onsdag, september 02, 2015

Kära örebroare!

God morgon, onsdag!

Och det blev en kanondag igår, trots dålig väderprognos.
Vädergudarna var med oss, så vi hade i stor sett uppehåll.

Bussresan med mitt jobbs veteranklubb gick först till Wadköping, där världens största amerikanska kanelbulle inmundigades till kaffet.
Inte min grej, jag äter inte fikabröd, men har den devisen att jag äter det jag blir bjuden på. Och hungrig var jag, så...


Nu var inte detta kanelbullen, utan Cajsa Wargs frukostrum.
 




Det ingick en rundtur inne på Örebro slott och här är den duktiga guiden.
Hon berättade livfullt från gamla tider, men en (jag) har ju glömt hälften.


Utsikt från rikssalen.


Ett vackert fönster.


Vem vill krypa in i den här rustningen?


Engelbrekt Engelbrektsson, född på 1390-talet, mördad 4 maj 1436, var en svensk rikshövitsman. HÄR! kan man läsa mer.

Efter slottsbesöket var vi hungriga igen och lunch intogs högst uppe på Svampen.

Lite nostalgi för mig, för jag har inte varit på Svampen sen den tid, då jag brukade åka med mina föräldrar till mammas hemstad Sala. Då brukade vi ha ett halvvägs stopp här.

Tack, kära Örebro, jag kommer alldeles väldigt snart tillbaka igen! Mitt yngsta barnbarn fyller 2 år i veckan.

Efter detta satte vi riktning Kumla, Vad gjorde vi där, tror du?

Idag har jag en behaglig aktivitet.

♥Ljus och Kärlek♥

42 kommentarer:

  1. Provade skor (det var ju känt för skor förr)eller besökte fängelset ha ha....minns när stackars kungen sa "kära Öreborare i Arboga" det är nog inte alltid så lätt när andra planerar och fixar resor du flyger och åker bil samt tas emot och kommungubbar och damer ser väl likadana ut dessutom reste han säker 100 dagar om året1 Så tycker jag det blev ju kul dessutom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära örebroare har ju blivit bevingat. Intet ont om det, jag tycker det är rätt gulligt.
      Du får se i morgon vad vi gjorde i Kumla!

      Radera
  2. Vad kul att få se Örebro. Har just kommit hem från mina Skottlandsresor, där jag har haft många passagerare från Örebro. Jag har inte varit där på minst 40 år.
    Den där kanelbullen kunde du skickat till mej, hi,hi! Älskar ju kanelbullar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är ju där ibland ändå, men det blev lite annat, mer guide och historia, kul.
      Kanelbullen gick allt ner, men den var mäktig!

      Radera
  3. Ska bli intressant att läsa vad du eller ni hade för er i Kumla.=) Svensk historia är intressant - och det intresserar mig =)) Ha en bra dag! Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det kommer och det var intressant det med.
      Tack o kram ♥

      Radera

  4. Trevligt med en tur till Örebro. Själv lyssnade jag på mjuk hårdrock hela dagen, =)

    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite annorlunda när man åker ett stort gäng på 50 personer, känner ju inte alla, men många.
      KL ♥

      Radera
  5. Härlig resa, den hade jag väldigt gärna varit med på, så trevligt.
    Vi var många anställda ca 200 st då, ingen veteranklubb, tyvärr. Egna ordnade pensionärsluncher har vi för att fortsätta hålla kontakten. Min syster jobbade på Folksam i Sthlm, där har de en mycket aktiv veteranklubb. Roliga saker gör de, ofta dessutom, allt från utlandsresor till enkla stadsvandringar med picknick i någon fin park i Sthlm. Ibland har jag turen att kunna följa med, att få vara utfyllnad är bra ibland!

    En korv är alltid en korv !!! Kumla och Lithells hör ihop, fabriksförsäljningen. Himla gott. Gissar att du varit där. Andra tänker troligen på cellerna men en korv är som sagt alltid en korv!
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår veteranklubb träffas inte så ofta, det blir ett par gånger om året, för vi är utspridda. Men vi har träff på ett café för den som vill, tror det är var sjätte vecka eller nåt.
      Resan var supertrevlig. Och blev mycket uppskattad.
      Kram!

      Radera
  6. Vilken trevlig resa du är på! Hoppas dagens utflykt blir lika spännande :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta var igår. Idag är ingen utflykt utan nu har jag gjort något fint på mig själv.
      Kram

      Radera
  7. I Kumla har vi också varit men helt legalt för svägerskan min bodde där en period :-) Jag äter inte fikabröd så ofta men kanelbulle kan vara gott :-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK. Jodå, kanelbullar är väl undantagna, men bara hemmabakta, och det var ju dessa.
      Kram

      Radera
  8. Det ser trevligt ut på din utflykt.
    Gamla byggnader är vackra. Cajsa Vargs rum ser mysigt ut. och vilken vacker målning på fönsterbilden.
    Ha en fin onsdag.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en rolig resa! Tack o kram ♥

      Radera
  9. Du visar alltid så fina bilder, och jag älskar museum och gamla hus. Tänk om väggar kunde tala, så mkt de kunde berätta för oss. Du hänger väl med på mitt barnasinnesinlägg? Inget krav, men det skulle vara riktigt kul! Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vi fick allt berättat för oss om en del hemskheter från förr.
      Vi får se när jag kan få till det i ditt inlägg, kan dröja några dagar.
      Ha det!

      Radera
  10. Vilken trevlig dag ni fick!
    Och tur med vädret! :)
    Idag har vi riktigt ruggigt väder och jag tänker stanna inne hela dan.
    Hoppas du får en mycket intressantare dag än mig!
    Kram!♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Turligt nog blev alltihop riktigt bra och skapligt väder här idag med, faktiskt!
      Min dag har varit bra på alla sätt idag.
      Kram ♥

      Radera
  11. Det är så mysigt i Wadköping, inte för att jag varit där så många gånger, men jag har en syster som bor i Örebro, så när jag varit och hälsat på henne blir det lite turistande i stan.
    Kumla har hon också bott i, men vad ni gjorde där vet jag inte.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Örebro med omnejd. Det är vackert och mysigt och så bor yngsta barnbarnet där, som ska fylla 2 år.
      Kram

      Radera
  12. Vilken trevlig utflykt med ditt gamla jobb! Och Örebro är ju en trevlig stad! Slottet är intressant och en hel del annat också. Har ibland bott på stadshotellet som är jättefint och därifrån har en jättefin itsikt över slottet.
    Trevligt även med Wadköping. Jättelänge sedan jag var där. Kanske snart dags för en tur...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förra året bodde jag på hotell Elite. Då var det bröllopsfest för min yngste son och fru.
      Jag åker dit igen på fredag, men då sover jag över hos familjen.
      Kram!

      Radera
  13. Åh! Ni åkte i fängelse? Direkt i fängelse utan att passera gå? ;-)

    SvaraRadera
  14. En toppen utflykt, dessutom i fint väder. Kul med veteranklubbar som vissa arbetsplatser erbjuder. Mitt företag gör det också, men hittills har jag inte känt mig manad att "kliva på" tåget.

    Å du - du påminner om min chef. Han hade (har) också för vana att aldrig tacka nej till nå't som han slapp (slipper) betala för;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gick inte med då jag blev panschis, först när jag blev ensam. Hade inte tid innan.
      Nja, det var väl inte riktigt så, vi hade betalat en summa för alltsammans, det var inget vi blev bjudna på. Nädå. När en jobbade fick en både lön och blev bjuden... ;)

      Radera
  15. Ja vad gör man i Kumla, kan faktiskt inte komma på en enda sak om man nu inte ska till fängelset förstås…
    Kram M.E

    SvaraRadera
  16. Roliga/intressanta bilder och information!
    Hoppas du inte blir kvar i Kumla allt för länge :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom hem igår kväll.
      Tack o kram

      Radera
  17. Så fina bilder. Det var länge sedan jag var i Örebro. Om jag tänker efter exakt när det var så får jag räkna ända till början av 80-talet då jag bodde i Eskilstuna. Då besökte vi ganska ofta Örebro. Men jag har aldrig besökt Örebro slott.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att se bilder från andra städer och ibland där man varit och kanske kan känna igen sig.
      Tack och kram

      Radera
  18. Vilka trevligheter du har varit på. Mysigt och spännande. Spännande å fina bilder . Vet du......jag äter heller inte fikabröd. Jättedålig på det. Nån bulle kan jag låta slinka ner nångång sådär. Men sen är det bra.

    Kramelikramkram govännen där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var trevligheter! Bullen slank ner här, för jag var RYSLIGT hungrig ;) och jo, den smakade kardemumma också.
      Nu kramar jag strax kudden kramkramelikram

      Radera
  19. Va' trevligt du hade! Har faktiskt ätit uppe i Svampen också.
    1960, första ggn jag var tillbaka till Sverige, sen jag reste till USA 1951.
    Var där med min syster, som bodde inte alltför långt ifrån Örebro.
    Örebro är en jättevacker stad.

    Amerikanska kanelbullar är inte alls som de RIKTIGA kanelbullar.
    De finns endast i Sverige. Här kan man inte en hitta pärlsocker! :)

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanelbullarna var JÄTTE svenska, som vi åt. Bara storleken var ENORM och då skrev jag amerikanska. Nä, de var jättegoda och bakade på caféet.
      Svampen byggde i mitten på 50-talet. Ett stort byggnadsverk från sin tid.

      Kram till dig, Ruth

      Radera
  20. Trevligt!! :)) Trodde jag skulle få se den jättestora bullen!! ;) & nu är det väl för sent kan jag tro, då den ligger i magen hi hi ;)

    Barnbarns kalas låter kul! :))

    Kram & fin torsdag!! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej jag fotograferade ingen mat alls denna gången.
      Jojomen, imorgon bär det av igen.
      Tack o kram ♥

      Radera
  21. Så trevlig tripp du hade igår. Jag tycker det är roligt med sådana där historiska platser, man känner historien som sveper runt en. Och drömmer sig bort till den gamla tiden och tänker på människorna som bodde där då. Spännande tycker jag det är med gamla byggnader och platser. Barnbarn är onekligen livets efterrätt! Kram och ha en fin dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det är superspännande med gammalt, försöker tänka mig in i hur de hade det.
      Di små barnbarnen är små under.
      Tack o kram

      Radera