fredag, augusti 25, 2023

Fem en fredag - repetition

God förmiddag. Här satt jag igår en stund i eftertanke. I en ny berså igen. Jag plockar dem en efter en på området, allteftersom jag finner bästa solstrålningsstället.

Det blev en väldigt solig och fin dag. Men idag har vädret återgått till ordningen. Det regnar och öser på i 13 grader.

Nu tar jag itu med veckans "Fem en fredag" med ElisaMatilda, som handlar om repetition.
  1. Vad är något du upprepar varje dag? Min morgonmedicin och ögondropparna morgon/middag/kväll.
  2. Vilken bok, film eller serie har du tittat på eller läst flera gånger? Böcker kan jag aldrig läsa om. Men film kan jag se om. Både Dirty Dancing och Pretty Women har jag repeterat.
  3. Vad lär du dig aldrig? Siffror går bra, ett tag kunde jag folks personnummer utantill (hörde till jobbet) men se namn och ansikten, nehej.
  4. När lärde du dig senast något utantill? Jag har lätt för att lära mig melodier utantill, ibland även texten.
  5. Vilket var det vanligaste samtalsämnet under den här veckan? Vädret.
Hoppas du får en fin fredag!
Ljus och Kärlek 🙏🏻

24 kommentarer:

  1. Det är ytterst sällan som jag läser om en bok men vissa filmer ser jag gärna flera gånger. "Pretty woman" är definitivt en sådan.

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det lättare att se om en film än att läsa om en bok.
      Kram!

      Radera
  2. På fråga 2 svarade jag att jag inte ser om någonting, men när jag läser ditt svar så får jag ändra mig, för båda dom filmerna har jag sett om. Där ser man! Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kommer man på sig själv, där ser man!

      Radera
  3. Att läsa om böcker hör väl inte direkt till vanligheterna men det händer eller har hänt… liksom att se om vissa filmer ☺️
    Vädret är ett given samtalsämne med tanke på allt regn vi fått sedan mitten av juli.
    Kunskap, lärandet lär väl fortgå så länge vi lever… i nån form.
    Dina bersåer är ju synnerligen praktiska då de verkar vara i olika väderstreck, som små rum i grönskan 😄
    Denna vecka har jag varit trött, vansinnigt trött och gjort typ så lite som möjligt på längsta möjliga tid… jag kanske ska skylla på skolstart och vädret 😅
    Nåväl det kunde varit värre… det kunde ju t ex börjat snöa 😜
    Ha en fortsatt bra fredag kram åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker egentligen inte om att läsa eller se om en film, läst är läst och sett är sett. Men man kan se om en film tillsammans med någon, en annan sak.
      Kram!

      Radera
  4. ett visst sifferminne har jag också. somliga melodier flyttar gärna in i huvudet på en och då följer det gärna med en textsnutt. Dirty Dancing har jag nog sett ett par gånger. tyvärr regnade det idag så det fick bli frukost inomhus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En lite tråkig regnig dag idag tyvärr, men den blev bra ändå.

      Radera
  5. Härliga filmer att se om och om igen, jag kan knappt barnens personnummer...

    SvaraRadera
  6. Jo visst, nu har vädret återgått till det "normala2 igen. men några fina dagar fick vi. Tar också morgonmedicin sedan flera år tillbaka. Blodtrycksmedicin. Bra rutin... bara en gång om dagen!
    Läser inte om böcker, ser sällan om filmer. Namn... oj, vad svårt det är att komma ihåg. De brukar krypa fram så småningen, när hjärna fått arbeta ostört en stund.
    Sångtexter från barn och ungdom, de sitter kvar. Nya texter, jättesvårt att lära. God eftermiddag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånger sen barndomen sitter alltid kvar. Kram!

      Radera
  7. Inte konstigt du har känsla för melodier, du är ju musikalisk och sjunger i kör! Tänk, jag kunde också både personnummer och kontonummer utantill när jag jobbad som bankkassör på 70-talet, inte klokt egentligen! Vart tog det minnet vägen, det är bortblåst. Ja medicinerna måste man ta, tack o lov bara en gång om dagen, dosetten fixar det enkelt. Hoppas du kanske hittar några solstrålar i helgen om du letar ordentligt. Här regnar det som vanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dosetter är bra. Ögondropparna är ett gissel, men vad gör man??? Fixar det, såklart.

      Radera
  8. Japp, mediciner hör åldern till, tyvärr. Tar visserligen inga ögondroppar men några andra mediciner dagligen...
    Vad gäller trean är vi lika fast precis tvärtom;-) Siffror har jag otroligt svårt för, men namn går bra, åtminstone förnamn. Och om jag inte lyckas med det kommer jag alltid ihåg ett ansikte, även om jag kanske just då inte kan placera personen. Men jag kommer alltid på det efter ett tag...

    Även här har det för en gångs skull varit grått idag, och just nu regnar det. Men det är väldigt varmt ute. Bästisen tyckte det kändes "kladdigt"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med åldern tillkommer vissa mediciner. Var glad att du slipper ögondroppar!

      Radera
  9. Kul att läsa dina svar. Vad gäller böcker läser jag sällan om dem men några av Fogelströms böcker har jag läst om sedan vi flyttade hit till kvarteren där en del av böckernas handling sker.
    Vad gäller filmer så visst är det några jag sett fler än en gång; bl.a. Pretty Women, Mamma Mia och även Dirty Dancing. Finns nog fler. (Bröderna Lejonhjärta och Mio...)
    Utantill lär jag mig snabbt och kan en hel del ur minnet.
    Önskar dig en fin helg.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där minde du mig om Astrid Lindgrens underbara böcker och filmer. Dessa kan jag ju se om och om igen.
      Du har säkert oerhört mycket i ditt minne.
      Varm kram!

      Radera
  10. Sorgligt att din fina granne har somnat in. Ni hade ju känt varann länge. Känner igen henne från dina inlägg.
    Berså, mysigt ord. Bersåer är också mysiga. Bra att ha olika att välja på! Sol ja lite igår, det öser ner och är kyligt här också. Ha det fint! KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bersåer är mysiga. Mina föräldrar hade en med gamla trädgårdsmöbler. Ett skönt buskigt skydd. Kram!

      Radera
  11. Skoj att läsa dina svar på veckans frågor. Ja dom filmerna har man sett ialla fall någon gång mer än en gång :) - Ha en fin helg

    SvaraRadera
  12. och jag slutar inte repetera bokmärken 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag har inte direkt slutat heller. Nu finns det ett till exempel.

      Radera