Visar inlÀgg med etikett Stockholm. Visa alla inlÀgg
Visar inlÀgg med etikett Stockholm. Visa alla inlÀgg

söndag, juni 09, 2019

Skyltsöndag 9 juni

God morgon frÄn nÄgonstans! Skriver sÄ i det förinstÀllda, men förmodligen Àr jag i VÀrmland och kommer till kvÀllen.

Skyltsöndag, Ă€r det (bloggvĂ€nnen BP hĂ„ller i temat) och jag kommer inte hinna att förbereda nĂ„gra fĂ€rska bilder utan det blir en kompott.

Skylten Àr ju Kungliga Slottet, dÄ jag var pÄ seminarium tidigare i maj.

HÀr Àr kartan, som jag promenerade sjÀlv efter, dÄ jag stigit av tÄget.

En reklamskylt frÄn den gospelgrupp som jag deltar i.
Bakgrunden Àr ju Chicago, dÀr vi var förra Äret, men dragplÄstret Àr en dam, som heter Kiralina. Jag var med och hörde henne pÄ Sjung Gospel i Stockholm i januari i Är. Fantastisk röst.
Tror hon har en bakgrund frĂ„n Kanada och Jamaica KLICK!

Ljus och KĂ€rlek

tisdag, maj 28, 2019

Min resa ToR Stockholm

Efter en natt, dÄ jag sovit stenhÄrt, sÄ sÀger jag God tisdagsmorgon! En fullmatad dag igÄr i huvudstaden, som var fantastisk, pÄ mÄnga sÀtt och vis. Jag var inbjuden till Ärsmöte, tillika styrelsemöte, pÄ MOD - Mer Organdonation pÄ Norrskens lokaler i Stockholm. MOD har inget eget kontor dÀr, utan har en annan lösning.

Förutom ett rikt budskap och bra information, sÄ fick jag trÀffa styrelsemedlemmar och volontÀrer igen, och det Àr roligt att lyssna och utbyta tankar. MÄnga spÀnnande saker Àr pÄ gÄng nu politiskt, de mÄste bara bli bra!

JodÄ, den lÄnga resan startade med cykel, sen buss till Skövde, dÀr man precis tog bort skylten om EU-valet.

Det röda tÄget MTR express tog mig till Stockholms central.

 Jag hade gett mig sjutton pĂ„ att hitta sjĂ€lv utan T-bana och dylikt. SĂ„ jag gick med karta och kompass.

JadÄ, helt rÀtt.


Regeringsgatans blommor.


HÄR, studsade jag till. En bild Ă„t Åsa, Nalta Norrland!!! Eller hur??

Jomen visst. Det smakade med rÀksallad!

Hem kom jag, sent omsider, medelst gÄng, T-bana, tÄg, buss och cykel. NÀ, ingen bloggvandring igÄr, heller, fÄr se idag. Har en del jobb att utföra och ikvÀll planeringsmöte, sÄ nog hÄlls jag igÄng.

VÀdergudarna var trÄkiga igÄr men lite har de spottat upp sig nu. Men det Àr sannerligen ingen vÀrme!
Ljus och KĂ€rlek

fredag, maj 17, 2019

Fler stockholmsbilder

God fredagsmorgon! Nu Àr allt lugnt igen. Skratten har lagt sig, dessa som höll pÄ sedan i tisdags morse. Det startade med att nÀr jag klev pÄ MTRexpress tÄget i Skövde, sÄ satt dÀr redan ett gÀng glada damer. Jag hamnade mitt i och kom liksom med pÄ ett hörn och fick öva skrattmusklerna.

Men glĂ€djen har jag kvar. Jag Ă€r SÅ tacksam över tisdagen och vad allt den gav mig. MĂ„nga nya bekantskaper, viktiga Ă€mnen, lĂ€rdomar.

Jag bjuder pÄ ytterligare nÄgra kÀnda vyer frÄn Stockholm. Som ni ser var himlen knallblÄ och solen gul, sÄ svenskt, sÄ svenskt.


Motljus, hĂ€r var nog solen gul 😀


Ha en fin fredag! Nu ska jag ut och inmundiga mitt Zoega´s och frullen pĂ„ den soliga, dock lite blĂ„siga balkongen.

MÄste citera Ruth i Virginia ocksÄ, som lÀser men inte kan kommentera pÄ min blogg lÀngre. Hon skriver pÄ min Facebook i stÀllet. Idag stod det dÀr:

Reportaget pĂ„ din blogg Ă€r otroligt intressant. Vilken hĂ€ndelse! Med lite´ PR kan du bli lika poppis som den dĂ€r svenska flickan, Greta, som hamnade pĂ„ TIMEs första sida. - Satsar pĂ„ dej! All the way! đŸ’•

Ljus och KĂ€rlek

torsdag, maj 16, 2019

Mynttorget och Blodbussen

God torsdagsmorgon! SĂ„ gick gĂ„rdagen i sakta mak. MĂ„ste ju fĂ„ en Ă„terhĂ€mtning innan gĂ„rkvĂ€llens rĂ€kmacka med kaffe och kaka pĂ„ Skogshyddan och körgĂ€nget. Det var enormt trevligt och högt i tak.

Idag ska jag jobba en liten stund men sedan har jag bestÀmt mig för att vara totalförslöad.

I tisdags var det en viktig dag dÄ MOD fick delta i ett seminarium med nÄgra av vÄra frÀmsta experter och profiler för att uppmÀrksamma vikten av organdonation och att ta tillvara den utredning som lÀmnas över i början pÄ juni. Jag Àr tacksam att jag fick vara med och lyssna.

PÄ Mynttorget var sÄ Blodbussen uppstÀlld. Allt för att de som kunde lÀmna blod hade möjlighet till detta pÄ plats. Det rÄder brist pÄ bÄde blod och organ.

SÅ mĂ„nga som fotade, sĂ„ jag kom knappt emellan. HĂ€r Ă€r idrottsgĂ€nget och Annie Lööf framför Blodbussen. 

SÄ hÀr jobbar en tidningsreporter in full action.

Peter Carstedt, grundare av MOD, jag och Emma Dalman, som gjort en svensk klassiker efter sin hjÀrttransplantationt.



HĂ€r Ă€r Tord Grip, legendarisk fotbollsspelare och trĂ€nare.

HĂ€r Ă€r Fredrik Olausson, levertransplanterad NHL-hjĂ€lte.

HĂ€r Ă€r Börje Salming, en av de frĂ€msta ishockeyspelarna genom tiderna.
Jag pratade och hĂ€lsade pĂ„ alla tre herrarna och sa, att om ni har tur, sĂ„ kommer ni med i min blogg 😀

Jag Àr sÄ tacksam över att fÄtt prata med sÄ mÄnga trevliga mÀnniskor, tack tack tack!
Ljus och KĂ€rlek

onsdag, maj 15, 2019

Seminarium i riksdagshuset om organdonation

God onsdag förmiddag! En trevlig dagstur till Stockholm, blev det igĂ„r. BĂ„de soligt vĂ€der, trevliga mĂ€nniskor, bra övning att hitta i vĂ„r huvudstad och inte minst ett intressant seminarium i Riksdagshuset. Och sist, en supergod lunch med kĂ€ra bloggvĂ€nnen Ditte!

Vackra kÀnda vyer frÄn vÄr huvudstad.

 Acko Ankarberg Johansson, ordförande för Socialutskottet hĂ€lsade vĂ€lkommen.
Talare i bildordning: Peter Carstedt, grundare av MOD, Anders Milton, regeringens utredare, Sten Hekscher, regeringens utredare, Kristina Hambraeus Jonzon, specialistlÀkare intensivvÄrd, Fredrik Olausson, levertransplanterad NHL-hjÀlte.

Emma Dalman, en svensk klassiker med nytt hjĂ€rta, Pernilla GĂŒnther, hjĂ€rttransplanterad, Sören Gyll, företagsledare och levertransplanterad, Annika Tibell, bitr sjukhusdirektör Karolinska och professor medicinsk etik.
Den vackra trappan upp till Första kammarsalen. Ja, ÄssÄ jag, dÀr i bÀnken.

(Nedersta bilden har jag lÄnat av Ditte)
En hel del gott och blandat blev det på vår sena lunch på Jensens Böfhus
HÀr avnjuter vi en sen lunch och fick ett par timmars prat innan Ditte följde mig till tÄget och jag kunde luta mig skönt pÄ MTRexpress, tvÄ timmar till Skövde, och sedan bussen hem till Lidköping. SÄ visst gÄr det att göra en dagstur till Stockholm!

IkvÀll vÀntar en avslutning med den kören In Chorus och en rÀckmacka pÄ Skogshyddan.

Imorgon ska jag berÀtta mera om visiten, det ska handla om Blodbussen och folket runt omkring.
Ha en fin onsdag, Ljus och KĂ€rlek!

tisdag, juni 12, 2018

Ett viktigt inlÀgg!

God morgon, sköna tisdag!  Det blev en solig morgon igĂ„r,  sedan kom regnet och det var befriande. Dessutom tillĂ€t jag mig att göra lite annat Ă€n att klistra mig fast i solstolen.

Idag presenterar jag lite blomster frÄn Gamla stan.

Lite đŸ˜€ ganska mycket, vill jag lova.
 Fantastiskt mĂ„nga pelargoner och jag bara undrar hur man fĂ„r till vattningen. HĂ€r gĂ€ller det att hĂ„lla sig hemma eller ha tillgĂ„ng till bevattningshjĂ€lp!

FrÄn den ena sidan till den andra.

Den hÀr blomman verkar lite oansenlig jÀmför med pelargonerna, men fiffig lösning.

HÀr tittade jag ut frÄn balkongen och skulle fota en som sprang. Det blev inte mycket fokus pÄ den, dÀremot fick jag med hela planteringen med solstolar och buskar pÄ bÄten!

HĂ€r kommer nu det viktiga. Om Livet.
Förra gÄngen som Sarah och jag gjorde en personlig insamling för att fira Sarahs jubileum efter hennes levertransplantation som 12-Äring, uppstod tekniska problem med insamlingen. SÄ himla trÄkigt.

Men nu vÀcker vi liv i den med ett nytt försök. Var med och fira, klicka pÄ lÀnken och stöd MOD - Mer Organdonations arbete och skÀnk en gÄva!



💝 Ljus och KĂ€rlek 💝

mÄndag, juni 11, 2018

"BÄtlÄt"

För det Ă€r mÄÄÄndag morgon och jag har det sĂ„ braaa. Idag ska tvĂ€ttstugan och ja, ha en dejt, tralala ♪♫♪♫

Men nu ska jag visa stockholmsbĂ„tar och kom att tĂ€nka pĂ„ Robban Broberg och hans BĂ„tlĂ„t.

Denna vy Àr tagen frÄn Dittes balkong, i motljus.

Vi lÀmnade lÀgenheten för att ta en promenad bort till BarnÀngsbryggan.

 Flera "bofasta" bĂ„tar pĂ„ rad.

 HĂ€r en lĂ„dcykel! BekvĂ€mt, sĂ„ klart.

 Vi pratade lite grand med kvinnan pĂ„ bĂ„ten. DĂ€r bodde de fint med, jag tror det var 4 rum och kök, och en liten trĂ€dgĂ„rdsodling uppe pĂ„ dĂ€ck.

M/S Sjöstjernan.

En turistbÄt.

Till sist ett stort kryssningsfartyg.

Av mig fÄr ni inga detaljer om bÄtarna, för de kan jag inte. Min guide dÀremot, hon visste allt. Jag bara njöt och lyssnade.

Idag har jag fortfarande en blÄ himmel. GÄrdagen bjöd till slut pÄ vÀlbehövligt regn och vi lÀr fÄ mer av den varan frampÄ dagen. Morgondagen verkar bli strÄlande solig igen och det tackar jag för.
Det trista med det fina vÀdret Àr ju de okontrollerade skogsbrÀnderna som uppstÄr Faktiskt otÀckt. Det Àr svÄrt att fÄ vÀdrets makter att uppföra sig "lagom" och att alla ska bli nöjda.

Mot vardagssysslorna och tvÀttstugan, datorn fÄr vila nÄgot, och sÄ önskar jag alla en fin start pÄ nya veckan!

💛 Ljus och KĂ€rlek 💛

söndag, juni 10, 2018

Skyltsöndag. Katarina kyrkogÄrd

God söndagsmorgon! Den sköna gÄrdagen Àr förbi, helt magisk tropisk vÀrme och gott pÄ balkongen Àven pÄ kvÀllen, sÄ jag kunde dinera dÀr. Inte alltid sÄ, dÄ det Àr skugga.

Japp, dĂ„ var det Ă„ter dags för "skyltsöndag", som förvaltas av fina bloggvĂ€nnen BP

Denna söndag Àr ingen vanlig skyltning, utan mycket annorlunda.
HÀr Àr i alla fall Katarina kyrka pÄ Södermalm.

Vi gick in och fick höra vacker orgelmusik. Dessutom fick vi "se" kantorn sitta och spela, det har aldrig hÀnt tidigare för min del. Gav mycket liv Ät musiken.

Jo, skyltningen bestÄr av foton jag tog frÄn olika kÀndisars gravstenar pÄ Katarina kyrkogÄrd.
Det var för mig vÀldigt intressant, tack Ditte!

Gösta Ekman, skÄdespelare och regissör. 1939 - 2017.
SÄ fint med fönstret och den lilla fÄgeln.

Tomas Tranströmer, poet, översÀttare och psykolog. 1931 - 2015.
"Stor och lÄngsam vind
frÄn havets bibliotek
HÀr fÄr jag vila:"

Lars Wiwallius, 1605 - 1669, författare frĂ„n Vivalla utanför Örebro.

Cornelis Vreeswijk, trubadur. 1937 - 1987.

Anna Lindh, svensk politiker. 1957 - 2003.

Kim Anderzon, skÄdespelare. 1943 - 2014.

Michael Nyqvist, skÄdespelare, författare. 1960 - 2017.

💝 Ljus och KĂ€rlek 💝

Bilar🚗🚙

 Hemma igen efter fem underbara dagar i GönĂ€s. HĂ€r Ă€r en del av bilparken pĂ„ GönĂ€s. Med denna sköna böna DKW frĂ„n 1939 tog vi oss en tur pĂ„ ...