fredag, mars 27, 2020

Fem en fredag - Första gången

God morgon och jag börjar med en bild från en lekplats lite längre bort än där jag bor.

Jag fortsätter med strandpromenaden och bilderna får tala för sig själva.




Lite senare idag ska jag hämta hem varor från Willys luckor. Jag har beställt ganska så mycket, så det blir intressant hur jag bärgar hem detta. Kanske tar en kundvagn (och handskar på)?

Orsakullan undrar om vad jag tycker om dansband. Jovars, har väl gillat det mer förr, men klart, det spritter i kroppen, haha.
Det är Orsakullan som håller i temat Mars 31 dagar.

  1. När var första gången du gick på bio? Någon gång i början på tonåren fick jag se "Barnen på Frostmofjället" tillsammans med pappa. Åh, vilken snyftfilm!
  2. När var första gången du gick på zoo? Det var på en skolresa till Köpenhamn som vi gick på Zoo.
  3. När var första gången du köpte en cd-skiva? Det dröjde väldigt länge. Jag hade mest vanliga plattor och kasettband.
  4. När var första gången du åkte skidor? När jag var liten. Träskidor och i spår runt omgivningarna hemma.
  5. När var första gången du använde internet? Det var i jobbet. Först hade vi intranät, sedan kom Netscape internet och jag skaffade en hotmail-adress. Tror det var i mitten på 90-talet. I och med detta kom möjligheten att skicka gratis sms via datorn, fanns någon server i Sydafrika.
Det här var fem en fredag hos: Elisa Matilda och jag önskar Trevlig fredag med varsamhet, ljus och kärlek

14 kommentarer:

  1. Hoppas du får hem alla grejer! Att låna en kundvagn låter som en bra idé :-)

    Mitt första biobesök var nog Sound of music på en biograf i Byske som är nedlagd sen måååånga år. Googlade och konstaterade att det måste ha varit nån gång efter 1964, för filmen kom 1965 :-)

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  2. "Barnen från Frostmofjället" var antagligen min biodebut också! Men jag grät inte. Mamma ble orolig (alla andra grät ju) men jag lugnade henne: det var ju bara påhitt alltihop! I dag skulle jag antagligen böla genom hela filmen ...

    SvaraRadera
  3. Barnen på Frostmofjällen såg jag också, men jag tror inte att det var den första filmen.
    Hoppas hemleveransen går bra!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Aldrig sett Barnen från Frostmofjällen på bio,
    däremot så har jag boken och sett filmen på tv.
    Inte riktigt min favorit ;-)

    Vi här hemma hade nog internet omkring 98/99,
    vi flyttade hit till Berget november -97
    och det var väl nått år senare vi skaffade dator och internet,
    men jag hade "datakunskap" på skolan redan 94/95
    och gick även en datakurs 99.

    Jag hoppas det går bra för Dig att få hem varorna.
    kram

    SvaraRadera
  5. Så skönt att komma ut och gå längs Vänern. Ren friskvård och en lisa för kropp och själ som komplement. Vad gäller maten så rekommenderar jag verklige en "dra maten". En med fyra hjul. Perfekt till mycket. Vi har en i Spanien och den används flitigt. Så bra och praktisk.
    Kul att läsa dina svar här. Ja, man ser ju även hos sig själv att tiden har gått.
    Stor kram och trevlig Har avverkat 8 km idag och det känns så skönt i både kropp och knopp. Och roligt att se att alla är noga med avstånden.
    Även lungorna är glada över att bli stärkta. (Har ju haft en del trassel med fläckar på lungorna för ett par år sedan)

    SvaraRadera
  6. Härliga vårbilder!
    Minns att mamma pratade om filmen ” Barnen från Frostmofjället ”
    Själv minns jag att precis som Ama att jag såg ”Sound of music” på bio som första kvällsfilm. Matine hade jag gått på tidigare, bl.a minns jag Djungelboken på bio.
    Hoppas det går bra att få hem maten.
    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. kasettband, det var tider det! Fina bilder trevlig fredag.

    SvaraRadera
  8. Vackra naturbilder du visar.
    Låna en kundvagn måste du ju få.
    Intressant att läsa frågorna och dina svar. Får liksom lära känna dig bättre på det sättet.
    Trevlig helg och var rädd om dig.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Barnen på Frostmofjällen er det visst mange som har sett som sin første film. Jeg aner ikke hva det er, men ble så nysgjerrig nå at jeg rett og slett må google det. :) Ha en fin weekend.

    SvaraRadera
  10. Barnen på Frostmofjället är så bra.

    SvaraRadera
  11. vi funderar på det där med CityGross också. så mycket du kommer ihåg! det gör inte jag. jag vet "att" men inte när

    SvaraRadera
  12. Vilka fina bilder från ditt Lidköping! Tänk så mycket en blå himmel kan göra:-)

    Skrattade gott hur du "slingrade dig" när du svarade på frågorna. Smart gjort! Vi andra "gamlingar" försökte med årtal och ålder - hahaha:-)

    Fick också första leveransen kört till dörren idag. Tjejen bar till och med upp kassarna. Kolla om dom inte kör med hemleveranser hos dig med. Även stormarknader har ju färre kunder i dagens läge, så de tar upp alla knep för att vara serviceminded mot sina kunder.

    Dansband har alltid varit det värsta jag visste - och vet;-)

    SvaraRadera
  13. Vackra vårbilder från ditt närområde!
    Kul att läsa svaren - mitt minne är urdåligt och jag nöjer mig med att läsa vad andra minns :)
    Ha det gott Gerd!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Oj, vilken strandpromenad! Så härligt ställe att ta promenader vid. Saknar vatten där jag bor �� Galet hur långt internt har kommit, eller hur?

    SvaraRadera