fredag, mars 23, 2018

Över Atlanten

God fredag! Bloggvännen Znogge kommenterade "det stora landet i väster" igår och då tänkte jag på utvandrarna, såklart.

 Den här modellen hittade jag i Residenset i Karlstad härförleden.

Vad står det om båten? Jo, "Modellen visar aktersalongen på Calmare Nyckel och det historiska köpet från indianerna av det markområde vid Delawarefloden som skulle bli nya Sverige. Köpet skedde 1638."

På tisdag blir det ingen båtfärd över Atlanten, utan då flyger vi, snabbt och lätt, trots mellanlandning och långflyg. Det är andra tider nu.

Jag fortsätter med mitt pyssel och kanske jag börjar packa idag. Igår tog jag sista städtaget. Jag orkar inte dammsuga och våttorka alla golv på en gång utan delar upp det på flera dagar. Tack, säger min rygg, då 😀

💝 Ljus och Kärlek 💝

14 kommentarer:

  1. ja man får hitta ett sätt som passar ens kropp å så spännande att resa i väg dit kram å fin fredag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det. Visst ska det bli spännande nu.
      Kram!

      Radera
  2. Man får lyssna på sin kropp och vara rädd om den. Städning är ingen avkopplande syssla precis. Lycka till med förberedelserna inför resan!

    Kram och god fredag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, städning är tungt. Har ibland funderat på att köpa städhjälp, faktiskt.

      Tack och kram!

      Radera
  3. Vi var faktiskt och tittade på Kalmar Nyckel i Wilmington år 2000. Wilmington är en vänort till Kalmar, och just år 2000 var vi över till USA med Anders föräldrar som då bodde i Kalmar.
    I somras korsade vi ju Atlanten med båt, och det var inte så tokigt. Men jag måste hålla med om att det går både fortare och lättare med flyg :-)

    Grattis på namnsdagen idag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, att ni varit på plats och tittat på båten! Jo, jag vet att ni korsade Atlanten, häftigt!
      Tack för det, har inte sett själv att jag har namnsdag.
      Kram

      Radera
  4. Va roligt, ska du flyga över till USA? Vi planerar att göra det i april . Ha en toppenfredag! Varm kram 💞

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju aldrig varit i Amerika överhuvudtaget, så detta blir intressant.
      Varm kram!

      Radera
  5. Jag delar också numera upp det. Vilket innbär att jag drar omkring dammet mellan rummen. ;) Åka dit på sjön låter inte så kul. Men flyga dit måste vara ett spännande nöje. Jag önskar dig en trevlig resa och tid där borta i väster. Jag gissar att det är en längre tripp. Undra vilka delstater du ska besöka. Hemskt vad nyfiken jag blev.
    Kram Bosse
    Ps. Fanns det ingen gratis ledig påskkäringkvast du kunde åkt på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är långresa, men en kort vistelse. Ja, så blir det. Chicago och då heter det Illinois.

      Visserligen finns väl Påskön over there, men jag brukar hålla mig till Blå Jungfrun och det är motsatt håll, på tal om kvast, då.
      Kram!

      Radera
  6. Ja båtfärden över Atlanten i utvandrarna var ju ingen dans på rosor om man säger så. Inte livet heller. Nej, det var inte bättre förr;-) Bekvämt och smidigt med flyg. Visst är vi aningen bortskämda idag;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt idag. Om man säger så.

      Radera
  7. Lycklig resa. Klart att man inte städar mer än ett rum i taget...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Nej, det är så klart. Ett rum i taget M)
      Kram!

      Radera