....
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men just dessa slippers pågår tillverkning av, den fortlever! Det här var skomakaren "på riktigt", men de är klart färre.
      Kram

      Radera
  2. Vad intressant att få se en skotillverkning.
    Du gör många spännande utflykter.
    Nu blir man ju nyfiken på vad du ska göra idag :)
    Jag minns när man lämnade skorna till en skomakare som lagade gamla skor, lukten i butiken. Nu finns det ingen sån skomakare där jag bor. Kanske mer slit och släng nu for tiden.
    Här i stugan vaknade jag upp till sol men kallt, bara 7 grader.
    Ha en fin dag.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, vi har två skomakare här i Lidköping. De lagar och klackar och vad mer, lagar väskor, vet jag. Jag hade en skylt från skomakaren en söndag här i bloggen.
      Kyligt idag men ska bli upp till 17 grader, så är det.
      Tack o kram ♥

      Radera
  3. Örebro är eller var i alla fall verkligen en skostad! Trevligare att besöka museet än anstalten i alla fall ;-) Jag tycker det är fint på Närkeslätten!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det var trevligt att besöka muséet som också hade kvar lite tillverkning, så kul att se "på riktigt" hur det går till. Fint i Närke, ja!
      Kram

      Radera
  4. Häftigt med alla dessa bilder ifrån en svunnen tid.
    Jag tycker att detta är mycket intressant. Vi brukar försöka besöka sådana platser och arbetsplatser då vi kan, men denna har vi missat då vi besökte Kumla.
    Min ena bror har bott i Kumla i många år. Fin liten stad.
    Tack för rundturen och guidningen.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Tack för dina snälla och vackra ord inne hos mig. Dom kan jag leva länga på.
    Varm kram!

    SvaraRadera

  6. Roligt att Kumla har försett OSS MED SKOR.... =)

    En fin dag till dig.

    KL ♥

    SvaraRadera
  7. Vad kul att få se och jag verkligen älskar skor :)
    När jag var i NYC för ett par år sen köpte jag ett par boots som handgjorts och alltid sett lika dana ut sen 70-talet :)
    Gillar saker som håller i åratal och är bekväma att gå i !!
    Min man har börjat gilla dom men förstod inte alls hur jag kunde köpa ljust skinnfärgade boots ;) men som sagt struntar i vad andra tycker det är jag som ska ha dom på mig ;)
    Tack för rundvandringen i kumlas museum :)
    Stor kram till dig !!
    Sanna

    SvaraRadera
  8. Tak för guidning genom fabriken! En kollega till mig bor i Kumla och han har också entusiastiskt berättat om fabriken. Han köper t o m alltid sina skor där.

    Vilken toppen utflykt! Tack för att jag fick åka med:-)

    SvaraRadera
  9. Det var inte slit och släng förr direkt - Skokvaliteten var säkerligen en av de sakerna som var bättre förr =) . Kram ♥

    SvaraRadera
  10. Nu väntar jag med spänning. Från Kumla till......
    kramis på dig fina

    SvaraRadera
  11. Tack för att du delade med dig av fina bilder och intressant läsning.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  12. Tusen tack för alla kommentarer!
    Jag har läst dem försiktigt efter hand, men inte fixat att skriva. Har haft pupillvidgande droppar i ögonen.
    Natti natti, skrivs i morgon!

    SvaraRadera
  13. Väldigt intressant inlägg! Du behöver inte skriva svar på den här kommentaren.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  14. Stort tack för besöket, jättefina bilder och all trevlig och givande ifo. Väldigt intressant! Att det tillverkats skor i Kumla visste jag och i Örebro, men inte så mycket mer.
    Under våra år i Peking så beställde jag två par helt handgjorda skor och det är verkligen skor som är gjorda direkt till mig och det är helt fantastiska. Där fick jag möjlighet att följa tillverkningen och det var så intressant.
    Kram och tack för guidningen!

    SvaraRadera
  15. Va´ trevligt, att den gamla skofabriken har bibehållits, som den var. Men dom har väl fått lov att sopa golvet? :)

    När vi bodde i Indonesien, kunde vi inte köpa skor i affärerna.
    Europer har större fötter, tydligen. Man gick till en skomakare (ingen fabrik)
    och tittade i kataloger och beställde vad man ville ha. Man fick komma
    och prova ett par ggr, innan de var klara. I det klimatet blev det
    bara öppna skor; mycket bekväma.

    Kommer ihåg, när jag var barn fanns det bara svarta och bruna skor;
    vita gymnastikskor till sommar´n. Lackskor och halvstrumpor med spets
    (och rosett i håret) var för kalas.

    Ruth i Virginia
    (25C - 80% luftfuktighet mitt i natta)

    SvaraRadera
  16. Tack för även de senaste kommentarerna!
    Nu är jag bättre i ögonen och kan läsa och skriva, men väljer att skriva även så här sammanfattat.
    SÅ intressant att läsa hur det gått till förr i världen och i andra länder.
    På tal om skor förr i tiden, fanns det montrar på utställningen som visade olika tider för skomodet, skoj.
    Kramhögar till alla! ♥

    SvaraRadera