Visar inlÀgg med etikett Söndagspromenad. Visa alla inlÀgg
Visar inlÀgg med etikett Söndagspromenad. Visa alla inlÀgg

onsdag, april 27, 2016

Söndagspromenad

God morgon, onsdag!

Detta inlÀgg tillÀgnar jag finurliga TantGlad!
HÀrliga Anne-Christine, som fixar och donar med alla söndagspromenader. Kika in till henne, sÄ lovar jag ett leende!

Jag Àr ju inte sÄ bra i foten, sÄ jag cykelpromenerar.
HÀr Àr första stoppet. Och det Àr gamla fina Mina i motljus. Hon ligger dÀr i Àlva och vÀntar pÄ sjöfart.

Jag vÀnder mig Ät andra hÄllet och ser dÄ bogserbÄtar och sjörÀddningar och foderbehÄllare och allt möjligt annat fabrikstrams.

Mitt cykelmÄl var Clas Ohlson, för att köpa ett pappersunderlakan.

Sen cyklade jag vidare till Rusta och köpte en fleecefilt för 10 kronor. Den Àr orange, dÀrför sÄ billig ;)

Vidare för att kolla bygget med HM Home. Det artar sig.

SÄ till lekarna vid torget. Om man vevar dÀr, sÄ virvlar vattnet lite grand.
MÀrk vÀl, att de renoverar rÄdhuset ocksÄ ;)

Vet ni vad jag gjorde sen?
Jo.
Jag kikade in till Laura's - hos "min personliga rÄdgivare" Eva.
Jag kallar henne sÄ, för hon ser alltid vad som passar mig.
De bidde en kofta frÄn Peppercorn och ett par shorts frÄn Signal - rea 200 kronor!

♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

tisdag, april 19, 2016

50/100 och "Söndagspromenad"

God morgon, tisdag!

IgÄr hade jag tvÀttstugan och passade dÄ pÄ att gÄ lite runt mellan husen och se om jag hittade nÄgot anmÀrkningsvÀrt.

Det blev en liten lagom promenad pÄ 1896 steg och dÄ tillÀgnar jag detta inlÀgg TantGlads "söndagspromenad" Lagom Àr bÀttre Àn inget. TantGlad lÀgger ut en blogglÀnk frÄn mig pÄ fredag, dÄ. SÄ kan man ha möjlighet att ta del av fler promenader.

Fotograferade lite vÄrknoppar, i all enkelhet.

HÀr kom jag pÄ StÀdpatrullen med att stÄ och prata bort lite arbetstid, hihi.

Gick förbi det ena av höghusen och kollade planteringar.
Allt sÄg snyggt och propert ut.

Ja, jag var ju i tvÀttstugan ett antal gÄnger ocksÄ.

Och som förra gÄngen, sÄ fick jag sopa innan jag började tvÀtta.
Och torka av tvÀttmaskinerna. Suck.

Ja, sen var jag lite andra Àrenden och till Gospelövningen och stegmÀtaren visade till slut pÄ 4506 steg. Aj, sa foten.

 Efter lite tĂ€nkande hit och dit, sĂ„ har jag beslutat att hoppa av Blogg100 frĂ„n och med i morgon.
Jag Àr nu halvvÀgs och ser att det inte kommer att fungera att blogga varje dag framöver. SÄ dÄ tycker jag det Àr lagom hÀr.

Och nu tar vi tag i den soliga, men kyliga, dagen. NÄgra samtal, sÄ fÄr jag se hur det avlöper resterande del.

50/100 # Blogg100

♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

tisdag, april 12, 2016

Söndagspromenad per cykel 11 april

God morgon, tisdag!

IgÄr var det ett strÄlande vÀder! Vaknade halv sju av att solen kittlade mig i nÀsborren!
NÀ, skojar, jag har mörklagt i mitt sovrum, men jag sÄg glÀntan i dörren ut till vardagsrummet, den var ljusgul.

Och, tack och lov, Àr det en stor sol idag ocksÄ! FÄnga dagen och ta hand om solen!

IgÄr, alltsÄ. HÀr börjar promenaden. Ner till cykelrummet i kÀllaren.

Sedan gick cykeln till VĂ€nermuseet. Kolla himlen och molnformationerna!

Strax bredvid ligger Folkets Park.
Det Àr dÀrifrÄn jag ibland kan fÄ lyssna pÄ gratis Dansbandsmusik en lördag, eller sÄ...

Vidare cykel/gÄngvÀg nÀra VÀnerns strand.

Och, hÀr blev det STOPP igen!

Gröna gubbar jobbar fortfarande i smÄbÄtshamnen.

Även dĂ€r vart det STOPP.

Lite lugnare hÀr vid stranden pÄ tillbakavÀgen.

En cyklist och tvÄ fotgÀngare.

HÀr gjorde jag lite gympa för mig sjÀlv.

Och hÀr kan man sitta och pokulera om livet. Men det blev fel ord. Sitta och meditera, blev bÀttre.

 Sen tog jag ytterligare en cykeltur och det till körövningen tur och retur.
Och hÀr Àr körledaren bakom flygeln!

Och det var hÀrliga Anne-Christine /TantGlad som lockade ut mig pÄ "söndagspromenad". Hon lÀgger ut min lÀnk pÄ fredag, sÄ kan vi kika pÄ varandras promenader genom henne! Tjingeling!

43/100 # Blogg100

♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

mÄndag, april 04, 2016

Söndagspromenad 3 april

God morgon, mÄndag!

Idag kommer det bevis pÄ en "Àkta" söndagspromenad. Ja, jag gjorde den igÄr. Kombinerad cykel- och promenadsvÀng bort till Kyrkans GÄrd.

Uppfinnaren till "Söndagspromenad" Àr gulliga TantGlad sÄ titta gÀrna in till henne och se vad hon har för sig, hon kanske Àr ute och promenerar.

En vÀlkÀnd vy, hÀr Àr jag ganska ofta. BÄde som kyrkvÀrd och nÀr jag trÀnar Gospel, sÄ hit ska jag ikvÀll igen, pÄ sÄngens vingar, tralalala...

HÀr ringde kyrkklockan in söndagen prick 09.00. Det dingdongade rejÀlt i mina öron.

Barnens Katedral startade kl 10.00.
Psalmböcker delades ut till barn som gÄr i klass 3. Och jag fick som kyrkvÀrd skriva in minnesord och namn i böckerna.

Man anar vÄren, eller hur?

VÀnde nÀsan hemÄt och tog nÄgra vÄrkort över lilla bÀcken.
Motsols grÄ sol.

Just hÀr kom en man vandrande och ropade glatt, att han inte ville vara med pÄ bild, och jag skrattade och sa att han slapp, haha.

CykelvÀgen hem över.

Och hÀr har klockan blivit 12 och ekipagen har checkat ut och kommer i lÄnga banor.

Husvagnar, husbilar, stora och smÄ. HemÄt, de gÄ.

Senare pÄ kvÀllen var jag pÄ trÀffkalas. Det vankades smarrig mat och hembakta smÄsemlor till efterrÀtt. Samtidigt sÄ förberedde vÄr grupp en vÄrutflykt i Vasa Ordens regi, nÄgonstans dÀr vi vÀrnar om kulturen.

Det Àr kul med smÄ uppdrag och socialt vÀldigt trevligt och gott.

I andra huset vÀntar tvÀttstugan pÄ mig klockan 11, sÄ det Àr bara att ta foten under armen och knalla dit nÄgra vÀndor.

35/100 # Blogg100

♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

onsdag, mars 30, 2016

Söndagspromenad 28 mars

God morgon, onsdag!

Ja, dĂ„ kör jag igĂ„ng med Anne-Christine TantGlad's bloggtema "Söndagspromenad". 
Den skedde pÄ Annandagen, dÄ jag tog en kort promenad.
Hade tÀnkt hÀmta ut bilen egentligen, men Àndrade mig, dÄ jag befarade all hemvÀndande helgtrafik.

Men, jag tog skadan igen, jag bilade ivÀg lite igÄr, bara för att blidka Volvolina med start och broms och sÄnt dÀr tjafs.

 Ja, dĂ„ gĂ„r vi ut dĂ„, "fĂ€stman" och jag.
Den observante ser min skugga i den brandsÀkra dörren.

 Knatar försiktigt nerför trapporna (lĂ€ttare att gĂ„ uppför).

 Bort till sophuset med fĂ€stmannen (pĂ„sarna).

 DĂ€rifrĂ„n gick jag via parkeringen.

 NĂ€rmar mig mataffĂ€rerna.

 Konstaterar pĂ„ tillbakavĂ€gen sedan i "hemmarondellen" att hĂ€r kommer ekipagen frĂ„n pĂ„skhelgen.




AlltsÄ, det blev en del för min fot. 2291 steg Àr ju ingenting i vanliga fall.
Och jag fÄr ju sÀga, att livet har blivit lite mer komplicerat sedan jag trampade snett. Förmodligen en vrickning, inte stukning, men skit samma, det ömmar lika mycket för det.
Och foten gnÀller och sÀger, jag vill ut! SlÀpp ut mig!

HÀr var det balkongsolutslÀpp klockan 07!


Och titta! Idag Àr det onsdagsmarknad. SuperfÀrsk bild!

Men jag nöjer mig med att titta pÄ den via datorn ;)

30/100 # Blogg100

♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

mÄndag, mars 21, 2016

Söndagspromenad

God morgon, mĂ„ndag! 
 
Trots mĂ„ndag, kör jag direkt pĂ„ med en söndagspromenad a la söta TantGlad!
Och jag slutar rabbla upp en massa temadagar, det fanns sex stycken att uppmÀrksamma idag.

HÀr gick jag fram i torsdags. Tog en annan tvÀrgata Àn brukligt. En strÀng med snö lÄg kvar.

VÀnder mig om, konstaterar, att det finns fler bilar Àn min, som behöver tvÀttas.

BlÄ himmel, hÀrligt!

PÄ torget, dÀr pÄgÄr stÀdning för fullt.

Ganska tomt, men det Àr ingen marknadsdag.

Och hÀr Àr Iqubal-torget. NÄgra som gottar sig i solens sken.

Nu hoppar jag över ett par dagar och kommer till lördag klockan 17.30.
Jag gÄr fram till festen. HÀrligt vÄrvÀder.

 HĂ€r stannar jag till, innan jag gĂ„r in. Ser den mörka, fina Nicolaikyrkan glĂ€nsa som i guld. Solen ligger pĂ„ sĂ„ fint och reflekterar magiskt.
Vackert hÀr nere vid "Àlva".

IgÄr hade jag en fejardag i skrÀp och skrymslen. Fick rensat undan gamla papper. Satt pÄ balkongen och solade, jÀtteskönt. Idag blir det vardagsbestyr och kören.

21/100 # Blogg100

♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

Bilar🚗🚙

 Hemma igen efter fem underbara dagar i GönĂ€s. HĂ€r Ă€r en del av bilparken pĂ„ GönĂ€s. Med denna sköna böna DKW frĂ„n 1939 tog vi oss en tur pĂ„ ...