tisdag, september 01, 2015

På en liten smutsig bakgård...

God morgon, 1 september!

Enligt kalendern är det nu höst. Än kan det bli fina dagar, men gradtalet har sjunkit betydligt.

"På en liten smutsig bakgård i de saligas kvarter
ska vi spela du och jag en kort minut..."
av Ulf Peder Olrog
Få texten här!

Detta var ingen smutsig bakgård (det var bara texten som rann till i huvudet), utan en riktigt fin, en.
Den gillade jag och den finns här i stan.

Här smög jag mig lite närmare från en annan gata.
Man känner sig nästan olovandes, när man fotar inåt gården, hihi.

Idyll.

De två sista bilderna är inga bakgårdar utan helt öppet från den gamla stadsdelen Limtorget.

Idag sitter jag strax på en buss, som för mig till Örebro med omnejd. Tillsammans med en del av mina gamla arbetskamrater. Och jag är utrustad med regncape och paraply. Vädergudarna har vaknat på fel sida.

Jag gick med i Veteranklubben 2012 och har hunnit med den årliga utflykten tre gånger om. Huvudmålen har varit Emigranternas Hus i Göteborg, Grythyttan och Eksjö. Plus en massa roliga avstickare.

♥ Ljus och Kärlek ♥

38 kommentarer:

  1. Visst är det något speciellt med bakgårdar så jag brukar också tassa in lite försiktigt.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt, då är jag inte ensam i tanken ;)
      Kram

      Radera
  2. Fantasin sätter sprätt i huvudet när man tänker på alla händelser som kan ha inträffat på dessa bakgårdar eller innergårdar som de också kallas....
    Ha en trevlig vistelse i Örebro =) Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kul. Tack vi hade det bra idag, trött nu. Kram ♥

      Radera
  3. Bakgårdar har en stark dragningskraft. Vet inte hur många i Söderköping som jag smugit mig in på varje sommar. Atmosfären på bakgården får mig att känna historiens vingslag, Anderssonskans Kalle ungefär.
    Trevligt med sådan utflykter som din idag, osis med vädret, gemenskapen desto starkare, får värma dig denna regniga första september.
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anderssonskans Kalle, det var en jätteperfekt liknelse!
      Vi hade skaplig tur med vädret.
      Kram!

      Radera
  4. Gillar att kika in på bakgårdar. Nu har vi inte så många här i vår stad men några i de äldre kvarteren finns ju. Så roligt med en bussresa. Ser framemot att få se vad ni har upplevt.
    Ha nu en fin och rolig dag.
    kramne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul, denna resa, ska visa en del, det kommer! Kram!

      Radera
  5. Roligt med utflykter tillsammans med vänner. Hoppas på en konstresa i höst. Det är alltid lika givande, man får se så mycket som man annars inte skulle se. Slipper att tänka på parkering också. Jag gillar Ulf Peder Olrog och har sjungit några av hans visor med mina tidigare körer. Kanske dags igen med min nuvarande. Violen från Flen är jag särskilt förtjust i.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar guidade turer också, får se så mycket då.
      Kram!

      Radera
  6. Hoppas att du får en riktigt härlig dag tillsammans med veteranerna.
    Här är det åska och regn idag.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det blev så bra och vädergudarna var nådiga. Kram

      Radera
  7. Åh, jag älskar verkligen Olrogs texter!

    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera

  8. Så fina bilder du visar, varma och välkomnande.
    Ha det jättefint i dag.

    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, varma färger, känns bra.
      Tack o KL ♥

      Radera
  9. Jag tänkte samma sak, det där är inga smutsiga bakgårdar.
    Roligt att komma ut på en liten tripp så där och se något annat tillsammans med vänner.
    Ha en bra dag trots regnet.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätteroligt, faktiskt. Vill gärna se nya väggar, uppleva annat.
      Tack o kram

      Radera
  10. Vilken rolig tripp du verkar vara på. Och jättevackra bakgårdar som vi får titta på. Ha en fin tur - hoppas vädergudarna drar in regn och ruskväder och att solen tittar fram. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ingen sol, men vi slapp de värsta regnskurarna och skoj hade vi. Kram

      Radera
  11. Viken fin bakgård! Ser verkligen inbjudande ut att slå sig ner där :)
    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har spanat in den förr.
      Kram

      Radera
  12. Så fina bilder från "bakgårdar". Många fasader döljer verkliga pärlor! Jag hoppas att du får en fin utflykt trots vädret! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag fick en görbra utflykt, lite lagom trött nu. Kram

      Radera
  13. Suveräna bilder allihopa. Gillar speciellt den första och sista.
    Hoppas att du har en toppen dag i Örebro. Bra tajming där, då det är sista veckan för Open Art utställningen i staden. Hoppas du får se några kontverk. De är ju sååååå häftiga och perfekt bloggfoder;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade toppendag. Blev ingen konstrunda i Örebro, programmet var förutbestämt av ledningen.
      Man är verkligen styrd av gruppen, men jag är nöjd ändå, supernöjd.

      Radera
  14. Det var en särdeles vacker bakgård och fina blomster.
    Måndagskram!

    SvaraRadera
  15. Jag har läst din blogg trots mitt långa uppehåll från eget skrivande. Du visar alltid så fina bilder från din omgivning.
    Hoppas du vill fortsätta följa min blogg.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Självklart vill jag läsa din blogg, jag har bara väntat på att du skulle skriva igen.
      Kram ♥

      Radera
  16. De där bilderna har du inte tagit i dagens höstväder. Ha det bra i Örebro!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var en annan dag. Och tidigt i morse drog jag ju iväg.

      Radera
  17. Bakgårdar brukar vara väldigt vackra och kännas väldigt hemliga :)
    Ha en trevlig tripp med gänget!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Bakgårdar är spännande och mysigt. Vad finns där? Blommor, prylar ??? Cyklar kanske? Eller ett gäng lekande barn kanske. Vem vet. Vem vet vad som följer sig där.
    Fina härliga bilder här du tagit.
    Ha nu så trevlig tripp med dina vänner.

    Kramelikramkramkram.❤,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, lite spännande och kul, mystiskt, jo jag håller med, hemligt.
      Har haft jättefint idag.
      Kramelikramkram ♥

      Radera
  19. Olrog gillar jag och har Sven Bertil Taubes skiva där han sjunger Olrog och bl.a denna sång.
    Och gårdar de gillar jag också. Av alla de slag. Du har verkligen hittat pärlor bland dem hemma i din stad. Trevligt att få följa med via dina fina bilder.
    Önskar dig en trevlig resa och roliga upplevelser.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, resan gjort, sovit gott d.v.s. utsövd och nu startar ny morgon och snart ett nytt inlägg.
      Kram!

      Radera