onsdag, juli 05, 2017

Norra Wales - dag 1

Bore da! God morgon!

Det är som att vara jetlaggad, när man kommer hem väldigt sen natt och har suttit på buss, flyghall, flyg, buss och bil, så gott som hela dagen och halva natten. Men det gällde att vara i god tid p.g.a. alla köer på motorvägen från Cardiff till London.

Ska ta en liten bloggvandring, när jag varit hos nagelterapeuten. Och så kollar jag hela tiden till alla förberedelser här i stan inför Power Big Meet, som startar i morgon. Kom också på, att nätet kommer att vara ytterst ansträngt, då staden invaderas med 100.000 extra personer, jämfört med nuvarande 50.000.

Kyrkan i Betws-y-Coed, exteriör.

Interiör.

Skiffermuseum i Caernarfon.

Samma ort på dessa ovanför. Titta, så grönt det är! Och så är det året om.

Vi såg mängder med får. Och när vi åkte tåget upp till toppen av Snowdon, så fick lokföraren tuta bort fårskallar, både en och flera gånger. De var något nödbedda.

Nu har vi åkt tåget upp till Snowdon. 1085 meter över havet.

Kallt, som tuan. Tåget tog en timme upp och en timme ner. Finns de som vandrar tillbaka. Det passade ju inte nu, med en grupp på 50 personer.

Då är vi tillbaka till Llandudno igen och vi tog en lång strandpromenad.
Här gick vi förbi krigsminnen.

Här skymtar vårt anrika hotell. Grand Hotel Llandudno.

Några interiörbilder. Här bodde vi de första 3 nätterna. Helt okej.

En kallvattenkran och en varmvattenkran.

Tack för uppmärksamheten. Det blev en fullspäckad dag och detta var ett axplock av foton, denna första dag. Visst är det vackert? Och lite okänt. Spännande. Alla konstiga namn.

Bara en glimt från igår och torget i Lidköping. Här byggs det öltält.

💖 Ljus och Kärlek 💖

1. Vilken härlig resa! Och klart att du är jetlaggad - det är ju en timmes tidsskillnad :-)

Sen skrattar jag åt det där typiskt brittiska - varm- och kallvatten i separata kranar? Vad har dom emot att blanda ihop dom i en kran egentligen? ;-)

Välkommen hem!

1. Tack! Ja, visst, en timmes skillnad, haha!
      Vi fick en kranblandare, faktiskt, på sista hotellet, som var något mer modernt ;) äsch, det har ju sin tjusning. Ska det vara krångligt, så..

2. En lång resa blir det ju tidsmässigt. Och även med huvudet fyllt av intryck och uplevelser som ska landa de också.
    Förstår att du haft en jättefin resa och jag ser förstås fram emot mer i både text och bilder.
    Wales finns kvar på min lista och en resa dit blir det förr eller senare.
    Och charmigt är det just för att en hel del inte är just som "hemma". Tänkte här på kranen.
    Och utsikten, om man hade rum mot havet måtte ha varit fin, särskilt om solen tittade fram.
    Jättefina bilder!
    Kram!

1. Ja, jag tycker absolut att Wales är värt ett besök. Så annorlunda. Jag har ju varit på Irland och där är väl lite lika natur, och Skottland är fint (har inte varit där) men jag tror att Wales sticker ut.
      Kram!

3. Så roligt att se alla dessa fina bilder ifrån Wales. Förstår at du fick se mycket och det låter mycket intressant och bilderna talar sitt tydliga språk. Vackert, otroligt. Där skulle jag vilja vara, härliga utsikter och vacker natur.
    Lena verkar ju vara en mycket kunnig och påläst guide.
    Så Lidköping ska "överbefolkas" tillfälligt?
    Ha det bra.
    Kram!

1. Lena är mycket påläst, tydlig och duktig.
      Här rustas för Power Big Meet för fulla muggar!
      Kram!

4. Förstår att du har haft en härlig resa och fått uppleva massor av trevliga saker!
    Kram

5. Åh,fantastiskt vackert ... ❤️
    Välkommen hem & ha dé så mysigt på Power Big Meet!
    /Kram

1. Först tänkte jag fly fältet på Power Big Meet, men jag är kvar här och har nu provianterat mat.
      Kram!

6. Härlig resa! Det där gröna och dimmiga gillar jag! Påminner mig lite om Färöarna ;) Kall- och varmvattenkran... waow! Vet inte när jag såg det senast... Inte i Polen eller Tjeckien i varje fall ;)

1. Det är nog typiskt Storbritannien det där med kranarna. Ingen el i badrummet. Badkar. Ibland heltäckande matta.

7. Måste säga att jag är otroligt impad över att du inte bara kom ihåg namnen på orterna du besökte utan även kunde stav till dom. Googlade vart dom låg - kunde inte låta bli och tänkte osökt på "Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwyll-llantysiliogogogoch". Googla så får du se. Du kanske till och med besökte stället...

Klart det är grönt i Wales för det regnar ju hela tiden, förutom de dagar som du lyckades pricka in och bli bränd i nacken.

Ser att hotellstandarden är ungefär densamma som på 1980-talet även om man kallas Grand Hotel. Antingen är det iskallt eller kokhett vatten... Hoppas att ni åtminstone hade en dusch och att den inte fanns i korridoren. Mina svärföräldrar hade badkar med "kondomdusch" - alltså en propp sattes på den iskalla och en på det kokhetta kranen. Sedan var det bara att blanda och se till att det gick fort, för boilern innehöll inte precis 50 liter vatten om man säger så... Nu ler jag åt minnena tack vara ditt inlägg.

1. Jag har en del ställen på ett papper, men börjar nog röra ihop det nu, haha.
      Det långa namnet har jag med idag, var såklart där.

Vi hade både dusch och badkar och på tredje och sista hotellet fanns en blandare!!
      Men, de gamla hotellen har ju sin charm. Vi hade turen att få bra rum, några andra i gruppen kanske mindre bra, det varierade och man får ta seden dit man kommer.

8. Gud va mysigt :) o så vackra bilder kul att få se :) fint hotell :) kram å njut av dagen

1. Tack, ja det var mysigt och nu njuter jag i Lidköping. Kram

9. En underbar resa ... klart du känner dig lite trött. det är många intryck som ska smältas! Fantastiska bilder - så kul att få se!
    Välkommen hem ... Kram!

1. Jo, man gör ju resan i tre etapper och nu är jag på minnena. Och minnena flyger iväg. Borde bloggat direkt, men ville ju ha semesster.