söndag, januari 13, 2019

Skyltsöndag 2 - Borås

God morgon och nu är det kyrkvärd, som gäller. Alltså, iväg på cykeln i arla morgonstund, så här om en stund. Inte så att jag gnäller. För jag tycker det är lite kul. Roligaste uppgiften är att läsa högt ur Gamla Testamentet. Det är där de otroliga berättelserna finns. Jag lever mig in i dem, om man så säger.

Jag fortsätter på temat Konst i Borås och det här hittade sonen och jag utanför Högskolan i Borås.
Här finns skulpturen Catafalque (även kallad "Den late studenten") gjord av den engelske konstnären Sean Henry LÄS! En tvillingskulptur lär finnas i New York.

Här ställer sonen upp som måttstock. 

 Ytterligare en intressant skulptur på högskolans mark med Textile Fashion Center i bakgrunden.
En 8 meter hög skulptur LÄS! av Jaume Plensa, föreställande en människa, uppbyggd av virvlande bokstäver. Spektakulärt!

Ytterligare en kul grej som jag fick med på bilden i dimman, var skorstenen i bakgrunden.

Den som förvaltar den roliga utmaningen är BP och hos henne hittar du fler som söndagsskyltar.

💖 Ljus och Kärlek 💖

9 kommentarer:

  1. Härliga skulpturer där i Borås! :-)

    Ha en fin söndag och glöm inte att kolla upp om det är några tomtar som gömmer sig i vrårna... :-D

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig skyltning hos dig i dag :D Hoppas att uppdraget som kyrkvärd går bra men det är jag säker på!

    Kram och ha en härlig söndag <3

    SvaraRadera
  3. Jättetrevlig skyltning!
    Visst kan konst pigga upp! Gillade båda skulpturerna och de passade in. Och visst finns säkert även lata studenter eller i varje fall de som är trötta.
    Människan uppbyggd av bokstäver är spännande.
    Varm kram!

    SvaraRadera
  4. Riktigt kul skulpturer. Roligt när man ser vad det föreställer. Kram

    SvaraRadera
  5. Jag bara älskar Borås och deras inställning vad gäller konst. Har sagt det förut, men det tål att upprepas - Borås är i mina ögon ledande i Sverige vad gäller utsmyckningar. Nytänk, outside the box, först ut, utmanande - helt enkelt spektakulärt. Du kunde inte ha valt ett bättre ord.
    Jag följer en bloggare som bor i Brämhult men är ofta i Borås. Han är världens duktigaste fotograf och bloggar ganska ofta om konstverken som finns i staden. Kolla om du känner för det: https://kulturinatur.blogspot.com/

    Tusen tack för världens bästa konstskyltar och länken:-)

    SvaraRadera
  6. Vilka fina och annorlunda skulpturer.
    Den "late mannen" ser så naturtrogen ut, jag trodde att det var en människa som låg där.
    Din uppläsning ur Gamla testamentet gick säkert bra idag. Håller med dig, det finns mycket där som är spännande och fin läsning. Det var ju en helt annan tid än den vi lever i nu så skillnaden är enorm.
    Trevlig söndagskväll, Gerd.
    Kram.

    SvaraRadera
  7. Vilken brontosaurus, den late studenten. Kanske blir man så stor om man bara ligger på sofflocket! De andra konstverken är maffiga och snygga, gillar när man ser vad det föreställer. Ha en fin januarivecka, ljuset är snart påtagligt, räknar nästan minuterna som förlänger varje dag nu...

    SvaraRadera
  8. En riktigt annorlunda och snygg skyltning hos dig!
    Önskar dig en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera