Visar inlÀgg med etikett Fem en fredag. Visa alla inlÀgg
Visar inlÀgg med etikett Fem en fredag. Visa alla inlÀgg

fredag, november 17, 2023

FĂ€rgsprakande och Fem en fredag - Glada timmen


TvĂ„ sprakande bilder med mycket fĂ€rg i, fotade jag pĂ„ Osterian i Falköping! De passar bra till Lillasysters utmaning "FĂ€rgsprakande fredag".

Jag hoppar vidare till veckans "Fem en fredag" med ElisaMatilda, som handlar om Glada timmen.
  1. Vilken tidpunkt under dagen Àr du vanligtvis mest glad? Eftermiddag, kvÀll.
  2. Var nÄgonstans umgÄs du helst? Hemma hos mig eller hos nÄgon.
  3. Vad tycker (eller tyckte) du om att umgĂ„s med kollegor? RĂ€tt kul.
  4. NÀr testade du senast nÄgot nytt att dricka (alkohol- eller alkoholfritt)? För ett halvÄr sen köpte jag hemmagjord hallonsaft.
  5. Vad gör du helst efter en riktigt lÄng dag? Varvar ner bara.
Ljus och KĂ€rlek đŸ™đŸ»

fredag, november 10, 2023

FĂ€rgsprakande Fem en Fredag - Kopia

NÀr en vÀninna och jag var i Falköping i söndags sÄ stötte vi pÄ en av flera julljusinstallationer. Absolut ingenting för mig men bilden...
...bilden passar bra till Lillasysters utmaning "FĂ€rgsprakande fredag".

Jag hoppar vidare till veckans "Fem en fredag" med ElisaMatilda, som handlar om kopia.
  1. Vad var det senaste du kopierade (pÄ kopiator)? Det var ett dokument inom Vasaorden.
  2. Vem har folk sagt att du liknar? Jag har haft flera dubbelgÄngare men dem har jag ju inte sett sjÀlv, eftersom det Àr folk som har sett "mig" pÄ stan.
  3. Vem har du försökt vara? Bara mig sjÀlv.
  4. NÀr har du föredragit en kopia över ett original? NÀr jag kÀnner att dÄ kan jag anteckna och kludda pÄ kopian.
  5. PÄ vilket sÀtt var idag precis som igÄr? Samma vÀder, samma utsikt genom fönstret med alla gula löv.
Ljus och KĂ€rlek đŸ™đŸ»

fredag, november 03, 2023

FÀrgsprakande och Fem en fredag - lÀskigt - och Allhelgonaafton

Hubert och Hugo har namnsdag.

Ljuslyktan i glas Àr designad Mats Jonasson i MÄlerÄs och förestÀller ett ansikte. Glaset gÄr i orange, sÄ det Àr en fin höstlykta. Nu syns inte mönstret, men det skulle vara sprakande ju.

Bilden passar bra till Lillasysters utmaning "FĂ€rgsprakande fredag".

Jag hoppar vidare till veckans "Fem en fredag" med ElisaMatilda, som handlar om lĂ€skigt.
  1. Hur lÀttskrÀmd Àr du? Om nÄgon kommer tyst utanför min periferi sÄ blir jag omedvetet rÀdd!
  2. Vad tycker du Àr lÀskigt? VÄld och blodpölar.
  3. Har du fÄtt besök av barn för bus eller godis i veckan? Nix, hÀr Àr sÀkerhetslÄs.
  4. Vad klÀdde du senast ut dig till? PÄ familjens Oktoberfest förra Äret var vi alla stuket Ompa Bompa.
  5. Har du nÄgonsin upplevt nÄgot övernaturligt? Yes, det har jag, flera gÄnger!
Idag mÄr jag bÀttre och nÄgon Covid var det inte, jag testade mig. VÀldigt lindrigt hur som. Under sÄdana premisser hÀnder inget kul. Hade nÄgra glad-helg-önskningar med fikatjejerna, det var det hela och var och en sköter sitt hÀr.

Ljus och KĂ€rlek đŸ™đŸ»

fredag, oktober 20, 2023

Fredagens "Sprakande" och "Fem" egenskaper

En kopp och fat mÄlad av Lena Linderholm och ett underlÀgg handarbetat av Kikkan i London Àr mitt sprakande bidrag.

Bilderna passar bra till Lillasysters utmaning "FĂ€rgsprakande fredag".

Jag tar steget vidare till veckans "Fem en fredag" med ElisaMatilda, som handlar om egenskaper.
  1. Vad Àr du för kort för att göra? Jag nÄr inte upp i skÄpen lÀngre, jag fÄr ha pall.
  2. Vad Àr du för envis för att göra? Jag gör om och gör rÀtt om det blivit fel.
  3. Vad Àr du för rÀdd för att göra? Hoppa ut i det okÀnda.
  4. Vad Àr du för lat för att göra? Att diska direkt efter en god middag.
  5. Vad Àr du för ung för att göra? Flytta in pÄ hemmet.
Ljus och KĂ€rlek đŸ™đŸ»

fredag, oktober 13, 2023

Fem en fredag finanser - och FĂ€rgsprakande fredag

Dagens morgonfrulle, eller som danskarna sÀger - morgenmad - fast deras morgenmad Àr bara rostat bröd med marmelad. Men jag tog hÀr kryddost och ett vÀndstekt Àgg, gott gott.

DĂ€remot har jag nu kommit till den danska frokosten - som vi kallar lunch. HĂ€r med Ă€kta smĂžrrebrĂžd. Och detta var igĂ„r eftermiddag, sĂ„ ni inte tror att jag tar en öl pĂ„ morgonen. Bilderna passar bra till Lillasysters utmaning "FĂ€rgsprakande fredag".

Nu sĂ„ tar jag itu med veckans "Fem en fredag" med ElisaMatilda, som handlar om - finanser.
  1. Vad anser du Àr ditt senaste stora köp? Det var i förra veckan dÄ jag tog första sprutan mot bÀltros. 1950 kr.
  2. Vad hoppas du spendera pengar pÄ inom nÀrmaste tiden? En ny och starkare dramaten. Jag var och kikade pÄ en och vet nu vilken sorts kombination som jag vill ha.
  3. NÀr avstod du senast frÄn att köpa nÄgot? I förra veckan.
  4. NÀr Ängrade du senast ett köp? Det kommer jag inte ihÄg, jag Àr en som tÀnker igenom först, men det Àr klart att det kan bli fel.
  5. Vad sparar du till? Inget. Jag har till det jag behöver.
Hej hopp, i galopp, nu tar jag strax bussen till Fysrehab. Hon ska kolla mitt knĂ€ den hĂ€r gĂ„ngen. 
Ljus och KĂ€rlek đŸ™đŸ»

lördag, oktober 07, 2023

Fem en fredag - Planer

God lördagsförmiddag med solsken och 9 plusgrader! 
SÄ hör jag den ene grannen oppepÄ starta sin motorcykel, ja dÄ Àr det vÀder, kÀnns lite tryggt pÄ nÄgot vis.
 

Nu sĂ„ tar jag itu med den fördröjda veckans "Fem en fredag" med ElisaMatilda, som handlar om planer.
  1. NĂ€r planerade du senast nĂ„got av typ fest eller event? Det var i december 2022 dĂ„ jag bjöd hela familjen pĂ„ min 75-Ă„rsfest och hotell. Den yngste (Noah) var bara 3 mĂ„nader och det blev SÅ lyckat!
  2. Är du den som gĂ€rna organiserar aktiviteter? Nja, mest tillsammans med barnen.
  3. NÀr har du nyligen upplevt plötsligt Àndrade planer? Inte pÄ lÀnge. Orosplanen Àr ju sjukdom.
  4. NĂ€r planerade du nĂ„got som sen fick dig att kĂ€nna ”aldrig igen”? Inget jag minns.
  5. Vad har du för planer i oktober? NÄgra trÀffar och sist en VasaOrdenfest.
Det var allt för idag. Nu ska jag ut i det vackra vÀdret!
Ljus och KĂ€rlek đŸ™đŸ»

fredag, september 29, 2023

Fem en fredag - KarriÀr

Jag startar inlÀgget med en Äterblick pÄ förra fredagen i VÀrmland.
Lite kvÀllsmysigt.
Och sÄ kom maten, den rara. Det blev helstekt flÀskfilé och potatisgratÀng med grönt. SÄ gott.

Nu tar jag itu med veckans "Fem en fredag" med ElisaMatilda, som handlar om karriĂ€r. 
  1. Vilket jobb passar för nÄgon som Àr din motsats? En kock eller bagare.
  2. Vad Àr det lÀngsta du varit pÄ en arbetsplats? 42 Är.
  3. Finns det nÄgra stereotyper kopplat till ditt jobb/karriÀr? Nix.
  4. Vilken film eller tv ger ett bra portrÀtt av ditt jobb? Det Àr nog bara ABBAs lÄt "Ring ring, bara du slog en signal" sÄ kommer nÀrmast. Men numera Àr jag en glad pensionÀr.
  5. Vilken har varit din drömkarriÀr? En gÄng i tiden ville jag bli sjuksköterska eller forskare inom medicin.
Trevlig fredag nu med ljus och kĂ€rlek đŸ™đŸ»

fredag, september 15, 2023

Fem en fredag - Teamövning

IgÄr kvÀll var jag pÄ modevisning hos A Cup of Lifestyle, som jag berÀttat om innan.

Fyra mannekÀnger gjorde sitt bÀsta för att förnöja oss. Jag fotade en del och jag kanske lÀgger ut nÄgra bilder dÄ och dÄ pÄ höstens mode. Fanns mycket snyggt och ja, jag handlade lite. Allting passade bra med buss dit och hem.


Nu tar jag itu med veckans "Fem en fredag" med ElisaMatilda, som handlar om teamövning.
  1. Vem av Astrid Lindgrens karaktÀrer Àr din favorit? SjÀlvklart Pippi LÄngstrump. Stark, snÀll, pÄhittig och vÀrnar om rÀttvisan.
  2. Om du kunde Äka tillbaka i tiden, var skulle du Äka dÄ? Det gamla Egypten och hur de levde dÄ. Jag har varit i Kairo och Luxor och sett alla berömda platser för nÄgra Är sedan och det var den mest fascinerande resa som jag gjort.
  3. Vilket var ditt första jobb? Det fÄr bli sommarjobb dÄ. Först barnflicka, sen skrivbitrÀde Ät rektorn.
  4. Om utomjordingar landade pÄ jorden, vem skulle du rekommendera dem att prata med? Landstingspolitikerna. Kanske prata ekonomi i vÄrden.
  5. Om du var tvungen att Àta en krita, vilken fÀrg skulle du vÀlja? Ingen kritÀtning hÀr, för dÄ dör jag. Men fÀrg att titta pÄ kan vara röd.
Ljus och KĂ€rlek đŸ™đŸ»

fredag, september 08, 2023

Fem en fredag - Randomiserat

God förmiddag! Återigen har en fin dag randats. Denna nyponros fotade jag igĂ„r och dĂ€r har redan bildats nypon.

Den hÀr bilden tog jag för ett par veckor sedan, lite mer mulet vÀder dÄ. Blomsterbutiken dÀr Àr Orangeri FÀgring bakom Rörstrands butik.

Nu tar jag itu med veckans "Fem en fredag" med ElisaMatilda, som handlar om randomiserat.
  1. Vad dagdrömmer du om? En inglasad balkong.
  2. Har du nÄgot smeknamn? Inte nu mera Àn att tyska vÀnner kallar mig Gerdi eller Gerti. Min salig make kallade mig för Smulan.
  3. Om du kunde byta plats med nÄgon under en vecka, vem skulle det vara? Kanske prinsessa för en dag.
  4. Tror du pÄ spöken? Ja, men jag vill inte kalla dem spöken, mera andar, Ànglar. Och de finns.
  5. Vilken frÄga stÀller folk till dig som du ogillar? Ingen egentligen, mer Àn om jag fÄr en motfrÄga som Àr negativt ifrÄgasÀttande.
Trevlig fredag med ljus och kĂ€rlek đŸ™đŸ»

fredag, september 01, 2023

Fem en fredag - Process

God förmiddag till en ny mÄnad, för helt plötsligt sÄ Àr det september. HÀr satt jag igÄr den sista augusti och vÀntade pÄ min tur. Ja, jag hade en tid 11.15 och satt och tittade ut genom fönstret och sÄg rÄdhuset sÄ centralt.

Visst Àr det stort och luftigt hÀr!

Det Ă€r nya regler i bloggen nu fr.o.m. september. Efter varje klippning sĂ„ lĂ€gger man ut en selfie 😂😂

Dessa sista bilder hör ocksĂ„ till klippning och ansning, kan man sĂ€ga. Ni ser hur tjejerna jobbar och gubbarna stĂ„r och pratar 😊



Nu tar jag itu med veckans "Fem en fredag" med ElisaMatilda, som handlar om process. 
  1. Vad börjar bra men slutar dÄligt/sÀmre? En del tÀnkta projekt.
  2. Vad Ă€r spĂ€nnande i början och slutet men trĂ„kigt i mitten? TĂ„g- och bussresor med flera byten. Älskar ju att resa.
  3. Vad Àr gott men egentligen inte? Vad ligger lÀngst oöppnad i mitt kylskÄp? Jo, det Àr matjessill. Jag vet att man kan ta en bit till Àgget pÄ frukost, fint Omega 3.
  4. Vad kÀnns jobbigt i början men bra nÀr du Àr fÀrdig? StÀd (numera har jag privatstÀd) och disk.
  5. Vad var du snabb pÄ tidigare men som nu gÄr lÄngsammare? Promenad och vandring.
Ljus och KĂ€rlek đŸ™đŸ»

fredag, augusti 25, 2023

Fem en fredag - repetition

God förmiddag. HÀr satt jag igÄr en stund i eftertanke. I en ny bersÄ igen. Jag plockar dem en efter en pÄ omrÄdet, allteftersom jag finner bÀsta solstrÄlningsstÀllet.

Det blev en vÀldigt solig och fin dag. Men idag har vÀdret ÄtergÄtt till ordningen. Det regnar och öser pÄ i 13 grader.

Nu tar jag itu med veckans "Fem en fredag" med ElisaMatilda, som handlar om repetition.
  1. Vad Àr nÄgot du upprepar varje dag? Min morgonmedicin och ögondropparna morgon/middag/kvÀll.
  2. Vilken bok, film eller serie har du tittat pÄ eller lÀst flera gÄnger? Böcker kan jag aldrig lÀsa om. Men film kan jag se om. BÄde Dirty Dancing och Pretty Women har jag repeterat.
  3. Vad lÀr du dig aldrig? Siffror gÄr bra, ett tag kunde jag folks personnummer utantill (hörde till jobbet) men se namn och ansikten, nehej.
  4. NÀr lÀrde du dig senast nÄgot utantill? Jag har lÀtt för att lÀra mig melodier utantill, ibland Àven texten.
  5. Vilket var det vanligaste samtalsÀmnet under den hÀr veckan? VÀdret.
Hoppas du fÄr en fin fredag!
Ljus och KĂ€rlek đŸ™đŸ»

fredag, augusti 18, 2023

Fem en fredag - fantasi

Först vill jag visa höstens fÀrger enligt Kapp-Ahl. Tog en kik in en dag nÀr jag ÀndÄ gick förbi. Hösten, som Àr sÄ fÀrgrik... vad Àr detta?? Jag har pÄ nÄgot sÀtt fÄtt nog av beige, vitt och svart. Det skymtade nÄgot i lila bara.

Är detta för de hemvĂ€ndande semesterfirarnas klĂ€dkostymer pĂ„ kontoren, eller? Vafalls?
Enligt mig, urtrÄkigt!


Idag tar jag itu med veckans "Fem en fredag med ElisaMatilda, som handlar om fantasi.
  1. Finns det nÄgon fiktiv vÀrld du gÀrna hade besökt? Kanske inte i nulÀget men nÀr jag var yngre fantiserade jag mycket om livet i rymden. Kommer inte ihÄg vad programmen hette men kan tÀnka mig att det pÄminde om Star Wars.
  2. Är du bra pĂ„ att komma pĂ„ idĂ©er? Nja, bĂ„de ock, beror pĂ„ vad.
  3. Är du en drömmare eller realist? Jag har alltid varit en drömmare, men samtidigt Ă€r jag realist, tĂ€nker gĂ€rna före Ă€n efter.
  4. Vad fantiserar du om? Att göra nÄgot nytt i mitt liv.
  5. Om du fick önska, vad skulle finnas i vÀrlden som saknas idag? SvÄr frÄga. Men jag svarar fred pÄ jorden.
Ljus och KĂ€rlek đŸ™đŸ»

fredag, augusti 11, 2023

Fem en fredag - aktiviteter

Följ med mig och handla! SÄ kunde inlÀgget heta. Jamen visst, hÀr gick jag en dag nÀr det inte regnade just dÄ och tog en svÀng in pÄ ICA eller Willys. Jag alternerar.




Idag tar jag itu med veckans "Fem en fredag med ElisaMatilda, som handlar om aktiviteter.
  1. Vad gör du nÀr du kÀnner dig aktiv? DÄ gÄr jag pÄ stan och gör flera Àrenden.
  2. Vad gör du nÀr du lÀr dig nÄgot? Googlar och söker via nÀtet och lÀr mig hela tiden nya saker.
  3. Vad gör du nÀr du har trÄkigt? DÄ lyssnar jag pÄ en bok eller podd, sÄ Àr den saken biff.
  4. Vad gör du nĂ€r du gör nĂ„got för dig sjĂ€lv? TrĂ€nar och dĂ„ sĂ€rskilt vĂ€nster axel och arm.
  5. Vad för aktivitet vill du prova pĂ„? Inget som jag kan komma pĂ„. Jag har nog provat allt som jag har varit intresserad av och lite till. Med min skada har jag tyvĂ€rr fĂ„tt backa lite i stĂ€llet och hitta nya sĂ€tt.  
Ljus och kĂ€rlek đŸ™đŸ»

fredag, juli 14, 2023

Fem en fredag - ledigt

God morgon, med en bild tagen kl 05.45 pÄ min balkong! Det var igÄr, lite beslöjad av dimmorna! Idag lyser Àntligen solen frÄn en blÄ himmel igen och det Àr 18 grader.

Idag tar jag itu med veckans "Fem en fredag med ElisaMatilda, som handlar om att vara ledig.
  1. Vad gör du nÀr du Àr som mest lat om sommaren? Lyssnar pÄ poddar och böcker, helst i solstolen.
  2. Hur spenderar du en aktiv sommardag? Tar en promenad, sÀtter mig pÄ en parksoffa och glor pÄ folk, vandrar vidare. TyvÀrr cyklar jag inte lÀngre.
  3. Vad vÀntar du med tills september kommer? Inget, det tuffar pÄ som vanligt.
  4. Vad har du Ă€nnu inte gjort som du brukar pĂ„ sommaren? Ätit sĂ„ mĂ„nga jordgubbar som jag brukar. Hade gĂ€rna frossat.
  5. Hur Ă€r dina sommarkĂ€nslor just nu? Än finns hoppet kvar om en varm sommar!
Önskar er alla en fin fredag med sol och lagom vĂ€rme och ljus och kĂ€rlekđŸ™đŸ»

fredag, juli 07, 2023

Fem en fredag - SommarfrÄgor

Idag tar jag itu med veckans "Fem en fredag med ElisaMatilda, som Ă€r "SommarfrĂ„gor".
  1. Vad Àr det lÀngsta du reser i sommar? Jag har rest kollektivt till bÄde VÀrmland och Dalsland i sommar och det handlar om strÀckor pÄ 22 mil respektive 17 mil enkel bilvÀg.
  2. Hur spenderar du en regnig sommardag? Pysslar, rensar, sorterar, lyssnar pÄ böcker.
  3. Blir det nÄgon spontan utflykt i sommar? Det blir det sÀkert. Har nÄgra funderingar men inget spikat.
  4. Hur svalkar du dig pÄ bÀsta sÀtt? Dricker nÄgot kallt.
  5. Har du nÄgot smultronstÀlle dÀr du Àr nu? Hela VÀnerns strand Àr smultronstÀllen.
Idag glÀder jag mig Ät en solig dag. Har Àtit frukost pÄ balkongen och tittat pÄ vackra bilar som gÄr förbi. IgÄr kvÀll var det stimmigt, men jag sov gott ÀndÄ.

Ljus och KĂ€rlekđŸ™đŸ»

fredag, juni 16, 2023

Fem en fredag 💐 Sommarstart

God förmiddag! Det Àr varmt och skönt ute pÄ min balkong hemmavid men inte sÄ stark solstrÄlning idag och det kÀnns bra.

Alla tre bilderna Àr dock ifrÄn min vecka i i GönÀs i VÀrmland.

Idag tar jag itu med veckans "Fem en fredag med ElisaMatilda, som Ă€r sommarstart!
  1. Vad Ät du ofta pÄ sommaren som liten? Mycket bÀr och frukter. Mina förÀldrar hade en stor trÀdgÄrd och dÀr odlades det mesta. SÄ det blev saft, krÀm, sylt och i fÀrsk form.
  2. Hur Àr sommaren sÀmre Àn övriga Ärstider? För kort och jag Àlskar vÀrmen.
  3. Vilka platser besökte du ofta pÄ sommaren som ung? Vi Äkte ofta till mammas forna hemtrakter i VÀstmanland och hÀlsade pÄ slÀkt och vÀnner, Àven till Stockholm, dÀr mamma hade bott och hade sin ena bror.
  4. Vad Àr nÄgot du vill göra i sommar? Sommaren har redan börjat bra med min vÀrmlandsresa och fler resor ska det bli Ät andra hÄll i Sverige.
  5. Spenderar du hellre sommaren pÄ landet eller i storstad? Jag Àr gÀrna kvar i min stad, den Àr sÄ grön och skön. HÀr finns lÄnga badstrÀnder och den nÀrmaste Àr tvÀrsöver gatan.
Ljus och KĂ€rlekđŸ™đŸ»

fredag, juni 02, 2023

Fem en fredag - accessoarer

God middag! Jag har sovit oförskÀmt lÀnge efter gÄrdagens övningar pÄ lite olika sÀtt.

Ett foto som jag tog igÄr nÀr jag gick till bussen för att Äka in till stan. Jag slogs av den enormt vackra grönskan, en riktigt illgrön, vÀnlig grönska.

Inte nog med det, jag fick uppleva en enormt vacker solnedgÄng ocksÄ. Hade jag stÄtt nere vid VÀnerns strand hade den blivit Ànnu vackrare förstÄs, men nu fick jag nöja mig med sovrumsfönstret.

Saxat ur NLT, Nya LidköpingsTidningen för idag.
Det var detta som jag var med pÄ igÄr och som jag ska delta i pÄ torget i morgon! Inte pÄ gatorna.

Idag tar jag itu med veckans "Fem en fredag med ElisaMatilda, som Ă€r accessoarer.
  1. Vilka klÀder skulle du kunna gÄ i en hel helg? Mjuka och sköna klÀder inomhus. Ska jag ut sÄ dressar jag om.
  2. Förutom solkrĂ€m, hur skyddar du dig mot solen? Jag Ă€r nog lite dĂ„lig pĂ„ att skydda mig, jag Ă€lskar ju solen! 
  3. Vad bÀr du med dig varje dag? Mobil, nycklar och plÄnbok.
  4. Har du klocka pÄ vÀnster eller höger arm? För tillfÀllet har jag ingen klocka alls, annars Àr det vÀnster som gÀller.
  5. Vilken typ av accessoar bÀr du oftast? Alltid nÄgra av mina örhÀngen plus det mamma-barn-smyckes-set som jag fÄtt av mina barn (halsband och armband).
Ljus och KĂ€rlekđŸ™đŸ»

fredag, maj 26, 2023

Fem en fredag - positivitet

God eftermiddag till en hÀrligt solig dag med upp till 18 grader! Jag har pausat sociala medier nÄgra dagar den hÀr veckan för att jag har gjort annat. Det dÀr annat berÀttar jag om i morgon.

Idag tar jag helt kort itu med veckans "Fem en fredag med ElisaMatilda, som Ă€r positivitet.
  1. Vad Àr en bra sak med den hÀr veckan? Att veckan har varit rolig och jag har fÄtt skratta ihop med en likasinnad.
  2. Hur har du vÀnt nÄgot negativt till positivt i veckan? Jag har Àntligen vÄgat promenera en lÀngre strÀcka!
  3. Vad har gjort dig glad idag? Idag har sol och balkonghÀng gjort min dag och strax ska jag ut en runda.
  4. Vad Àr nÄgot du kommer göra för din egen skull i helgen? Allt, jag Àr mig sjÀlv-gÄende.
  5. Ser du glaset som halvfullt eller halvtomt? Halvfullt.
Ljus och KĂ€rlek 🙏

fredag, maj 19, 2023

Fem en fredag 19 maj - Tempo

Jag skriver den 19 maj och finner att snart Ă€r maj gĂ„ngen. Det gĂ„r fort nu med dessa ljuvliga dagar, som vi lĂ€ngtat sĂ„ intensivt efter. 

I denna kyrkan var vi med kören In Chorus i onsdags kvÀll. Detta första vackra fotot tog jag klockan 21, i solens nedgÄng. Nedan ett foto frÄn klockan 19, dÄ syntes skuggorna av trÀden sÄ vackert.


Idag tar jag itu med veckans "Fem en fredag med ElisaMatilda, som Ă€r tempo.
  1. Vad brukar gÄ snabbt för dig att göra? BÀdda sÀngen.
  2. Vad gör dig istÀllet lÄngsam? Handdisken.
  3. Vad gjorde att du senast blev sen? Jag brukar vara i tid, helst före.
  4. En dryg tredjedel av Äret har gÄtt, har det gÄtt snabbt eller lÄngsamt? Nu i maj gÄr det för fort. Annars vÀl lagom lÄngsamt.
  5. Vad har du just nu för lÄngsiktigt projekt? Att kunna resa med tÄg och buss till nÀra och kÀra och vÀnner (allt med tanke pÄ min skada).
Ljus och KĂ€rlek🙏

fredag, maj 05, 2023

Fem en fredag - Nyheter

God morgon, som har blivit till förmiddag, innan jag blev fÀrdig med inlÀgget! Som börjar med nÄgra ljuvliga vÄrbilder frÄn veckan.





Idag tar jag itu med veckans "Fem en fredag med ElisaMatilda. Det var nÄgra mÄnader sedan och jag har inte fixat att skriva sÄ mycket pÄ grund av min olyckshÀndelse den 1 december 2022. Men, nu sÄ!
  1. Vad Ă€r den största nyhetsrubriken du sett idag? PĂ„ Text-TV lĂ€ser jag som översta nyhet att "Över 1000 hedersbrott varje Ă„r". Dessa brott har ökat och gĂ€rningsmannens anhöriga stĂ€ller sig ofta pĂ„ gĂ€rningsmannens sida.
  2. NĂ€r blev du senast upprörd över nyheterna? IgĂ„r, nĂ€r jag lĂ€ste om mordet pĂ„ den gravida kvinnan i Örebro.
  3. Vilken var den första nyhetshÀndelsen som pÄverkade dig? SvÄrt att sÀga vilken, för det har varit mÄnga under Ärens lopp. Men en av dem var dödskraschen med prinsessan Diana, sÄ fruktansvÀrt sorgligt som hennes liv blev in i det sista.
  4. Vad fÄr för mycket uppmÀrksamhet i media pÄ sistone? Politikers ohederlighet och fuffens, jag tappar förtroendet.
  5. Hur tar du in nyheter? Mestadels genom Rapport och Text-TV faktiskt, men kollar ocksÄ av nyheter i mobilen.
Ljus och KĂ€rlek 🙏

Bilar🚗🚙

 Hemma igen efter fem underbara dagar i GönĂ€s. HĂ€r Ă€r en del av bilparken pĂ„ GönĂ€s. Med denna sköna böna DKW frĂ„n 1939 tog vi oss en tur pĂ„ ...