torsdag, augusti 13, 2020

Fjäril, barn och barnbarn, nostalgi

Påfågelöga vid min fot. Tyvärr är min mobilkamera inte bra på makro eller digital zoom. Får göra något åt detta.

Här är en bild som jag tog för elva år sedan med min finaste kamera med 24 x optisk zoom. Finns nog bättre kameror idag.

"Fjärilen är ett starkt tecken på en ny början på ett högre plan. Att du precis likt som fjärilen träder ur sin kokong med en ny medvetenhet och skönhet. Fjärilen står även för pånyttfödelse och förändring. En fjäril kan också vara symbol för glädje och lycka, själen och livet."

Ja, och här sitter vi nu på håll. Mina minsta barnbarn. Lille Lowe och lilla Sally i Örebro och farmor i Lidköping. Lowe ska börja första klass på måndag.

Jag videopratade med dem i förrgår. Nej, jag sätter mig inte på ett tåg till Örebro. Inte än. Men det var gott att se och höra dem.

Här är ganska roliga foton. Thomas håller fram ett foto på sig själv som 9-åring. Lowe får spela med, som 7-åring här. Visst är de lika, far och son?

Här var vi i familjen samlade på Skansen med en fotograf och en journalist i hälarna år 1985. Peter är 16, Jessica är 13 och Sarah 4,5 år. Jag är 38 år. Vi hade en underbar semestervecka på Hasseludden! Vi gjorde utflykter varje dag. In till Stockholm, museer, Gröna lund, till Vaxholm, Vikingline till Åland m.m.

Härligt med minnen! Ljus och Kärlek!

11 kommentarer:

  1. Vilka härliga minnen och så roligt att du har bilden kvar! Så bra att ni kan umgås via nätet än så länge för fortsatt försiktighet är definitivt att rekommendera!

    Kram och god torsdag <3

    SvaraRadera
  2. Påfågelöga är en så vacker fjäri!
    Visst är det tråkigt att inte få krama om sina nära och kära, man får nöja sig med att umgås på avstånd. De där fotona av far och son är jättefina och vilken rolig idé.
    Ha en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Vet inte om jag är ouppmärksam eller... men det har varit mindre fjärilar, humlor och till å med getingar denna sommar.

    Distans är det nog mest använda ordet de senaste sex månaderna ;-)

    Fina minnen... varför hade Ni en journalist med Er på semestern?

    kram

    SvaraRadera
  4. Ja, en del fjärilar finns men som du skriver så är inte mobilkameran den bästa för just macro. Hoppas du hittar en bra kamera som du letat efter och med bra zoom.
    Så fint med en hälsning från barnbarnen. Och även att prata med dem förstås. Så roligt att Lowe börjar första klass. Spännande.Och visst är far och som lika på bilderna. Härliga bilder!
    Så roligt att hitta den gamla bilden och ta fram goa minnen från den tiden.
    Önskar dig en fin torsdag.
    Stor kram

    SvaraRadera
  5. Vilka fina minnen! Men förstår att det är jobbigt när du inte kan träffa dina barnbarn. Men vilken tur att det finns videosamtal. Kram

    SvaraRadera
  6. När man inte kan träffa de små, så är det ändå trevligt att få se dem. En ny värld för oss, men bättre än den gamla då vi inte hade denna teknik.
    Vad roligt med tidningsklippet från 1985, nostalgi.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  7. Härliga foton och fin fyrklöver barn du visar upp.
    Kul med videomöte, en får ju ansikte och röster!
    <3











    SvaraRadera
  8. Så fint med videomöte med barnbarnen! Å visst är han lik sin far!
    Underbart foto och minne på er alla från 1985!
    Ha det fortsatt gott!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Vilken rolig bildkavalkad!
    Fjärilar är inte lätt att fota, det vet jag och har lärt mig den hårda vägen. Om du vill ha 24 x zoom eller mera får du nog investera i en systemkamera. Konstigt nog är det få pocketkameror som ens har 24 x zoom. Ingen aning varför.

    Visst är Lowe en kopia av sin pappa! Gissar att Sally är en kopia på sin mamma eller?

    Vilken härlig minnesbild från Hasseludden. Fanns Yasuragi spaanläggningen redan då på Hasseludden? Jag borde ju veta, men gör det faktiskt inte;-)

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig bild på familjen :-)
    Himla bra att dagens teknik tillåter att man kan träffas digitalt på distans, helt klart bättre än att bara höras.

    Ha en finfin fredag!
    PS: Jag tror tyvärr att mobilerna kommer att konkurrera ut dom "riktiga" kamerorna. Nuförtiden kommer det knappt några nya kameramodeller alls... Dumt för mig som tar sönder mina mest hela tiden ;-)

    SvaraRadera
  11. Nostalgiska och fina bilder från det förflutna <3

    Visdomsorden om fjärilen hade jag inte hört förr. Tack för dem!

    SvaraRadera