tisdag, juni 11, 2019

Vinresan startade

God tisdagsmorgon! Gårdagen blev fylld av plikter och attgöramåsten upp i det vackra vädret. Men det blev många motionssteg att gå och cykla också. Och lufta lungorna med att sjunga och hungern med att äta jordgubbsgräddtårta. Så jag är nöjd.

 Resan började inte här nedan. Den började med en bussvinprovning strax söder om Hamburg och jag agerade assistent där, precis som jag gjort förut. Det är mysigt.

Välkommen till landets minsta vinförening i Albig!  Här ska vi bli serverade ett eget välkomstbubbel.

 Det är fjärde gången jag var här, så i stället för att gå ner i "källaren" och tillverkningen med de andra, gick jag ut och kollade runt.


 Sådär, nu kunde vinprovningen börja. Och den startade med rött, denna gång. Brukar annars vara vitt först.

Man får två viner åt gången, att snurra på, dofta och tapetsera hela munhålan med. Vi fick åtta viner totalt med de vita också. En del hälls ut (frivilligt), det är en smaksak.


Här har vi anlänt till hotellet i Asselheim, senare på kvällen. Förrätten, där tog jag rätt mycket vit sparris. 

Vi tog oss allt uppför den vackra trappan på hotellet 😀

Nu börjar mitt sommarlov. Ingen gospelkör, ingen InChoruskör, inget VasaOrden, bara en gång kyrkvärd. Så nu handlar det om släkt och vänner. Böcker, blogg och MOD.

Ljus och Kärlek

10 kommentarer:

  1. Vad trevligt med vinprovning! Fast att hälla/spotta ut, det är ju ett stort slös om du frågar mig :-)

    Ha en finfin dag!

    SvaraRadera
  2. Sparris är bara så gott så det hade blivit en rejäl portion för min del också.

    SÅ skönt för dig att också får sommarlov. Det kan du vara värd <3

    Kram och ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar sparris, så det hade jag gärna ätit :)
    Skönt med lite ledighet!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Oj vad trevligt med vinresa! :) Sparris är inte heller dumt ;)

    SvaraRadera
  5. Förstår att resan blev lyckad! Kul att åf följa med. Och du är ju numer rutinerad på rutten.
    Vinprovning är alltid roligt och fint att få prova viner innan man köper med sig. Maten så också väldigt god ut.
    Skönt nu med sommarlov och att de mer fasta aktiviteterna är slut för terminen.
    Stor kram från Uddevalla.

    SvaraRadera
  6. Vit sparris är lite mer exklusiv...
    eller så är det bara lokala ICA som inte tar hem färsk vit sparris.
    Vinprovning... har jag aldrig varit med om.
    kram

    SvaraRadera
  7. Hahaha! Du börjar ditt sommarlov direkt efter 10 dagas semester och vinresa till Tyskland/Frankrike! Det kallar jag för perfekt tajming!
    Suveräna bilder som verkligen visar hur fint ni har haft det.
    Konstigt nog gillar jag bilderna du tog utomhus bäst, speciellt den med de tre "tunnorna".

    PS. Hoppas det fanns en hiss på hotellet också. Tänkte på personernas ålder och medhavda bagage;-) DS.

    SvaraRadera
  8. Mums för vin och för sparris säger jag också! Vilken trevlig resa du har gjort!
    Sov så gott och ha en trevlig onsdag!

    SvaraRadera
  9. Svar: Inte alltid det finns hissar på hotellen. Vi hade som mest en trappa upp och det gick bra.

    SvaraRadera
  10. Vad härligt att du är nöjd med din resa. Ser så trevligt ut.
    Sparris och vin, båda intressanta och goda.
    Känner igen typen av trappa!

    SvaraRadera