fredag, april 24, 2020

Fem en fredag - Kultur

Alltså, det blommar så det spricker och knakar överallt.

En stolt björk, det känns så genuint svenskt.

Här kommer fredagsbuketten!


Här kommer fem en fredag om Kultur hos: Elisa Matilda 
  1. Vad för slags museum föredrar du att besöka? Alla, älskar museum. Har ett ganska nära mig, Vänermuséet.
  2. Vilken typ av film ser du helst på bio? Allt som handlar om Livet.
  3. När var du senast och såg på teater? Det var längesen, kommer inte ihåg. Men jag tränade för en teateruppsättning här i stan för några år sen. Tyvärr blev den inte av.
  4. När besökte du senast ett bibliotek? Det gör jag ofta. Men i coronatider var det över en månad sedan.
  5. Var spenderar du helst en kulturell förmiddag? Det går så bra på min balkong med ett sticke och en lyssnarbok.

Orsakullan undrar över vad som jag äter ofta. Svar: Jag är en som varierar mig, så jag har inget speciellt som jag äter ofta, neej. Exempelvis, förr åt jag alltid havregrynsgröt på morgonen. Numera varvar jag det med smörgås, kokt ägg eller stekt. Kaffe till, självklart.

Det är Orsakullan som håller i temat April 30 dagar.
Trevlig Fredag med Ljus och Kärlek

12 kommentarer:

  1. underbar bukett, tråkigt att teatern inte blev av.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att punkt 5. låter utomordentligt trevlig och njutbar. Så vackra rosor dessutom. Nu var det länge sedan jag köpte någon fredagsbukett.

    Kram och ha en fortsatt bra dag <3

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder. Låter som en härlig kulturell förmiddag på balkongen.

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder!
    Bibliotek är trevliga!
    Ha en fin fortsättning på fredagen!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag hade inte ens tänk tanken med att njuta av en bok som en kulturell upplevelse men det är kart det är! Jag älskar att läsa och lyssnar på många böcker i veckan medan jag jobbar, det är mysigt och avkopplande för mig.

    SvaraRadera
  6. Visst är det en vacker tid nu! Så fint att njuta av allt som erbjuds i naturen. Vi såg igår vitsippsbackar, gullvivor och mängder av blåsippor. Helt ljuvligt och sedan björkar som slagit ut.
    Ja, kultur saknar jag nu att uppleva på plats. Men både operan, Dramaten, Berwaldhallen och många fler samt många museer i Stockholm har livesändningar. Jättebra och riktigt trevligt.
    Vad gäller museer så älskar jag Fotografiska här i Stockholm liksom Waldemarsudde. Och i Karlstad förstås Lars Lerins Sandgrund. Ja, det mesta egentligen. Universeum i Göteborg är en annan favorit.
    Nu är ju alla teatrar stängda men jag går gärna både på Dramaten, operan och Stadsteatern. Och ofta har många mindre privata teatrar också mycket jag vill ta del av.
    Ja, kultur behöver vi. Roligt att ta del av hur du funderade över kultur.
    Stor kram och trevlig fredag.

    SvaraRadera
  7. jag är också sugen på att sticka och jag skulle vilja göra något nytt. de där gamla UFO:na lockar inte. sticka och lyssna låter perfekt. vackra rosor

    SvaraRadera
  8. Så härligt med blommor! Fem en fredag glömde jag helt bort!
    Ägg har vi gemensamt, det äter jag ofta!
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Om bara ett ögonblick eller två skulle jag vilja hejda tiden ett tag, den första skira grönskan går ju så fort förbi, en blinkning och så är det sommar. Trevlig helg

    SvaraRadera
  10. Vad gäller "utvecklingen" av våren hos dig så ligger du före, helt klart!
    Sedan gillar jag ditt svar till fråga fem. Kunde ju självklart svarat likadant (minus stickning och (lyssnar-)boken då), men tänkte aldrig på att "vanlig bokläsning" kunde räknas som en kulturell upplevelse. Men du har ju helt rätt.
    Vilken ambitiös frukost! Även här ligger jag i lä;-)

    SvaraRadera
  11. Det finns så många intressanta museer. Vänermuseet hade jag inte hört talas om. På min lista nu.

    SvaraRadera
  12. Härliga vårbilder. Just nu är mina kulturella upplevelser helt kopplade till teven och datorn. Men det finns ju massor att uppleva där.
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön och trevlig fortsättning på helgen.

    SvaraRadera