söndag, september 17, 2017

Skyltsöndag 17 september 2017

Godmorgon, where ever you are!

Detta är en förinställd skyltning, eftersom jag befinner mig i Tyskland. Och är i Sausenheim på stor vinfest. Tyvärr kan jag inte skylta med tyska eller franska vinetiketter i förväg, även om jag blundar och försöker förnimma 😁.neej, det går bara inte!

De här urbota gamla cyklarna stod och skyltade...

...vid loppisen på Hamrane Bak & Kaffestuga. Där vi åt klengås förra lördagen. 

Svenska Migrationscentret med Svenska Amerika Centret i Karlstad.
Vår bussresa gick i Vasa Orden av Amerikas regi och detta var klart av intresse.

 Guidad tur och lunch på centret. Man bygger upp detta på nytt, efter diverse turer.

Men, titta! En vinetikett smög sig in!
Plommonspäckad fläskkarré med sås, potatis och grönsallad, kaffe, kaka till lunch.
Mums fillibabba.

Våra släktingar, som utvandrade under de svåra missväxtåren i Sverige. Man tog sig till det, som man trodde, förlovade landet, i Amerika-



Amerikakofferten.

Den som trofast håller i skyltsöndagsutmaningen, är fina BP.

💚 Ljus och Kärlek 💚

13 kommentarer:

  1. Vinfest i Tyskland låter inte dumt! Hoppas att du har en riktigt fin resa! Ser fram emot rapport :)

    SvaraRadera
  2. Hoppas du har en härlig resa!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Petter Jönssons Resa till Amerika

    Och Petter Jönsson han såg i Fäderneslandet,
    att ämbetsmännen förstört det nordiska landet.
    Då blev han lessen och tänkte "jäkeln anamma,
    jag tror jag kilar min väg och det med detsamma".

    Han tog sin plunta och stoppa´ matsäck i kistan,
    gick till polisen och skrev sitt namn där på listan.
    Ur vänstra ögat han torka´ tåren med vanten,
    tog Gud i hågen och gav sej ut på Atlanten.

    Många fler verser beskriver Petters resa.

    Jag hade också en Amerika-koffert; inte fullt lika
    spartansk som den på bilden, men ända en Amerika-koffert.
    Det var 66 år sen! Åren rullar undan ...

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  4. Förr var det spritfester, nu vin-. Och ungdomarna dricker varken vin eller sprit, de dricker alkohol. Bah.

    SvaraRadera
  5. Tusen tack för att du gör en tidsinställd skyltning. Det värmer:-)
    Å vilka varierade skyltningar du fick till, inte minst den goda maten:-)

    Å Wandel och Handel rimmar ju. Dessutom fick jag lära mig vad en klengås är för nå't. Tack Google:-)

    Hoppas du njuter av vinet och semestern i Tyskland. Kan tänka mig att en och annan etikett dyker upp nästa söndag;-)

    Än en gång - stort tack för toppen skyltning och länk:-)

    SvaraRadera
  6. Intressant med Svenska Amreikacentret i Karlstad för Värmland är ju kanske inte det landskap en tänker mest på då det gäller just emigrationen till Amerika.Kul med ett studiebesök här.
    Trevlig skyltning från din resa runt Vänern och hoppas du har en jättetrevlig resa i Tyskland.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Å så mycket fint du samlat från Värmland, en liten historisk variant :-)
    Blev du mätt på den lilla portionen?
    Må gotti gott gottgott där du är!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Kom att tänka på när vi var på svenskamerikanska institutet i Minneapolis. Det var nästan så att larmet gick - tvättäkta svenskar på plats! Vi höll inte på att komma därifrån ;-)

    Härlig skyltning! Hoppas du har samlat på dig många etiketter nu då, till nästa söndag :-)

    SvaraRadera
  9. Det var verkligen mycket gott och blandat från dig i denna skyltning. Hoppas du har det riktigt bra i Tyskland.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Hoppas du har en fin resa i Tyskland!
    Varm kram!

    SvaraRadera
  11. Så mycket du hinner se och uppleva ,-)
    Njut på nu i vackra Tyskland, dit jag själv gärna skulle resa!
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  12. Hoppas att du har en trevlig resa. Åhh plommonspäckad fläskarre. Göööttt.
    kramis

    SvaraRadera
  13. Allt var läst via mail under min resa, har ju inte läst bloggar.
    Jodå, jag tog om att maten, så jag blev allt mätt. Och tack för amerikasånger från Ruth <3
    En jättetrevlig resa runt Vänern.
    Kramar!

    SvaraRadera