fredag, oktober 01, 2021

Fem en fredag 🍁 UpptĂ€ckter 1 oktober

Fredag och jag visar hÀr ett par bilder som jag tog i onsdags kvÀll strax före kl 19 pÄ Kyrkans gÄrd, dÄ vi hade sÄngövning. Det blir mörkare och mörkare nu, det mÀrks för var dag.

IgĂ„r fick jag för mig att göra en provtur med elcykeln, som jag inte anvĂ€nt pĂ„ lĂ€nge. Jag har kĂ€nt pĂ„ mig att jag ska testa innan jag drar ivĂ€g nĂ„got lĂ€ngre. Min magkĂ€nsla var rĂ€tt. Ganska omgĂ„ende gjorde motorn rusningar och jag fick trycka pĂ„ minusknappen. Jag fattade ingenting. Men testade ett ganska lĂ„ngt stycke Ă€ndĂ„ och den gjorde flera rusningar. Åkte till cykelhandlaren som trodde att jag fĂ„tt fukt i elektroniken - det har ju regnat och cykeln har stĂ„tt ute ett litet tag. Nu har jag lagt om en mjuk trasa och plast dĂ€röver, sĂ„ fĂ„r jag se om det torkar upp. 

Det hÀr elÀndet kan jag tacka översvÀmningen för, som gör att jag inte kan ha cykeln inomhus p.g.a. att stora sandsÀckar ligger och blockerar trappan ner till kÀllaren - inför ev. ny översvÀmning.

DĂ„ var det dags för den roliga Elsamatildas fem frĂ„gor igen, som denna veckan handlar om upptĂ€ckter.

  1. NÀr hittade du senast rikedom? Min familj Àr min rikedom och för tvÄ veckor sedan fick jag vÀlkomna nytillskottet Noah, idag en mÄnad gammal.
  2. Vad tappade du senast bort och fick tillbaka? Jag tappar aldrig bort nÄgot, jag bara förlÀgger saker, som jag faktiskt hittar igen, Àven om det tar lite tid.
  3. Vad Àr nÄgot du nyligen upptÀckt om dig sjÀlv? Att det tar lÀngre tid att bygga upp kondisen efter den lÄnga pandemin.
  4. Vad fick du senast omslaget? Presenten till lille Noah.
  5. Vad har du kvar att upptÀcka? 25 procent till av livets labyrinter

Orsakullan: Första oktober idag, hur klÀr du dig? Det blir som igÄr fast lite mer regnanpassat. AlltsÄ regnstÀll. NÀr jag cyklar har jag mössa och vantar nu.

Ljus och KĂ€rlek 🙏

17 kommentarer:

  1. SÄ mysigt med en ny familjemedlem! Kondition Àr verkligen fÀrskvara, lycka att fortsÀtta upptÀcka nya saker, ha en fin dag.

    SvaraRadera
  2. Oj, kan ju gÄ illa om cykeln gör som den gör, hoppas det torkar till och blir bra.
    Jo, mörkret kommer mer och mer nu, dags för vÀrmeljussÀsong igen, mysigt tycker jag.
    Fast man blir ju tröttare ju mörkare det blir, det hamnar ju pÄ minuskontot.
    ÖversvĂ€mningar kan man ju vara utan, hujeda mej :(

    Ha det fint nu.

    SvaraRadera
  3. Familjen Àr verkligen en rikedom. PÄ nÄgot vis sÄ tycker jag att pandemin har gjort att vi vÀrdesÀtter relationerna pÄ ett annat sÀtt.

    Visst blir det mörkare och mörkare nu. GrÄtt hÀr i dag och regn lÀr det sÀkert bli.

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
  4. Jobbigt med mörkret, men det ser bra mysigt ut med ljusen - bÄde de elektriska och de levande.

    SvaraRadera
  5. Precis som du sÄ tycker jag att familjen Àr rikedomen i livet. Och sÄ underbart att fÄ ett litet nytillskott!
    Det kÀnns skönt att vi har sÄ mycket mer att upptÀcka! Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Oj dÄ, elcykel! Det var tufft!! Men precis som allt annat som inte Àr mekaniskt sÄ kan det konstra, se bara pÄ elektronik som datorer.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  7. HÀr kommer de ofta susande pÄ sina elcyklar, bÄde tvÄ- och trehjuliga. Att vi har gÄngfartstrafik struntar de i, sÄ det gÀller att hÄlla sig undan.
    Ha en fin fredag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  8. SÄ synd att du mÄste ha elcykeln ute! Hoppas att det fixar sig med elektroniken, sÄ att du kan anvÀnda den.
    Gott vÀder idag, men skulle jag cykla, sÄ hade sÀkert vantar behövts.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Familjen betyder ju allt ❤
    Hoppas du fÄr ordning pÄ cykeln.
    Kram

    SvaraRadera
  10. LÀskigt med elcykeln som börjat uppföra sig lite obehÀrskat. Jag hoppas det ordar sig och att Du Àr försiktig. Inte bra att ha den utomhus i detta vÀder.
    kram

    SvaraRadera
  11. Det er ikke lenge siden det var soloppgang nÄr en skulle pÄ jobb. NÄ er det mÞrkt nÄr en drar.

    SvaraRadera
  12. visste inte att elcyklar var sÄ kÀnsliga. jag har ocksÄ gjort den besvÀrande upptÀckten att jag tappat sÄ mycken kondition under pandomin. min vÀrkande arm har inte förbÀttrat saken. sÄ roligt att ha en baby i familjen

    SvaraRadera
  13. Trist att elcykeln krÄnglar men visst borde den tÄla att stÄ ute. Ser hÀr att elcyklarna stÄr ute Äret om. Hoppas den piggnar pÄ sig.
    HÄller helt med om att familhen Àr en rikedom och sÄ Àven att ha hÀlsan och vara hyfsat frisk. Och att vi lever i ett land dÀr vi har frihet.
    Önskar dig en trevlig kvĂ€ll.
    Stor kram

    SvaraRadera
  14. Hoppas att det ordnar sig med cykeln! Å visst blir det mörkare och mörkare nu, och snabbt gĂ„r det.
    Mysigt med en ny liten baby, sÄnt piggar ju alltid upp!
    H en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Fina svar! Jag tycker frÄgorna ofta Àr svÄra och att andra svarar sÄ bra :-)

    SvaraRadera
  16. Har en kÀnsla av att elcykeln Àr lite av ett "felköp", precis som din kamera. Olyckligt att den stackars cykeln nu dessutom fÄr stÄ ute. GÄr det kanske att ta upp den till lÀgenheten och in i hallen. Men du kanske inte har hiss, dÄ Àr det ju kört.

    Jag tappar heller inte bort saker. Jag förlÀgger dom precis som du. Har mÀrkt att det inte hjÀlper ett dugg att leta efter dom. NÀr man glömmer dom dyker de helt plötsligt upp och blir till en stor positiv överraskning:-)

    Kondis Ă€r en fĂ€rskvara. SĂ„ Ă€r det bara. Å om du tycker att din kondis har blivit sĂ€mre under pandemin sĂ„ Ă€r min Ă€nnu vĂ€rre. Du gick ju hur mycket som helst om jag minns rĂ€tt. Jag skyller sĂ„klart pĂ„ min rygg och viftar bort allt som kondis heter;-)

    SvaraRadera
  17. Attans sÄ trÄkigt att du inte kan förvara cykeln dÀr den ska förvaras. SÄ fort det kommer in elektronik i prylarna sÄ Àr skaderisken uppenbar, hoppas den torkar till sig, annars fÄr du nÀstan försöka fÄ ersÀttning ur hemförsÀkringen.
    Visst har vi mycket att glÀdjas Ät och vara tacksamma över...

    SvaraRadera