fredag, september 24, 2021

Fem en fredag 🏕 utflykt

Hej fredag! SĂ„ kul att du Ă€r hĂ€r och med solsken i sinn! 

Torsdagen försvann alldeles för fort, men jag fick mycket utrÀttat inomhus. Det regnade hela lÄnga dagen och kvÀllen sÄ nu hoppas jag pÄ uppehÄll idag. Temperaturen sjunker sakta med sÀkert. Upp till 12 grader kan det bli idag.

Jag fÄr snart fixa lite med mina balkongmöbler och blommor ocksÄ, tÀnker jag. Det gÄr Ät det hÄllet, tyvÀrr och jag fÄr tacka balkongen för denna trevliga sommar, dÀr som jag njutit mÄnga lÄnga stunder.

SÄ hÀr sÄg det ut nÀr jag var uppe en kort svÀng klockan 02.30 förra natten. Man kan nÀstan tro att fotona Àr tagna utomlands, ser lite exotiskt ut pÄ bild.

DĂ„ var det dags för den roliga Elsamatildas fem frĂ„gor igen, som denna veckan handlar om utflykt.

  1. Vad gjorde du senast pĂ„ en ö? Solade, badade och umgicks med nĂ€ra och kĂ€ra. Öland för en tre fyra Ă„r sen.
  2. NÀr var du senast pÄ en bÄt? Senaste bÄtfÀrden var 2019 pÄ en fÀrja frÄn Tyskland, dÀr jag varit pÄ en vinresa.
  3. NÀr hamnade du senast ute pÄ djupt vatten? Bokstavligt pÄ fÀrjan som jag skrev om ovan.
  4. Var Äker du för att andas frisk luft? Till dottern i VÀrmland, dÀr finns frisk luft runt om knuten alla dagar pÄ Äret. Och tystnaden. Bara hönsen och rÄdjuren som hörs.
  5. Hur vÀrmer du upp dig efter en kall dag ute? Byter till varmare och mjukare klÀder inomhus.
Frukost nu och prassla morgontidningen!
Ljus och KĂ€rlek 🙏

18 kommentarer:

  1. SÄ trist nÀr hösten kommer och man fÄr plocka in utemöblerna. Men mam fÄr sitta inne och mysa med tÀnda ljus. Kram och trevlig fredag

    SvaraRadera
  2. Hösten kom sÄ fort, nÀstan frÄn ena dagen till den andra. jag var som en isbit nÀr jag hÀmtade in tidningen.

    SvaraRadera
  3. Vi har hatt en flott hÞst i Är, god og varm rene sommeren. I dag er det tre mÄneder til julaften, da snur det mot sommer igjen. God helg!

    SvaraRadera
  4. Vackra nattbilder men usch för att vara vaken vid den tidpunkten!

    SvaraRadera
  5. Vid halvtre-tiden Àr jag ofta uppe och vankar ocksÄ, men jag somnar om ganska omedelbart, sÄ det stör mig inte sÄ mycket. Fina nattbilder fick du i alla fall.
    Ha en fin fredag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. Jag tror jag somnade först vid kl 02.30 i natt, trots sömnpiller, men jag lÄg och lÀste en e-bok med för mej nya Nextory, sÄ smidigt!
    SĂ„ kul med fem en fredag igen!
    Ha en fin dag, hĂ€r Ă€r det mulet tyvĂ€rr…
    Kram

    SvaraRadera
  7. Visst Àr det vÀldigt vackert i mÄnga stÀder, vinresa lÄter trevligt.

    SvaraRadera
  8. Inser att det dÀr med ö-besök och bÄtresa Àr sÀllsynt. Trodde att senaste bÄt-resan gick till Gotland, men sÄ kom jag pÄ att Capri var den senaste ön som jag besökte. PÄ en bandringsresa för tvÄ Är sedan...
    Fint hos dej, mitt i natten. HÀr var det mÄnsken dÄ jag var uppe pÄ nattens nödvÀndighets-besök. Kram!

    SvaraRadera
  9. Fina nattbilder. Lite mystik över. Ja, det Àr vÀl dags att plocka undan pÄ utsidan nu. Till nÀsta Är ska jag göra i ordning pÄ min lilla uteplats. Nu kom jag hit i augusti, sÄ det var bara att stÀlla dit det jag hade med mig, vilket det passade eller ej. Men till sommaren ...... Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Ja, hösten gör sig alltmer pÄmind, men enligt vÀdret pÄ tv i morse, sÄ Àr det lite vÀrme pÄ G - i alla fall över helgen :)
    Fina nattbilder! Kul att lÀsa dina svar!
    Ha en fin fredagseftermiddag/ kvÀll!
    Kram

    SvaraRadera
  11. SÄ fina bilder och visst ser det mysigt ut. Ja, nog nÀrmar hösten sig sÄ vi inser att trÀdgÄrdsmöblerna och parasollen snart mÄste tas in. Lite vemodigt men sÄ Àr det.

    Kram och god fredagskvÀll!

    SvaraRadera
  12. Även hĂ€r regnade det en del under dagen igĂ„r men det blev en stĂ„lande fin em och kvĂ€ll. Njöt pĂ„ balkongen.
    Fina nattbilder och det Àr roligt att se hur ljuset faller och fÄr bilarnas lack att blÀnka.
    HÀr fÄr nog utemöblerna vara kvar ett tag till. Vi brukar anvÀnda balkongen fina dagar en bit in i oktober. Men vi har söderlÀge sÄ vÀrmen brukar stanna lÀnge. Men det förutsÀtter soliga dagar förstÄs.
    Önskar dig en fin kvĂ€ll.
    Stor kram

    SvaraRadera
  13. 40 mm regn kom under torsdagsdygnet 🌧
    Idag kÀnns det kyligt. LÀtt duggregn och grÄmulet.
    Vi mĂ„ste tömma vĂ„rt trĂ€dĂ€ck… snart lĂ€r första snön komma och dĂ„ mĂ„ste paviljongen vara dĂ€rifrĂ„n liksom övriga sommarmöbler.
    Jag började plocka bort blommor tidigare, typ förra veckan, men gav upp pÄ grund av mitt mÄende.
    Fina nattbilder 👍 Din mobil tar bra bilder trots mörkret. Min gamla iPhone var ingen mobil att ta bilder pĂ„ i mörkret.
    Ha en fortsatt fin fredag đŸ€—
    Kram

    SvaraRadera
  14. Visst Àr det hÀrligt med varma och mjuka klÀder inomhus! Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  15. Bilderna ser verkligen exotiska ut. Å utsikten nattetid Ă€r betydligt mera upphetsande Ă€n dagtid om jag ska vara Ă€rlig;-)

    Du verkar inte ha ett tak eller en annan balkong ovanför din, för dÄ skulle du inte behöva nÄgonting alls. Om du vill utnyttja "balkonglÀget" lite till kan jag rekommendera en infravÀrmare. Min Àr helt suverÀn och vÀrmer fantastiskt bra.

    Sarah bor ju verkligen pÄ landet, och lantluft kan man liksom inte jÀmföra med stadsluft, sÄ Àr det bara.

    Sedan kan jag rekommendera ett vÀldoftande skumbad ocksÄ - om du vill tina upp alltsÄ;-)

    SvaraRadera
  16. hÀrligt att det faktiskt finns en hel del frisk luft i det hÀr landet. jag Àlskar att sitta pÄ altanen vid sommarstugan och lyssna pÄ tystnaden och andas frisk luft. en liten pinne med infravÀrme finns ocksÄ

    SvaraRadera
  17. Tystnad med bara naturljud och skrockande höns, det Àr fint det!

    SvaraRadera
  18. Öland Ă€r en fin ö, gillade den mer Ă€n gotland. Fast det Ă€r nog relativt, bĂ€gge ar ljuvliga öar bara man inte hamnar i vĂ€rsta turistinvasionen. Jag badade pĂ„ Öland i slutet av september, jĂ€ttevarmt vatten.

    SvaraRadera