torsdag, juli 21, 2016

Idrottsmuseet

God morgon, torsdag!

Jag som har haft finbesök av liten herre, vid namn Lowe, väljer att just nu lägga ut bilderna från Idrottsmuseet

Hörrni, vad gör jag inte för mina läsare, va? Särskilt de som gillar fotboll och tocke däringa!
Sanningen är väl snarare att dessa bilder redan fanns "framkallade" i min dator och Lowebilderna har jag inte hunnit med än, så de kommer i morgon.

Här fanns tre stora "skolsalar" att gå igenom. Knökafyllda av idrottshistoria i form av grejor, foton och pärmar. Måste vara ett Mekka för idrottsälskare!

Det är inte bara Villa Lidköping och bandy.
Här syns Kanotklubbens utställning.

Uppvisningsdräkter för konståkning på skridskor.

Jag hade faktiskt ett par sådana låga vita. Åkte en del för skojs skull på "mana" och någon liten sjö.

Fotboll. En massa klubbar.

Många bandyklubbar i Lidköping med omnejd. Framgår tydligt att det funnits en Tändsticksfabrik i stan.

OS i Seoul 1988 Evy Palm, Lidköping, dräkt vid Olympiaden i Los Angeles 1984 för brottningsledaren Jan Torsell, Lidköping AS, funktionärsdräkt vid Olympiaden i Mûnchen 1972 för Brottningsdomaren Sven "svensken" Blomqvist, Lidköpings AS.

Västgötar i Davis Cup Tennis. Anders Järryd, Lidköping.
Detta var bara smakprover. Fanns massor för den intresserade, går lätt att gå runt här i timmar.

Nu har vi högsommar här, underbart! Och passande till mina två besök den här veckan. Lidköping är en sommarstad och visar då sin bästa sida.
Idag ska jag bara ta igen mig, efter alla aktiviteter igår.
Och ta vara på vädret! Eller hur?
Njut!

♥ Ljus och Kärlek ♥

12 kommentarer:

  1. Så fin hamn det är hos dej, & vilken fin restaurang vid vattnet!! & tältet! ja du, är har man inte den största husvagnen eller husbilen, så får det väl vara det största tältet då! hi hi ;) Otroligt vilka stora husbilar det finns! vi ser många & tänker såhär, dom måste vara rika x 2 för dom ska tankas åxå! & dom drar inte lite per mil pust :o vårt Rullhus drar mellan o.78 - 0.85 l/mil beroende på hur vi kör, mindre än vissa bilar! som vår gamla Volvo tex. ;) så även om "lyx" lockar ibland, så är vår pärla den bästa <3

    Vävstugan var fin! så kul att skapa fram från en vävstol :) att åka skridskor är inte alls lila lätt numer som när jag var barn! *skratt* & att hoppa studskudde! ja varför inte! barnasinnet brukar aldrig försvinna hi hi ;) kan se er framför mej, då en gång <3 lite busiga sådär ;)

    Varm kram & önskar dej en fiiiin dag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo nog är jag nöjd, allt. Över att bo i denna vackra grönskande staden vid vattnet. Sedan får man rätta skeden efter maten, eller nåt. Jag menar, var sak har sin tid.
      Är så glad över alla roliga och kära minnen!
      Varm kram och detsamma! ♥

      Radera
  2. Vilka tjusiga uppvisningsdräkter där på väggen!
    Njut nu av sommaren och ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilket intressant och spännande museum! Helt i min smak :D

    Kram och njut av den soliga dagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det? Japp, detta var bara smakprover ändå.
      Kram!

      Radera
  4. God förmiddag!
    Ja ett besök på ett idrottsmuseum kan alltid vara trevligt och en hel del lokala idrottare fanns ju också representerade. Kul! Flera av dem kände jag faktiskt både till och igen.
    underbart med detta vackra sommarväder och vi njuter för fullt i Stockholms fina skärgård.
    Önskar dig en fin och vilsam dag i din vackra stad.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skoj att notera att det kommit en del kändisar från denna stan.
      Jag befinner mig på min soliga balkong och tittar bara in här i skuggan, när det blir för hett därute. Senare ut och iväg!
      Kram!

      Radera
  5. Får väl erkänna att jag är en dålig museibesökare i allmänhet och idrottsmuseibesökare i synnerhet. Det kändes dock som ett nästanbesök när jag tittade på dina foton :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, där slog du huvudet på spiken. Nej, jag väntade ju i 17 år ;)

      Radera
  6. "Now we are talking":-) Tack Gerd. Tycker muséet är otroligt mysigt och hemtrevligt. Visste dessutom inte att Lidköping hade så många idrotter på "hemmaplan". Evy Palm och Anders Järryd hade jag helt glömt bort att de kom från Lidköping. Villa Lidköping känner jag igen också förståss.

    Gillar när man skapar som här ett museum med små medel. Tilltalande och allt samlat på ett ställe. Eloge!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja jag blev själv positivt överraskad. Naturligtvis skulle det gått att plocka fram fler kändisar. Man kan gå här länge på museet. I en gammal äkta miljö. Tror du skulle gillat alltihop.
      Lidköping har också en ganska ny Sparbanken Lidköping Arena. Superfint.

      Radera