onsdag, maj 17, 2017

Kata, vikingakvinnan - og Syttende Mai, Norge!

Godmorgon, onsdag!

Väldigt intressant, och Kata var ju riktigt snygg.
Bild tagen från den katalog jag fick "Kristna vikingar i Varnhem".

Vi samlades på Kata gård och fick information om vad som sig tilldragit haver, en gång i tiden.
Detta ligger högt upp på kullarna och bakom Varnhems klosterkyrka.

Man har ju hittat en kyrkoruin, resterna av Sveriges äldsta stenkyrka, som numera är överbyggd och iordninggjord med en massa information.


Här ligger Katas skelett.

Här står jag på en glasplatta över avgrunden. Lite otäckt, fick stundtals blunda.

 Min planerat lugna gårdag, blev alldeles upp och ner. Ett missförstånd, från någon part, gav tillhanda, att jag hade en klipptid hos frissan, som jag trodde var idag.
Men, jag hann och nu är jag fin!

Idag tar jag långa djupa andetag och kanske vandrar lite på bloggen.

Och säger, Gratulerer med dagen, Norge! Ni är föredömliga på att fira nationaldagen.
Jag deltog i Fredrikstad, en gång i tiden.

💓 Ljus och Kärlek 💓

14 kommentarer:

  1. Jag sitter också och funderar på om jag inte behöver klippa mig. Jag ska ju snart ur på en kortare resa och då skulle man kanske snygga till sig i tid. Nyklippt är alltid jobbigt.
    Ha en fin 17 maj! Här regnar det i dag och det tycker vi om.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så skönt att vara nyklippt, fast bra om man gör det lite i förväg, så det får lägga till sig.
      Grått och regnigt här också.
      Kram!

      Radera
  2. Vilket intressant besök där :-)

    Ja, nog kan norrmännen det där med att fira sin nationaldag alltid. Här blir dom nog extra patriotiska tror jag ;-)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det väl överlag, när man är utomlands. Svenskarna vill ha Wasa knäckebröd och Kalles kaviar mm.
      Detsamma!

      Radera
  3. Vilket intressant besök men golv av glas gillas inte riktigt... Visst kan norrmännen fira så där har vi en hel del att lära oss!

    Kram och ha en bra dag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätteintressant!
      Tack, det blir lite kura inne, förutom en tur till mataffären-
      Kram 💙

      Radera
  4. Ett spännande och intressant besök kan jag tänka mig! Men det där glasgolvet kändes lite otäckt....
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt, egentligen. Ett glasgolv känns mer otäckt än ett galler.
      Men spännande. Kram

      Radera
  5. Jag blev också klippt igår - äntligen. Väntas bli ca 35C i dag,
    så kort hårt är skönt.
    Dina inlägg om Varnhem är verkligen intressanta. Har aldrig tänkt
    på såna där utgrävningar i Sverige. Fotot med Katas skelett är fascinerande.
    Glasgolv! Utmärkt idé, fast lite otäckt, kan jag tänka mej.

    Så det är party i hela Norge i dag, även på andra platser där det bor norrmän.
    Dom kan verkligen fira sin nationaldag!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt å bli te´klippt!
      Oj, så varmt ni har och här går jag och fryser!
      Och jo, klosterkyrkor har alltid intresserat mig. För två år sen var jag i Vadstena klosterkyrka, det är på östra sidan Vättern.

      Norrmännen, ja, de kan verkligen fira! Borde allt Sverige göra med vår nationaldag också.

      Radera
  6. Grattis till Norge idag! Å vilken tur att du hann med din klipptid idag, då får du lite ledigt i morgon istället ;-)
    Fascinerande info om Varnhem!
    Kram och godnatt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jösses, det blev fart i maskineriet hos mig!
      Kram och god morgon!

      Radera
  7. Suverän dokumentation:-) Vet inte om kvinnan är snygg, tycker mera att hon ser rejält tuff ut, vilket jag gillar skarpt:-)

    Frisyren är skitfin, men har du ändrat hårfärg? Var du inte blond förut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häftigt med historiens vingslag!
      Nä, jag är ff blond, men har nog lite silverschampo i just nu. Och vääldigt kortklippt.

      Radera