Visar inlÀgg med etikett Guess what?. Visa alla inlÀgg
Visar inlÀgg med etikett Guess what?. Visa alla inlÀgg

onsdag, mars 09, 2016

Svar pÄ Guess What # 10 och nostalgi 50 Är sen

God morgon, onsdag!
TomatsÄsens dag.

IgÄr var det ju Kvinnodagen, och vet ni vad jag unnade mig dÄ?
Jo, jag gick till affÀren Strumpan och köpte mig underbara underklÀder till 20 procents rabatt. Allt för min egen trivsel. SÄ lÀnge jag lever.


Det var en av mina tvÄ hantlar, som jag trÀnar med varje dag!
Jag trodde detta var lÀtt som en plÀtt, men dÀr ser man, ingen hade rÀtt!

Men jag har haft som roligast i denna lek. AlltsÄ, sÄdana vilda gissningar, sÄ mina mungipor har varit lÄng uppe i hÄret, haha!
Tack för att ni var med och nu slÀpper jag kommentarerna!

Detta Àr jag, Är 1966. Hemma hos mina förÀldrar i VÄrgÄrda. Det vet jag med bestÀmdhet. TyvÀrr Àr kvaliteten pÄ kortet urblekt.
Undrar hur gamla/unga mina lÀsare var vid den tidpunkten?

HÀr har jag lÄng, luddig rosa kofta, rosa strumpor, svart- och grÄmönstrad kort klÀnning och mjuka, vita stövlar. Allt köpt nÀr jag var pÄ jobbkurs i BorÄs.
Det var modernt att ha dessa vita stövlarna till mörkblÄ korts med vit brodyrtop ocksÄ. Stövlarna hade ett speciellt namn, kommer inte ihÄg.

Det var snö 1964 ocksÄ. Det Àr min mamma, som skottar.
Hon Àr inte sÄ gammal dÀr, tÀnk vad klÀdseln gör!

Och mera snö kom inatt hÀr, kanske ska busvissla pÄ vÄren?

 9/100 till # Blogg100

♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

tisdag, mars 08, 2016

Guess What # 10 och Internationella Kvinnodagen

God morgon, tisdag!
Med hopp om jÀmlikhet för vÀrldens alla kvinnor!

HÀr kommer en ny gissningsbild! Och den kan inte vara svÄr.
Det Àr himla svÄrt att fÄ till en lagom grad, antingen blir den för lÀtt eller för svÄr.
Sanna hÄller i och inspirerar fler lekledare!

Gissa, vad detta Àr, om du vill och tycker det Àr roligt!
Man kan gissa flera gÄnger.
Kommentarsgranskningen Äker nu pÄ tills i morgon, dÄ jag avslöjar rÀtta svaret.
 
 En bild frĂ„n gĂ„rdagen och snöfallet.
Liten fÀrgklick med den röda cykeln och den blÄ plastpÄsen över sadeln.
Dock inte min cykel, den stÄr prydligt nere i cykelrummet.

Vill inget annat Àn fÀrglÀgga mitt Blogghem lite.
Dessa röda fina brandbilar stod en lördagskvÀll hÀr pÄ parkeringen nÀra mig.
Vet inte om personalen var hungrig, eller varför de stod uppradade.

Innanför dörrarna dÀr, trÀnade vi i Gospelkören igÄr kvÀll. SÄnger som ska framföras pÄ LÄngfredag 25 mars i Sunnersbergs kyrka.

 8/100 # Blogg100

♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

onsdag, mars 02, 2016

Svar pÄ Guess What # 9

God morgon, onsdag!

Nej, se det snöar!
Det var vÀl roligt, hurra! NEJ!!!

Den hÀr mojen kom sjukgymnasten med till Sarah och mig, dagen innan vÄra operationer. Vi skulle stÀrka vÄra lungor, genom att blÄsa upp kulorna.
Ta sats i munstycket och, vips. Den svarta kulan lÀngst ut till höger var svÄrast. Detta fick vi trÀna pÄ efter operationen, flera gÄnger per dag.

Ett liknande, hade min man ocksÄ efter sin operation 2010.

 Bilden var tydligen svĂ„r, och det tycker jag ju om alla andras ocksĂ„.
Efter ledtrÄd gissade Maria pÄ "ett hjÀlpmedel". Och det Àr ju ett hjÀlpmedel för att fÄ igÄng lungorna, sÄ jag ger rÀtt för det..

Ditte var inne pÄ nÄgot efter njuroperationen, plocka upp saker frÄn golvet, men inte helt rÀtt.
Flera gissade fotbad. Den roligaste var Ama, typisk symaskin ;)
Tack alla underbara för era gissningar och kolla sjÀlva nu pÄ alla kommentarer ;) det Àr kul.

Ytterligare spöklika trÀd. PÄ min gÄrd, igÄr. Idag Àr det vitt pÄ backen.

Idag ska jag ta mig till vara och bege mig till Vara. Om det blir bilen, tÄget eller uppskjutet besök, det vete fÄglarne. Funderar.

Detta Àr mitt inlÀgg 2/100 till # Blogg100

 ♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

tisdag, mars 01, 2016

Guess What # 9

God morgon, tisdag 1 mars!
Och Är 1712 var denna dagen den 30 februari!
Kolla hĂ€r! 

Idag Àr det Àven Krama-en-bibliotekarie-dagen!

SÄ var det en ny omgÄng med gissningsleken,
som Sanna hÄller i och inspirerar fler lekledare!

Gissa, vad detta Àr, om du vill och tycker det Àr roligt!
Man kan gissa flera gÄnger.

Ingen har hittills gissat rÀtt, och det vill jag ju att nÄgon gör! SÄ hÀr kommer en ledtrÄd:
Jag har grejen hemma, anvĂ€nder den inte nu, men gjorde det för ett Ă„r sedan. Och jag tror att nĂ„gra fler har gjort det. 
Det var tydligen svĂ„rt, men nu har en person nuddat vid svaret. 
Jag har fÄtt den hÀr vid ett visst tillfÀlle, för dÄ behövdes den.

Kommentarsgranskningen Äker nu pÄ tills i morgon, dÄ jag avslöjar rÀtta svaret.

HÀr knoppades det i söndags, vid Kyrkans GÄrd.

VÄren skriker och vill ut!
Och jag försummade Skottdagens frieri. Borde ha frÄgat herrarna Tenor och Bas, men blev sÄ blyg *skojar*...

Dagens utsikt. Ett tips, klicka pÄ de breda bilderna, och vyn blir enorm!

Detta Àr mitt inlÀgg 1/100 till # Blogg100
och idag ska jag bara vara. Förutom köra snabeldraken.

♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

onsdag, februari 24, 2016

Svar pÄ Guess what # 8

God morgon, onsdag!

Internationella EBM-dagen (Evidensbaserad Medicin)
och
SverigefinlÀndarnas Dag!
Puhu suomea? Ei kiitos, kyllÀ kiitos.

 Det finns solchanser idag och 5 minus Ă€r givet. TrĂ€d och mark Ă€r frostnupna.

Men först, vill jag svara, er alla rara!

Det Àr ett halkskyddsmatta till badkaret!
HĂ€r visar jag upp baksidan med sugpropparna.

Det var ju görlÀtt, som jag misstÀnkte, sÄ de flesta hade rÀtt i stort sett!
8 helrÀtt och 2 halvt, utav 14 totalt gissande!

  Melody and ME var snabbast med ett helrĂ€tt svar!
Nu har jag strax slÀppt kommentarsgranskningen, sÄ gÄ in och titta pÄ alla trevliga svar, det Àr sÄ kul att lÀsa dem, stjÀrna till er alla!
Tack för alla gissningar!

Och alla mina prover var jag och fixade pÄ sjukhuset igÄr. HÄller tummarna nu för att de Àr OK.
Och förberedelsemöte inför kyrkvÀrdskapet pÄ söndag, hade vi igÄr kvÀll.

Detta var lördagens middag. Kycklingbröstfilé med frukt och grönt, lite passionsfrukt dÀr till vÀnster. Och HP-sause.

 Idag ska jag ta hand om mig sjĂ€lv lite igen.
Nu gÀller det nagelfix.


♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

tisdag, februari 23, 2016

Guess what # 8

God morgon, tisdag!

1 minusgrad och blivande solsken! VÄren lÀr ha kommit till Göteborg, men Ànnu inte till Lidköping. SÄ hÄll ut!

 HĂ€r kommer en ny omgĂ„ng med gissningsleken.
Den roliga, för det mesta ocksÄ svÄra, tÀvlingen som Sanna (Gems of my Life) hÄller i och inspirerar fler lekledare!

Men det hÀr Àr sÀkert lÀtt! Gissa vad detta Àr, du som vill, gissa bÄde en och flera gÄnger!
Kommentarsgranskningen Äker pÄ tills i morgon, dÄ jag avslöjar svaret.


Nu ska jag snart cykla ivÀg - pÄ fastande mage sedan igÄr kvÀll - och ta en del prover pÄ sjukhusets laboratorium.
Jag skulle fÄ en hÀlsokontroll av min njure och mina vÀrden nÄgon gÄng 6 mÄnader - 1 Är efter donationen. Tar proverna sÄ lÀnge, eftersom det Àr svÄrt att fÄ en lÀkartid, jag Àr ju inte "sjuk".

Lyssnade pÄ KvÀllspasset pÄ P4 innan jag cyklade till glada gospelövningen igÄr. Programmet handlade om "ord jag stör mig pÄ".
De dissade bland annat "kryakram" och "styrkekram" och "eller hur"
Roligast var nÀstan tanten, som fÄtt frÄgan av doktorn, "vill du har en 'smÀrtis' mot vÀrken?"

HÀr kommer en varm kram frÄn mig.

♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

onsdag, februari 17, 2016

Svar pÄ Guess What # 7

God morgon, onsdag!

Med solsken i sinn! Och temperaturen pÄ nollan.

SÄ stÀnger jag gissningarna. Oj, vad skoj det har varit att kolla dem!

Ett trÀningsredskap, "handklÀmmare". Som lÄg pÄ en frottéhandduk.
Och jag har tvÄ, en för varje hand (för den hÀndige) och anvÀnder dem. De har nÄgra Är pÄ nacken, sÄ kanske inte alla har sett detta.
Den, och sÄ en skivstÄng, var populÀrt pÄ 70-talet, det var mannens hemmagym.

Den första gissningen kom frÄn Wiolettan, som gissade "grej att trÀna kroppen" och lite senare gissade Anki "motionsredskap". Det var de nÀrmaste svaren.
Tusen tack alla, för era gissningar, det har varit kul att lÀsa dem och nu kan ni gÄ tillbaka och titta, slÀpper dem strax.



  IgĂ„r hade jag en bedrövlig dag med ögonskav och svullnad. Just nĂ€r jag hade tĂ€nkt gĂ„ ut i det strĂ„lande vĂ€dret, började det krĂ„ngla.
Tog ett par Alvdeon och försökte sova bort elÀndet.


Tvingade ut mig pÄ eftermiddagen och nu Àr mitt helguppdrag slutfört. I stÀllet för att rensa ut tvÄ plagg, fyllde jag en stor kasse. Ja, det blev mÄnga klÀder till behövande, som nu Àr levererade till Second Hand.



 Idag Ă€r allting bĂ€ttre. Och enligt lappen hĂ€r ovan, sĂ„ Ă€r det vĂ€l normalt.

♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

tisdag, februari 16, 2016

Guess What? # 7

God morgon, tisdag!
Vaknar till minus 9,3 grader, urra burra. Men det ska bli stor sol och upp till 2 plus senare idag.

Det var lite skoj, sÄ jag tÀnkte köra en omgÄng till med gissningen.
TÀvlingen som Sanna (Gems of my Life) hÄller i!

 Vad ör detta? Finns hemma hos mig, men alla har nog inte detta.

Detta var kanske svÄrt, en person Àr i nÀrheten, men hÀr kommer ledtrÄd:
NÄgot för den hÀndige.

Nu Äker kommentarsgranskningen pÄ tills i morgon!
Lycka till, du som vill gissningsleka!

Samtidigt sÄ vill jag skicka med en gÄrdagsfÀrsk bild med sol och blÄ himmel, underbart, eller hur?

 Den hĂ€r vyn har setts förut, eller hur?
Klicka pÄ bilden och kolla in det granna huset dÀr bakom till vÀnster ocksÄ!

Åh, vi tar en bild till! Denna Ă€r absolut aldrig visad och den har lika blĂ„ himmel, dessutom fina röda hjĂ€rtan, pĂ„ p(b)usskuren, alldeles vid "Ă€lva".

♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

onsdag, februari 10, 2016

Svar pÄ Guess What och Askonsdagen

God förmiddag, onsdag!

MĂ„nga av er var slipade! 
RĂ€tt svar: En knivslip!
GÄ tillbaka till förra inlÀgget och kolla alla kommentarer!

Nu har fastan börjat.
Det hÀnde att man kokade gröt pÄ askan i spisen och Ät, just pÄ askonsdagen.

Inom kyrkan, pÄ askonsdagsmÀssan, gav prÀsten ibland gudstjÀnstdeltagarna ett kors av aska i pannan (katolsk sed). Korset symboliserar Jesus vandring mot korset och vandringen genom död till nytt liv.
Jag har dÄ aldrig varit med om detta.

 Bild lĂ„nad frĂ„n Wikipedia

Bild och text frÄn Sv Kyrkan

LikasÄ hÀmtade man in fastlagsris, som man prydde med fjÀdrar.
Idag sÀger man nog mer pÄskris. Och jag har inte pÄskris nuförtiden. Jag har varit allergisk mot björkris, och dÄ kunde det kvitta.

FrÄn början piskade man varandra med ris, antingen pÄ fettisdagen eller lÄngfredagens morgon.
   LĂ„ngfredagens risning skulle pĂ„minna om Jesu lidande och Ă€r en sed som förekom i Sverige sedan 1600-talet.
Ja, det Àr mycket pÄhitt, som har varit i god tro.Och intressant lÀsa vÄr historia.


Blommor, famnen full, till min opererande ögonlÀkare, som tog sig tid och ringde mig personligen och frÄgade hur jag mÄdde med ögat.
Fick förklarat en hel del, sÄ jag kÀnner mig "normal" med mitt skav. Det kommer att slÀppa, hornhinnan Àr öm just nu, det kan ta nÄgra veckor.

♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

tisdag, februari 09, 2016

Guess What # 6

God förmiddag, tisdag!

Fettisdagen.
Hur firade man förr? Jo, dĂ„ gjorde man en riktig fet bulle, en fettisdagsbulle gjord pĂ„ det finaste vetemjölet. Fastlagsbullar eller semlor Ă€r andra namn pĂ„ bullen. 
Ordet semla kommer frÄn latinets simila och betyder vetemjöl. Om man Àter det pÄ en tallrik med varm mjölk och kanel, kallas det hetvÀgg (vilket gillas hos mig).

De flesta har nog redan Àtit en semla, mÄnga börjar redan efter jul. Hittills hade jag inte Àtit en hel semla, bara smakat en skiva av en lÀngd. Men NU

 Nyss var jag till affĂ€ren och köpte mig.
Och hÀr Àr beviset. En hetvÀgg, och borta Àr den. LÄngt in i min mage!
TĂ€nk, förr, nĂ€r barna var smĂ„, dĂ„ fixade jag dessa bullar sjĂ€lv hemma, dĂ„ gick det Ă„t MÅNGA!

Guess What igen!
TÀvlingen som Sanna (Gems of my Life) hÄller i!
Vad förestÀller det gröna hÀr nedanför??
Jag kör en provomgÄng till "för skrÄen", eftersom jag redan hade fixat en bild ;) Den som tycker det Àr roligt att gissa, gör det!
Jag sÀtter pÄ kommentarsgranskningen och öppnar den och visar hela rÀtta bilden och svaret i morgon nÄgon gÄng!

Idag Àr det ocksÄ Karneval runt om i vÀrlden. Allt inför Askonsdagen i morgon.
En duktig bloggerska som skrivit ett fantastiskt inlĂ€gg om Karnevalen med tjusiga bilder Ă€r Ditte kika gĂ€rna in hos henne!

Och sÄ Lycka till i GW! Lekfull kram!

♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

onsdag, februari 03, 2016

Svar pÄ Guess What

God morgon, onsdag!
Andningens Dag.

RÀtta svaret var en lÀslampa som stÄr vid min dator, heja Znogge Comsi Comsa!

Och lampa, det gissade 99 procent. SÄledes var ni alla vÀldigt duktiga eller sÄ var det hÀr barnsligt enkelt! Jag fick lite blodad tand, sÄ jag kör en GW Àven nÀsta tisdag, och dÄ lite svÄrare.

Egentligen gillar jag inte att ha kommentarsgranskning pÄ, jag vill mer ha direktkontakt med mina lÀsare. Men i detta lÀget var det vÀldigt kul!

Andra bilden, var flera nĂ€ra, men Susjos och BP var nĂ€rmast. Det var i lördags taget frĂ„n ett elegant rum dĂ€r mingel cider serverades - innan middagen i matsalen.
 GĂ„ tillbaka till förra inlĂ€gget och lĂ€s alla roliga svaren! Tack för svaret, som kom ifrĂ„n Hjo-Hjos husse, gillas!

Det började snöa vÀldigt kraftigt, dÀrför gick jag till fönstret och fotade och det blev en kul bild med speglingar mot Àlven Lidan.

Jag vill pÄminna om att det Àr februari mÄnad, men Ànnu inte sommar och husvagn.
Lite mer Anno dazumal. Och kalendern Àr fÄdd av tyska campingvÀnnerna.

Glöm inte andas.
♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

tisdag, februari 02, 2016

Guess What # 1

God morgon, tisdag!
Internationella VÄtmarksdagen.

 Det finns en hĂ€rlig tĂ€vling, som Sanna (Gems of my Life) hĂ„ller i.
Den heter Guess What (Gissa Vad). Och jag vill testa en omgÄng att nu be er gissa.

Reglerna Àr enkla, bara att gissa pÄ vad denna bilden förestÀller.
Man fÄr gissa hur mÄnga gÄnger som helst.

Jag sÀtter pÄ kommentarsgranskning för alla gissningar, tills tiden Àr ute för att avge rÀtt svar, och det blir i morgon bitti!

 Egentligen hade jag tĂ€nkt mig den HÄR bilden att gissa pĂ„, men kom fram till att jag inte har nĂ„gon ytterligare bild som förklarar.
Dock, fÄr ni gÀrna gissa pÄ vad detta förestÀller! RÀtt svar ger extrapoÀng!

 Min humörförstĂ€rkare igĂ„r blev gospelövningen, dĂ€rtill min motion, dĂ„ jag gick 3949 steg dit i snö och ishalka, men slapp fördubbla den summan, dĂ„ jag blev hemkörd av en snĂ€ll och omtĂ€nksam kompis.

Vad jag gör idag? HjÀlp, jag hittar inget i agendan, den Àr blank! Hela veckan!
Jag fÄr inte stagnera.

Och det vita tÀcket Àr nu regnbytt till gröna grÀsmattor, det blÄser och har sig, 4 plusgrader. Tror ÀndÄ jag hoppar kaffet pÄ balkongen, hihi.

♥ Ljus och KĂ€rlek ♥

Bilar🚗🚙

 Hemma igen efter fem underbara dagar i GönĂ€s. HĂ€r Ă€r en del av bilparken pĂ„ GönĂ€s. Med denna sköna böna DKW frĂ„n 1939 tog vi oss en tur pĂ„ ...