tisdag, maj 16, 2017

Varnhem

God tisdagsmorgon!

Först, har den äran på födelsedagen, käre tyske vän Dieter! Du och din fru är i Holland på husvagnssemester och kollar tulpanerna, jag vet.

Nu får du en svensk pingstliljehälsning direkt från Lidköping!

 Den är magnifik, den här klosterkyrkan.
Varnhem var ett munkkloster. 2 mil längre bort, låg Gudhems nunnekloster.

Vilken arkitektur!

Söndagens vårutflykt startade med en vandring förbi Varnhems klosterkyrka, upp över kullarna, och till Kata gård och en kyrkoruin med vacker överbyggnad. Men det kommer i nästa avsnitt.

Nu får jag ta tag i dagen, för vädret kan jag inte ta tag i. Det lär vara lika grått hela dagen och i morgon väntas regn, men på lördag, ni! Då kommer högsommarvärmen! Stor sol och 25 grader. Och sen svalnar det på igen.

💚 Ljus och Kärlek 💚

19 kommentarer:

  1. Ja, det var verkligen en fantastisk arkitektur! Kul när inte alla kyrkor ser likadana ut.

    Önskar dig en fin tisdag och hoppas solen skiner på dig.

    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är kyrkan vacker! Också ett känt utflyktsmål.
      Tack och kram 💚

      Radera
  2. Vilken jättefin kyrka! Och jättefina vita lavendlar också :-)

    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  3. Verkligen en vacker kyrka!
    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker klosterkyrka! Magnifik är verkligen ordet.
    Har aldrig hört talas om Varnhem. Man undrar vem som ritat
    och byggt och hur det fanns pengar till en så storslagen
    byggnad där ute på landet? Borde verkligen var ett mål för
    turister, både svenska och utländska.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kollade just Wikipedia - mycket intressant historia.

      Radera
    2. Ja, verkligen! Och det är ett välbesökt turistmål sen långa tider, både svenska och utländska.
      Kyrkorna har ju varit rika en gång i tiden.
      Alltid lär man sig något nytt.
      Jag älskar denna kyrkan.
      Kram

      Radera
  5. En mycket ståtlig och vacker kyrka. Jag gillar! "Ler"...
    KRAM ♥

    SvaraRadera
  6. Det var verkligen speciell arkitektur :-)
    Tisdagskram! Tiden rusar!

    SvaraRadera
  7. Den klosterkyrkan är verkligen magnifik! Du kunde inte ha valt ett bättre ord. Å dessutom har jag lärt mig nå't nytt igen: 1. Varnhem - aldrig hört talas om. 2. Trodde att klosterkyrkor var enkla och "påvra", då munkar och nunnor inte skulle ha några tillgångar och leva på existensnivå. Uppenbarligen inte;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kyrkorna har alltid varit påkostade!

      Radera
  8. Vilken trevlig utflykt! Och extra roligt är det för mig att få utflykta till dessa trakter där jag varit en hel del i barndomen och i ungdomsåren. Hade nästan glömt hur magnifik Varnhems klosterkyrka är.
    Här har vi njutit av härligt vårväder idag och jag håller i det ett tag till-
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Oj, vilken fantastisk klosterkyrka!
    Och ja, snart ska värmen även komma till Sverige! Lagom till makens födelsedag på lördag, synd att han jobbar hela helgen...
    Kram och ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi försöker locka in värmen, för vädret är ombytligt.
      Tack och kram!

      Radera